BBB,
11 Dzul-Hijjah 1438H. = 02
September 2017 (Sabtu):
Abu Hamzah al-Khurasani berasal dari
Naisabur dari tempat bernama Munqabaz. Bersahabat dengan shaykh-shaykh di
Baghdad dan dia adalah dari teman
Al-Junayd. Dia bermusafir dengan Abu Turab al-Nakhshabi dan Abu Sa`id al-Kharraz.
Dia memberi fatwa dan dianggap seorang yang wara`.
Menurut Al-Hujwiri, Abu Hamzah seorang yang
kukuh iman dan bertawakkal. Al--Hujwii
membawa satu kisah yang tidak disebut di dalam Tabaqat al-Sufiyyah oleh `Abdul
Rahman al-Sulami bahawa,
Pada satu hari Abu Hamzah terjatuh di dalam
lobang yang dia tidak mampu naik. Ia berdo`a kepada Allah untuk keselamatannya. Tiba
melalui jalan itu seorang pejalan.
Melihat lobang itu dan memikirkan jika
dibiar terbuka akan membiarkan orang lain jatuh ke dalamnya.
Persoalannya bila orang itu mau menutup
lobang, Abu Hamzah mengambil sikap tidak mau meminta tolong atau memberi tahu
yang dia berada di dalam lobang, kerana tidak mengharap kepada yang lain dari
Allah. Maka lelaki itu menutup lobang berkenaan. Kononnya selepas itu datang
seekor binatang seperti naga yang memanjangkan ekonya ke bawah dan menggerakkan
dirinya hingga lelaki yang ada di dalam lobang berkenaan ternaik ke atas. Ini
memperlihatkan penggubah cerita menggunakan daya kreatif imaginatif bagi
menyelesaikan anekdot yang dibawakan.
Ada beberapa persoalan dari cerita
berkenaan dapat ditimbulkan, apakah pengajaran yang dibawa oleh anekdot ini
sesuai dengan pengajaran Islam ?
Allah telah menghantar seorang lelaki yang
bersikap dan berniat baik, sepatutnya Abu Hamzah mengambil peluang mendapat
pertolongan dari lelaki berkenaan sesuai dengan ajaran Islam yang melarang dari
membiarkan diri dalam kebinasaan. Abu Hamzah patut menggunakan ikhtiar, dan
sebab musabbab adalah logik yang tidak bercanggah dengan ajaan Islam, juga
prinsip Islam menolong orang yang dalam kesusahan serta prinsip
bertolong-tolong di atas kebajikan dan tidak tolong menolong di atas
kemungkaran. Cerita di atas dapat dikiaskan dengan peristiwa yang berlaku ke
atas Nabi Yusuf a.s. ketika baginda pada masa remajanya telah dibuang oleh
saudara-saudaranya ke dalam perigi. Baginda tentulah memohon pertolongan dari
Allah untuk menyelamatkannya. Pertolongan datang secara lojik dan sebab
nusabbab apabila ada pihak pengembara yang datang ke situ bagi mendapatkan air
dan ketemu Yusuf yang kemudian diselamatkan. Yusuf tidak menolak pertolongan,
walaupun kemudian dia dijadikan barang dagangan dan dijual kepada seorang
pembesar Mesir. Dalam kata lain Abu Hamzah wajar mendapat pertolongan dari
pihak yang berniat baik bagi menimbus lobang yang membahayakan kepada
pejalan-pejalan, termasuk para musafir. Ini lebih logik dan wajar daripada
menyelesaikan anekdot atau cerita berkenaan secara imaginasi dengan kedatnagn seekor naga yang
secara tidak langsung mengeluarkannya dari
lobang berkenaan. Kita memahami cerita ini adalah dari kreativiti dan
imaginasi pencerita yang lebih mau membesarkan watak Abu Hamzah yang cerita
berkenaan membawa implikasi dari segi akidah dan dipersoalkan apakah betul
sikap yang diambil sufi berkenaan dan dipersoal dari moral dan pengajaran
kepada masyarakat umat.
Riwayat-Riwayat dan Pendapat Abu Hamzah
al-Khurasani.
Berkata Abu Ja`far al-Farghani, katanya berkata Abu Hamzah al-Khurasani,
``Barang siapa nasihat (waspada) tentang
dirinya, dia mulia dengannya, sebaliknya siapa yang sebok dengan yang lain,
maka terabai dirinya.``
Ditanya Abu Hamzah al-Khurasani tentang
`al-uns`, maka katanya,
``Sempit dada dari mu`asharah dengan
makhluk.``
Berkata Abu Hamzah al-Khurasani, ``Siapa yang
terus mengimgati mati, dia kasih kepada Yang Kekal dan tidak menyukai
sesuatu yang binasa.``
Berkata Abu Hamzah al-Khurasani, ``Orang
yang `arif takut hilang apa yang dikurnia, orang yang takut, takut hilang apa
yang dijanjikan. Orang yang `arif juga mempertahankan kehidupannya hari demi
hari dan mengambil keperluan hidupnya hari demi hari.``
Disoal Abu Hamzah tentang sufi, maka
katanya, ``Orang yang bersih dari kekotoran, maka tiada baginya kekotoran yang bertentang dengan
hal.``
Berkata Abu al-`Abbas, aku mendengan Aba
Ja`far al-Farghani berkata, berkata Abu Hamzah,
``Siapa yang liar dari dirinya, jinak
hatinya dengan muwafakat kepada
Maulanya.``
Abu Hamzah telah diminta wasiat oleh
seorang lelaki, katanya,
``Bersedialah bekalan untuk bermusafir dengan
apa yang ada padamu. Aku dan engkau sebagai dalam satu qafilah yang sama
berolak, bersedialah dari tempat bertolak sebagai ahli murni (sufi) bertolak
agar tiada kekesalan.
Berkata Abu Hamzah al-Khurasani,
``Barang siapa diistimewakan Allah dengan
pandangan shafaqah, pandangan ini menempatkan dirinya sebagai ahli sa`adah dan
dihiasinya dengan kebenaran zahir dan batin.
Disoal Abu Hamzah al-Khurasani
``Adakah bercabang cinta kepada sesuatu
yang lain daripada yang dicintainya ?
Maka katanya, ``Tidak !`` Kerana dengannya
berlaku bala yang berterusan, kegembiraan yang terputus, kesakitan yang
berterusan, tidak mengetahuinya melainkan yang mengalami. Dia berpuisi:
Keras bagi yang mengalami dengan sendu tiada lain kesudahan
Tiap bala yang dialami ketika bertemu melainkan ingatan mengancam.
Demikianlah antara ungkapan Abu Hamzah
al-Khurasani.
Sekian.
No comments:
Post a Comment