BBB, 09 Ramadhan 1438H. = 04 Mei 2017M. (Ahad):
Sabar ialah situasi yang dihadapi jiwa yang
mengalami ujian dan tekanan. Kemampuan menghadapinya dikenali dengan `sabar`. Ia adalah tergolong
di bawah `maqam`. Sabar adalah sifat mulia. Al-Qushairy memetik firman Allah
tentang sabar bermaksud:
``Hendaklah engkau sabar, dan tidaklah
sabar engkau melainkan dengan pertolongan Allah`` (Al-Nahl: 127).
Firman Allah lagi berhubung dengan sabar
bermaksud:
``Adapun dibalas orang-orang sabar itu
dengan pahala mereka itu tak terhisab.``
(Al-Zumar: 10).
Dan dari hujah Hadith:
``Mengkhabarkan kami oleh `Ali bin Ahmad
al-Ahwazi, berkata, mengkhabarkan kami Ahmad bin `Ubaid al-Basri berkata,
bercakap kepada kami Ahmad bin `Ali al-Kharraz berkata, nercakap kepada kami,
Asyad bin Zaid, berkata, bercakap kepada kami Mas`ud bin Sa`ad daripada
Al-Zayyat daripada Abi Hurairah, daripada `A`ishah r. `anha menuturkannya daripada Rasulillah
s.a.w.:
``Bahawa kesabaran ialah pada ketika
menghadapi ujian pertama.`` (Hadith
Bukhari, Tirmidzi dan Nasa`i).
Mengkhabarkan kami `Ali bin Ahmad berkata,
mengkhabarkan kami oleh Ahmad bin `Ubaid berkata, bercakap kepada kami oleh
Ahmad bin `Umar berkata, bercakap kepada kami Muhammad bin Mirdas berkata,
bercakap akan kami Yusuf bin `It*iyyah
daripada `At*a` bin Abi Maimunah daripada Anas bin Malik berkata, bersabda
Rasulullah s.a.w. bermaksud:
``Sabar dengan ujian pertama. Kemudian
sabar ada beberapa bahagian.
Sabar atas apa yang diusahakan bagi hamba
dan sabar di atas apa yang tidak diusahakan.
Maka sabar atas apa yang diusahakan dua
bahagi. Sabar terhadap apa yang disuruh Allah Ta`ala dengannya dan sabar
terhadap apa yang dilarang daripadanya. Adapun sabar di atas apa yang tidak
diusahakan hamba, maka sabarnya di atas
kekerasan apa yang sampai kepadanya daripada hukum Allah dengan apa yang
dialami daripada mashaqqah.
Aku mendengar Al-Shaykh Aba `Abd al-Rahman
al-Sulami berkata, aku mendengar Al-Husain bin Yahya berkata, aku mendengar
Ja`far bin Muhammad berkata, aku mendengar Al-Junayd berkata,
``Perjalanan daripada dunia ke akhirat
mudah bagi orang yang beriman dan perjalanan diri dalam menuju Allah Ta`ala adalah
sukar dan perjalanan dari nafs kepada Allah Ta`ala sangat payah dan sabar bersama
Allah Ta`ala teramat sukar.``
Dan dia disoal berkenaan sabar, maka
katanya, menghirup kepahitan tanpa perubahan muka (masam).
Berkata `Ali bin Abi T*alib k.a.w. ``Sabar
daripada iman ialah sebagai kepala daripada tubuh.
Aku mendengar Al-Shaykh `Abd al-Rahman al-Sulami berkata,
aku mendengar Abi Ja`far al-Razi berkata, aku mendengar `Iyasha berkata, aku
mendengar Ahmad berkata, aku bertanya Aba Sulaiman daripada sabar, maka
katanya;
``Demi Allah kalau engkau tidak sabar di
atas perkara yang engkau kasih, bagaimana engkau dapat sabar daripada perkara
yang engkau benci ?``
Berkata Dzu al-Nun al-Mis*ri, ``Sabar ialah menjauhi daripada pertentangan,
tenang mengingati peristiwa berlalu, kaya jiwa dan tidak menunjukkan keperluan
di dalam menghadapi kehidupan.
Berkata ibn `At*a, ``Sabar ialah mendepani
bala dengan meyelesaikan sebaik adab.``
Berkata Ruym, ``Sabar ialah meninggalkan
pengaduan.`
Dan berkata Dzu al-Nun al-Mis*ri, ``Sabar
ialah memohon pertolongan daripada Allah Subhanahu wa Ta`ala.``
Aku mendengar Muhammad bin al-Husain
berkata,, aku mendengar `Ali bin `Abdullah al-Bas*ri berkata, seorang lelaki
berdiri berdepan dengan Al-Shibli. Dia bertanya, Apakah sabar yang amat
bersangat ke atas orang-orang yang
sabar, maka katanya `Sabar pada Allah. Kemudian daripadsa itu ialah `Sabar
bersama Allah, Dan kemudian daripada itu ialah bersabar beserta Allah Ta`ala.`
Demikianlah berbagai-bagai pendapat
berkenaan sabar. Tetapi kelahiran apa yang dinamakan sabar, ialah selepas
melalui ujian. Sabar adalah hasil dari ujian. Tiada sabar tanpa ujian. Makin
tinggi ujian, makin bernilainya ujian. Kejayaan-kejayaan yang dicapai adalah
selepas ujian. Sabar adalah diibaratkan sebagai ujian. Ujian sama ada berjaya
atau gagal. Banyak kejayaan yang dicapai adalah selepas ujian dan kebaran yang
dihadapi oleh yang sabar. Kejayaan yang
dicapai ialah selepas menghadapi kesabaran. Manakala sebahagian yang lain
adalah menghadapi kegagalan dan tidak berjaya.`
Kegagalan dan kejayaan adalah dua cermin
perbandingan. Gagal bererti tidak berjaya. Ia adalah sesuatu yang mau
dielakkan, maka yang berjaya adalah yang sabar menghadapi dugaan dengan sabar menghadapi rintangan sebelum
mencapai kejayaan yang menuntut kesabaran.
Sabar adalah ujian bagi kejayaan dan tidak sabar
mengakibatkan kegagalan.
Sabar adalah tangga kejayaan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment