September 18, 2017

PENDAPAT BERNAS ABU `UTHMAN AL-MAGHRIBI DAPAT DIHAYATI


BBB, 26 Dzul-Hijjah 1438H. =  17 September 2017M. (Ahad):
Tokoh seterusnya yang dikemukakan oleh Al-Hujwiri ialah Abu `Uthman al-Maghribi. Beliau adalah Sa`id bin Sallam berasal dari bahagian dari Qayrawan daripada kampung yang dipanggil  Karkint, iaitu di  Utara Afrika.
Pernah tinggal di Tanah Haram, Makkah beberapa masa dan menjadi shaykh di sana. Bersahabat dengan Abi `Ali al-Katib dan Habiban al-Maghribi dan Abi `Umar al-Zujaji dan bertemu dengan Abi Ya`kub al-Nahrajuri dan Abi al-Hasan al-S*aigh al-Dinuri dan lain-lain dari kalangan shaykh-shaykh. Dia adalah satu-satunya dengan t*ariqatnya dan terkenal zuhud. Dia dibaratkan sebagai kubah dari kalangan shaykh-shaykh. Tidak dilihat sebagainya dari segi ketinggian hal, menjaga waktu, ketinggian hikam dan ketepatan firasat. Dia datang ke Naisabur dan meninggal di sana pada tahun 373H.
Riwayat-riwayat berkenaan Abu `Uthman al-Maghribi:
Aku mendengar Aba `Uthman berkata, ``I`tikaf ialah menjaga anggota menurut suruhan.``
Dan aku mendengarnya berkata, ``Tidak dikenal sesuatu siapa yang tidak mengenal lawannya. Yang demikian tidak sah bagi orang yang dikatakan ikhlas akan ikhlasnya, melainkan selepas  mengenal akan riya` dan yang bertentang dengannya.``
Dan aku mendengarnya, dikatakan baginya, bahawa fulan itu musafir, maka katanya, wajib dia musafir dari segi hawa nafsunya dan syahwatnya, dan kehendaknya. Kerana bermusafir ialah dalam keadaan dagang, dan dagang adalah hina dan tidak wajar bagi orang mu`min menghinakan dirinya.``
Dan aku mendengarnya berkata, dan dia menyebutnya antaranya kata al-Shafi`e r.a.,
Ilmu ada dua, iaitu ilmu berhubung dengan agama dan ilmu yang berhubung dengan badan. Maka berkata r.h.a. al-Shafi`e, alangkah indah apa yang dikatakan.
Ilmu agama ialah ilmu yang berhubung dengan hakikat dan ma`rifat, dan
Ilmu badan ialah ilmu yang berhubung dengan siasat, riadhat dan mujahadah.``
Dan aku mendengar Aba `Uthman al-Maghribi berkata, ``Yang berdosa lebih baik daripada yang mendakwa !  Kerana yang berdosa –selama-lama, menuntut jalan kepada taubat dan yang mendakwa, kecamuk di dalam ikatan dakwanya.``
Aku mendengar Aba `Uthman berkata,  ``Siapa yang memanjangkan tangannya kepada makanan orang kaya, dengan kejahatan dan syahwat, dia tidak layak selama-lamanya dan tidak ada uzur baginya, melainkan dalam keadaan terpaksa.``
Dan aku mendengar Aba `Uthman berkata, `` Sufi ialah yang memiliki sesuatu sekadar keperluan dan tidak memiliki secara paksaan.``
Aku mendengar Aba `Uthman berkata, ``Siapa yang sebok dengan ahwal orang lain, maka terabailah halnya.``
Aku mendengar Aba `Uthman, Sa`id bin Sallam al-Maghribi berkata, ``Taqwa ialah berdiri di atas hudud (had-had). Dia tidak taqsir padanya dan tidak melampauinya, sebagaimana firman Allah bermaksud: ``Siapa yang melampaui had-had Allah, maka dia menzalimi dirinya.`` (Al-Talaq: 1 ).
Aku mendengar Aba `Uthman berkata, ``Siapa yang terganggu (dikesan) oleh sesuatu  yang lain akan menghilangkan daripadanya lazat taqwa.``
Dan aku mendengar Aba `Uthman berkata, ``Siapa yang tahqiq dari segi `ubudiyyah, maka zahir rahsianya dengan menyaksikan keaiban dan dimustajab baginya apa yang dikehendakinya.``
Aku mendengar Aba `Uthman berkata, ``Hendaklah engkau jadikan tadabbur engkau tentang ciptaan ialah tadabbur `ibrah, dan tadabbur engkau tentang diri engkau tadabbur mau`iz*ah, dan tadabbur engkau tentang Al-Qur`an ialah tadabbur hakikat dan mukashafah. Allah Subhanahu wa Ta`ala berfirman bermaksud:
``Apakah mereka tidak bertadabbur tentang Al-Qur`an ?`` (Muhammad: 24 & Al-Nisa`: 82).
Semoga dibalas engkau dengan membaca kandungan dan kalau tidak demikian akan kurang kefahaman dari tilawahnya.
Aku mendengar Aba `Uthman berkata, ``Yang diam – berilmu lebih baik dari yang bercakap secara jahil.``
Aku mendengar Aba `Uthman al-Maghribi berkata, ``Jangan bersahabat melainkan dengan orang yang amanah atau yang dapat memberi bantuan, kerana yang amanah membawa engkau kepada kebenaran dan yang memberi pertolongan dapat mendorong engkau kepada taat.``
Dan aku mendengar Abdullah al-Mu`allim berkata, aku bertanya Aba `Uthman, ``Apakah simpulan wara` ?`` Maka katanya, ``Shari`ah menyuruh engkau dan melarangnya, maka hendaklah ikut dan jangan menyalahi.``.
Aku mendengar Aba `Uthman berkata, ``Tatkala menyungguh orang yang cinta dengan kesungguhan mereka, pada ketaatan kepada Tuhan mereka, melembut mereka oleh haqq dan ihsan sekali selepas sekali sehingga dia dikasihi. Diriwayatkan dari Nabi Muhammad s.a.w. bahawa Baginda bersabda – bermaksud: ``Menjadi kebiasaan terpaut hati-hati  mengasihi orang yang membuat baik kepadanya.``
Dan aku mendengar Aba `Uthman berkata, ``Hati ahlu al-haqq hati yang hadhir dan pendengaran mereka adalah pendengaran yang terbuka.``
Demikian sebahagian daripada pendapat-pendapat bernas Abu `Uthman al-Maghribi yang dapat dihayati.

Sekian.

No comments:

Post a Comment