BBB, 13 Dzul-Hijjah 1438H. = 04 September 2017M. (Isnin):
Nama lengkap bagi Abu `Abdillah al-Maghribi ialah
Muhammad bin Isma`il. Dia adalah guru bagi Ibrahim al-Khawas*s* dan Ibtahim bin
Shaiban. Dia bersahabat dengan `Ali al-Razin dan berumur panjang, dikatakan
hingga 120 tahun. Dia meninggal di atas Bukit Tursina, dikuburkan di
atasnya bersama kubur gurunya `Ali bin
Razin. Dia meninggal tahun 277H. Ada yang mengatakan tahun 297H. Ini lebih
sahih – insha Allah.
Abu `Abdillah mempunyai sanad di dalam
riwayat Hadith:
Mengkhabarkan kami Muhammad bin `Abdullah
bin `Abd al-`Aziz al-T*abari berkata, bercakap kepada kami, Ibrahim bin
Shaiban, bercakap kepada kami Abu `Abdillah al-Maghribi, bercakap kepada kami
`Amru bin Abi Ghaylan, bercakap kepada
kami Muhammad al-A`la ibn Hammad,
bercakap kepada kami Hammad bin Salamah daripada Thabit daripada Anas, bahawa
seorang lelaki ziarah saudaranya pada sebuah kampung, maka diberi Allah kepada saudara
pemergiannya pemilikan, maka apabila ia datang kepadanya, dia berkata kepadanya, ``Apakah yang engkau mau
?`` Katanya, ``Aku mau mememui saudaraku
di kampung ini. Katanya, ``Adakah engkau mau mendapat apa-apa nikmat penerimaan
waris daripadanya ? Katanya, tidak, melainkan aku mau menemuinya semata-mata
kasih aku kepada Allah. Katanya Rasulullah s.a.w. bersabda bermaksud,
``Bahawasanya Allah mencintai akan engkau sebagaimana engkau mencintai kepadaNya.``
Aku mendengar Aba Bakr al-Razi berkata, aku
mendengar Ibrahim bin Shaiban berkata, aku mendengar Abdullah al-Maghribi
berkata,
``Para
abdal di Sham, para al-nujaba` di Yaman dan para al-akhyar di `Iraq.``
Aku mendengar Aba Bakr berkata, aku
mendengar Ja`far berkata, aku mendengar
Aba `Abdullah al-Maghribi berkata,
``Faqir semata-mata di dunia, walaupun dia
tidak melakukan sebarang kerja-kerja fadha`il sedzarrah daripadanya, lebih
afdhal daripada mereka yang berta`abbud dan mujtahidin dan bersama mereka itu
keduniaan.`` (Perlu fahami konsep keduniaan yang dimaksudkan, bukan dimaksudkan
kepada harta semata-mata , tetapi kedudukan dan pencapaian jiwa berhubung
dengan Allah ).
Abu `Abdullah amat obses dengan faqir dan
keduniaan sebagaimana dapat dilihat dari umgkapan-ungkapannya.
Dengan sanad yang sama di atas berkata Abu
`Abdullah, ``Aku tidak lihat sesuatu yang menginsafkan selain dari dunia, jika
engkau berkhidmat kepadanya, dia berkhidmat kepada engkau dan jika engkau
meninggalkannya, dia meninggalkan
engkau.``
Dengan sanad yang sama berkata Abu
`Abdullah, ``
`` Sebaik-baik amalan ialah dengan
mengimarahkan waktu dengan apa yang bertepatan.``
Dengan sanad yang sama berkata Abu
`Abdullah,
``Sebesar faqir ialah yang menampakkan
kaya, dan dia tawadhu` dengannya dan sebesar manusia yang kaya lagi mulia, tapi
dia merendah diri sebagai faqir dan menjaga kehormatannya.``
Menasyidkan kepadaku Abu al-Faraj
al-Warthani,, berkata menasyidkan daku Abu `Ali al-Mus*ili untuk Abu `Abdillah
al-Maghribi:
Wahai yang mengira perhubungan akan dosa
Bagaimana uzurku dan padaku banyak dosa ?
Kalaulah dosaku dengan engkau berganda
Tiada lain bagiku melainkan bertaubat jua.
Aku mendengar `Abdullah bin `Ali bin Yahya
berkata, aku mendengar Aba `Abdullah al-Maghribi berkata, ``Ahlu al-khusus
bersama Allah atas tiga peringkat.
Kaum yang mengalami bala, berterusan
menguji kesabaran, Dia tidak menyenangi. Jiwa mereka goncang dengan ujian.
Kaum yang diuji bala berterusan. Mereka sabar dan redha.
Bertambah bala bertambah cintanya padaNya dan redha dengan hukumNya.
Hamba-hamba yang dikurniai ne`mat yang
dihadkan kepada mereka itu, dikurnia
mereka pengertian keilmuan dari segi zahir dan batin yang menambahkan ingatan
mereka.
Dengan sanad di atas berkata Abu `Abdullah,
``Siapa yang mendakwa dengan `ubudiyyah
dengan tujuan tertentu, ia adalah palsu dengan dakwaannya. `Ubudiyyah sebenar
bukan dengan tujuan dan dakwaan. Berpuisi beliau dengan ungkapannya:
Jangan mendakwa jauhilah bertujuan
Kita perlu jujur dengan sebarang amalan.
Dengan sanad yang sama berkata Abu
`Abdullah,
``Fuqara` yang redha adalah mereka yang amanah di bumi Allah, hujjah bagi
hamba, mereka menanggung bala makhluk.
Dengan sanad yang sama kata Abu `Abdullah,
``Faqir yang tidak kembali kepada sandaran
dalam kejadian dan tidak berlindung kepada yang kepadaNya faqirnya, dia
sebenarnya tidak terkaya dengannya . Dia tetap faqrnya kepadaNya.
Demikianlah obsesnya Abu `Abdullah al-Maghribi dengan konsep kefaqiran.
Sekian.
No comments:
Post a Comment