BBB, 15 Dzul-Hijjah 1438H. = 06 September 2017M. (Rabu):
Nama lengkap bagi Abu Muhammad al-Jariri
ialah Ahmad bin Muhammad bin al-Husayn dan kunyah bapanya Abu al-Husayn.
Demikianlah sebagaimana didengar oleh Abdullah bin `Ali al-T*usi yang berkata,
``Aku mendengar Aba Bakr Muhammad bin Da`wud al-Duqqi yang menyebut sedemikian
itu.
Dan aku mendengar `Abdullah bin Ahmad
al-Baghdadi berkata, ``Aku mendengar
al-Sibrawani berkata, ``Nama al-Jariri al-Hasan bin Muhammad.``
Dan dikatakan namanya `Abdullah bin Yahya.
Sumber ini tidak disahkan.
Muhammad al-Jariri adalah daripada sahabat
penting bagi Al-Junayd dan dia juga bersahabat dengan `Abdullah al-Tustari. Dia
adalah `ulama` bagi shaykh dan kaum. Berkedudukan selepas Al-Junayd di dalam majlis ilmu, kerana sempurna halnya
dan sah ilmunya. Dia meninggal pada
tahun 311H. Demikian didengar oleh Abu
al-Hasan bin Miqsam d Baghdad.
Dia berada
di dalam sanad Hadith:
Mengkhabarkan kami `Ali bin Muhammad
al-Qazwini al-Sufi berkata, bercakap kepada kami Ahmad bin Nas*r ibn `Ali al-Qazwini berkata, mengkhabarkan
kami Abu Muhammad al-Jariri al-Sufi bercakap kepada kami Ahmad bin Muhammad bin
Shakir, bercakap kepada kami Nas*r bin `Ali. Bercakap kepada kami `Abd al-A`la
berkata,, bercakap kepada kami `Ubaidullah bin `Umar daripada Nafi` daripada
Ibn `Umar berkata, bersabda Rasulullah s.a.w. bermaksud:
``Apabila menjilat anjing pada bekas salah
satu daripada kamu, maka hendaklah dia basuh tujuh kali diawalnya atau
diakhirnya dengan selut (lumpur).
.
Kata Ahmad bin Muhammad bin Shakir, adalah
bersama kami di masjid Ibrahim bin Auza`ah al-Is*bahani, maka berkata Nas*r bin
`Ali, ``Wahai Aba `Amrin tidak berhadath
dengannmya,, kerana tiada baginya asal, maka aku tidak tahu aku berhadath atau
tidak.``
Aku mendengar Aba Muhammad al-Rasi di
Baghdad, berkata, aku mendengar Aba Muhammad al-Jariri, ``ku bermimpi dalam
tidur, adalah seorang jurucakap berkata, ``Bagi setiap sesuatu di sisi Allah
ada hak, dan sebesar-besar hak di sisi Allah ialah hak hikmah. Siapa yang
menjadikan hikmah pada orang yang bukan ahli dituntut Allah pada tempatnya,
siapa yang menuntut haknya dipertikai.``
Aku mendengar Aba Bakr al-Razi berkata, aku
mendengar Muhammad al-Jariri ditanya tentang fuqara`, maka katanya,
Dia
ialah yang menuntut akhirat dan berusaha kepadanya dengan segala usaha
dan berpaling dari dunia dan apa yang dirunsing dengannya.``
Abu S*alih berkata, dikatakan kepada Abu
Muhammad al-Jariri,
``Bila terjaga hamba daripada beratnya
mu`amalah ? Maka katanya, ``Jaga-jaga, akan tetapi jatuh padanya tanggungan !``.
Dengan sanad yang sama kata al-Jariri, ``
Tanda-tanda sesuatu tentang Allah ada tiga,
``PemilikanNya yang zahir,tadbirNya pada
pemilikanNya dan mencukupi tiap sesuatu.``
Aku mendengar Aba al-Husain berkata,, aku mendengar
Aba Muhammad (al-Hariri) berkata,
Terdirinya agama, berterusan keimanan,,
segar badan, antara tiga perkara, mencukupi, bersih dan menjaga.``
Dengan memadai Allah mengelokkan kehidupan,
siapa yang tidak melakukan yang dilarang betul perjalanan, siapayang menjaga
daripada apa yang tidak sesuai, bersesuaian tabiatnya,, faedah memada membuka
jalan ma`rifat, akibat daripada
penjagaam , baik kejadian, terkawal dan sesuai dengan tabiat.``
Dengan sanad yang sama berkata Abu
Muhammad, ``Puncak himmah orang awam ialah bertanya, dan sampai kepada darajah
kesederhanaan ialah dengan do`a dan himmah orang-orang `arifin ialah dzikir.``
Dengan sanad yang sama berkata Abu
Muhammad,
``Daripada umbi timbulnya cabang, betul
cabang dengan kukuhnya umbi, dan tidak
ada jalan kepada maqam mushahadah umbi, melainkan dengan membesarkan apa yang
dibesarkan Allah daripada jalan (batang) dan cabang.``
Dengan sanad yang sama berkata Abu
Muhammad, `` Al-Raja` adalah jalan kepada kezuhudan dan khauf ialah jalan bagi
pejuang.``
Aku mendengar Aba Bakr Nuhammad bin
`Abdullah al-T*abari berkata,, berkata seorang lelaki kepada Muhammad al-Jariri,,
``Aku berada di atas hamparan uns dan terbuka jalan kepada kelawasan, maka aku
tergelincir dengan satu kegelinciran, maka tertutup bagiku maqamku, maka bagaimana jalan kepadanya ?,
tunjuklah jalan yang menyampaikan aku
kepada apa yang pernah aku sampai.
Maka menangis Abu Muhammad dan berkata,
``Wahai saudaraku, ``Semua berada pada tindakan yang dilakukan. Tapi aku
menjawab dengan bayt-bayt berikut yang dapat difahami jawapan:
Berdirilah di kediaman yang padanya
kesan-kesan
Menangis kekasih kesal dan rindu oleh
tanggungan
Berapa lama aku berdiri di situ menunggu berita
Tentang ahli, kawan dan kasihan dari mereka
Maka menjawab kepadaku yang berdakwah dan
kesan
Kau berpisah dari yang dikasihi, hakikatnya
berterusan.
Demikianlah ujara-ujaran Muhammad al-Jariri
yang dapat dijadikan panduan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment