BBB, 26 Dzul-Hijjah 1438H. = 17 September 2017M. (Ahad):
Tokoh seterusnya yang dikemukakan oleh Al-Hujwiri
ialah Abu `Uthman al-Maghribi. Beliau adalah Sa`id bin Sallam berasal dari
bahagian dari Qayrawan daripada kampung yang dipanggil Karkint, iaitu di Utara Afrika.
Pernah tinggal di Tanah Haram, Makkah beberapa
masa dan menjadi shaykh di sana. Bersahabat dengan Abi `Ali al-Katib dan
Habiban al-Maghribi dan Abi `Umar al-Zujaji dan bertemu dengan Abi Ya`kub
al-Nahrajuri dan Abi al-Hasan al-S*aigh al-Dinuri dan lain-lain dari kalangan
shaykh-shaykh. Dia adalah satu-satunya dengan t*ariqatnya dan terkenal zuhud.
Dia dibaratkan sebagai kubah dari kalangan shaykh-shaykh. Tidak dilihat
sebagainya dari segi ketinggian hal, menjaga waktu, ketinggian hikam dan
ketepatan firasat. Dia datang ke Naisabur dan meninggal di sana pada tahun
373H.
Riwayat-riwayat berkenaan Abu `Uthman
al-Maghribi:
Aku mendengar Aba `Uthman berkata,
``I`tikaf ialah menjaga anggota menurut suruhan.``
Dan aku mendengarnya berkata, ``Tidak
dikenal sesuatu siapa yang tidak mengenal lawannya. Yang demikian tidak sah
bagi orang yang dikatakan ikhlas akan ikhlasnya, melainkan selepas mengenal akan riya` dan yang bertentang
dengannya.``
Dan aku mendengarnya, dikatakan baginya,
bahawa fulan itu musafir, maka katanya, wajib dia musafir dari segi hawa
nafsunya dan syahwatnya, dan kehendaknya. Kerana bermusafir ialah dalam keadaan
dagang, dan dagang adalah hina dan tidak wajar bagi orang mu`min menghinakan
dirinya.``
Dan aku mendengarnya berkata, dan dia
menyebutnya antaranya kata al-Shafi`e r.a.,
Ilmu ada dua, iaitu ilmu berhubung dengan
agama dan ilmu yang berhubung dengan badan. Maka berkata r.h.a. al-Shafi`e, alangkah
indah apa yang dikatakan.
Ilmu agama ialah ilmu yang berhubung dengan
hakikat dan ma`rifat, dan
Ilmu badan ialah ilmu yang berhubung dengan
siasat, riadhat dan mujahadah.``
Dan aku mendengar Aba `Uthman al-Maghribi
berkata, ``Yang berdosa lebih baik daripada yang mendakwa ! Kerana yang berdosa –selama-lama, menuntut
jalan kepada taubat dan yang mendakwa, kecamuk di dalam ikatan dakwanya.``
Aku mendengar Aba `Uthman berkata, ``Siapa yang memanjangkan tangannya kepada
makanan orang kaya, dengan kejahatan dan syahwat, dia tidak layak
selama-lamanya dan tidak ada uzur baginya, melainkan dalam keadaan terpaksa.``
Dan aku mendengar Aba `Uthman berkata, ``
Sufi ialah yang memiliki sesuatu sekadar keperluan dan tidak memiliki secara
paksaan.``
Aku mendengar Aba `Uthman berkata, ``Siapa
yang sebok dengan ahwal orang lain, maka terabailah halnya.``
Aku mendengar Aba `Uthman, Sa`id bin Sallam
al-Maghribi berkata, ``Taqwa ialah berdiri di atas hudud (had-had). Dia tidak
taqsir padanya dan tidak melampauinya, sebagaimana firman Allah bermaksud:
``Siapa yang melampaui had-had Allah, maka dia menzalimi dirinya.`` (Al-Talaq:
1 ).
Aku mendengar Aba `Uthman berkata, ``Siapa
yang terganggu (dikesan) oleh sesuatu
yang lain akan menghilangkan daripadanya lazat taqwa.``
Dan aku mendengar Aba `Uthman berkata,
``Siapa yang tahqiq dari segi `ubudiyyah, maka zahir rahsianya dengan
menyaksikan keaiban dan dimustajab baginya apa yang dikehendakinya.``
Aku mendengar Aba `Uthman berkata,
``Hendaklah engkau jadikan tadabbur engkau tentang ciptaan ialah tadabbur `ibrah,
dan tadabbur engkau tentang diri engkau tadabbur mau`iz*ah, dan tadabbur engkau
tentang Al-Qur`an ialah tadabbur hakikat dan mukashafah. Allah Subhanahu wa
Ta`ala berfirman bermaksud:
``Apakah mereka tidak bertadabbur tentang
Al-Qur`an ?`` (Muhammad: 24 & Al-Nisa`: 82).
Semoga dibalas engkau dengan membaca
kandungan dan kalau tidak demikian akan kurang kefahaman dari tilawahnya.
Aku mendengar Aba `Uthman berkata, ``Yang
diam – berilmu lebih baik dari yang bercakap secara jahil.``
Aku mendengar Aba `Uthman al-Maghribi
berkata, ``Jangan bersahabat melainkan dengan orang yang amanah atau yang dapat
memberi bantuan, kerana yang amanah membawa engkau kepada kebenaran dan yang
memberi pertolongan dapat mendorong engkau kepada taat.``
Dan aku mendengar Abdullah al-Mu`allim
berkata, aku bertanya Aba `Uthman, ``Apakah simpulan wara` ?`` Maka katanya,
``Shari`ah menyuruh engkau dan melarangnya, maka hendaklah ikut dan jangan
menyalahi.``.
Aku mendengar Aba `Uthman berkata,
``Tatkala menyungguh orang yang cinta dengan kesungguhan mereka, pada ketaatan
kepada Tuhan mereka, melembut mereka oleh haqq dan ihsan sekali selepas sekali
sehingga dia dikasihi. Diriwayatkan dari Nabi Muhammad s.a.w. bahawa Baginda
bersabda – bermaksud: ``Menjadi kebiasaan terpaut hati-hati mengasihi orang yang membuat baik kepadanya.``
Dan aku mendengar Aba `Uthman berkata,
``Hati ahlu al-haqq hati yang hadhir dan pendengaran mereka adalah pendengaran
yang terbuka.``
Demikian sebahagian daripada
pendapat-pendapat bernas Abu `Uthman al-Maghribi yang dapat dihayati.
Sekian.
No comments:
Post a Comment