BBB,
07 Muharram 1439H. = 27 September 2017M. (Rabu):
Daripada sepuluh tokoh sufi mutaakhir yang
dianggap Al-Hujwiri sebagai terkemuka,
maka tokoh ke tujuh dalam susunannya, iaitu Al-Qushairy adalah merupakan tokoh paling terkenal,
sekurang-kurangnya bagi penulis. Namun Al-Qushairy yang nama penuhnya ialah Abu al-Qasim `Abd
al-Karim bin Hawazin al-Qushairy tidaklah diberi penerangan dengan secara lebih lengkap. Penampilan tentangnya dari
aspek-aspek khusus, iaitu lebih kepada kedudukannya di dalam tasawuf yang
dianggap tinggi dari segi rohani. Karyanya – tanpa menyebut judulnya, dianggap
tinggi mutunya dan ungkapan-ungkapan adalah tinggi dan bernilai.
Dia dikatakan oleh Al-Hujwiri terpelihara
dari mengungkapkan sesuatu yang berhubung dengan Tuhan secara `antropomorfisme` (memperorangkan). Dan
Al-Qushairy dikira tokoh yang
mempertahankan kemurnian dari segi akidah.
Sebenarnya sumber yang boleh dirujuk
tentang Al-Qushairy, ialah dari karangan utamanya, iaitu `Al-Risalat
al-Qushayriyyah` yang karya ini telah kita bicarakan sebelum kitab Kashf
al-Mahjub oleh Al-Hujwiri.
Sebenarnya Al-Qushairy adalah tokoh sufi
mutaakhir, khususnya dilihat dari zaman keberadaannya.
Al-Qushayri hidup dan meninggal di
Naisaburi (376H. -465H.), iaitu kawasan terkenal dengan tokoh-tokoh dan
keilmuan kerohanian. Dia digelar sebagai
`ulama` al-Jami` bayn al-Shari`at wa al-Haqiqat, iaitu `ulama` yang
menghimpunkan antara shari`at dan haqiqat.
Dia menulis sebagai muqaddimah bagi kitab
Al-Risalat al-Qushayriyyatnya, katanya:
``Aku tujukan tulisanku (al-Risalat
al-Qushayriyyah) kepada jama`ah sufi di negera-negara Islam.`` Menurut Al-Qushairy,
``Kalangan sufi adalah t*a`ifah - kalangan pimpinan yang bersih dan diberi
kelebihan kepada mereka dari kalangan manusia selepas rasul-rasul dan para
nabi-nabiNya.``
Tambah Al-Qushairy,
``Allah menjadikan hati kalangan sufi
logam-logam kerahsiaanNya dan menistimewakan mereka dari kalangan umat dengan
menjenguh cahaya-cahaya. Bersih hati mereka dari kekeruhan manusia dan
ditajalli kepada mereka `Haqiqat Keesaan`. Dan wajah-wajah mereka tertumpu kepada
mendirikan adab-adab `ubudiyyah dan memperlihatkan kepada mereka larian
hukum-hukum Rububiyyah.``
Melihat kandungan Al-Risalat Al-Qushayriyyat ada mirip kesamaan
sumber yang sama dengan apa yang terkandung di dalam Tabaqat al-Sufiyyat.
Mereka berada dalam masa berdekatan – Al-Sulami (m.412H.) dan Al-Qushayri (m. 465H.). In bererti mereka
berada di dalam suasana keilmuan yang sama, maka sumber ambilan mungkin sama,
di samping dari yang lain. Kedua-duanya menulis menurut gaya Hadith. Bermaksud
setiap maklumat disampaikan secara riwayat yang ada rawi bersanad.
Perbezaannya bahawa bagi Al-Sulami seluruh kandungan di dalam Tabaqat
al-Sufiyyat adalah tentang tokoh-tokoh yang berjumlah 103 orang yang
dikelompokkan kepada 5 kelompok yang setiap kelompok adalah 20 orang, kecuali
kelompok kelima 23 orang.
Berbanding dengan Kashf al-Mahjub oleh Al-Hujwiri (m. 456)
ketokohan sebagaimana Al-Qushairy adalah sebahagian daripada kandungan kitab,
iaitu berjumlah 81 orang. Tumpuan lebih kepada inti pandangan tokoh dan tidak
diberi perhatan kepada latar. Karangan
adalah menurut gaya prosa bahasa dan tidak menurut gaya Hadith. Ada kesamaan
sumber sebahagian dari apa yang diungkapkan oleh tokoh-tokoh. Ini bererti ada
kesamaan sumber ambilan dilakukan oleh ketiga-tiga pengarang berkenaan,
walaupun tidak keseluruhan sama.
Dari segi pendekatan kitab Al-Risalat
al-Qushayriyyah yang merupakan sumber paling utama bagi Al-Qushairy, bahawa
kitabnya terbahagi kepada dua bahagian.
Bahagian pertama bermula dengan membicarakan
tentang tokoh, iaitu seramai 83 orang. Setiap tokoh dimulakan dengan maklumat
berhubung dengan latar tokoh dan riwayat secara Hadith terhadap matan yang mau
disampaikan. Contoh begitu banyak sebagaimana telah dibicarakan tentang Al-Risalat al-Qushayriyyat sebelum ini.
Bahagian kedua ialah membicrakan tentang
istilah-istilah yang diungkap dan dibicarakan oleh kalangan sufi. Ianya
merupakan sebagai ensiklopedia kecil yang boleh dirujuk tentang istilah-istilah
kesufian. Al-Qushairy tidak
mengkategorikan misalnya apa yang terletak di bawah maqam dan apa yang terletak
di bawah hal. Sebaliknya disekalikan kesemuanya.
Antara perkara yang dibicarakan ialah
seperti:
Waktu, maqam, hal, al-qabdh dan
al-bast*, haibat dan al-uns,tawajud
alwajd dan al-wujud, al-jama` dan al-farq, jam` al-jama`, al-fana` dan al-baqa`
dan seterusnya hingga kepada ratusan istilah-istilah yang lain.
Bagi penerangan bagi istilah-istilah ini
juga dihuraikan dengan cara gaya Hadith.
Yang agak istimewa permulaan keterangan bagi setiap istilah ini dimulakan
dengan ayat Al-Qur`an yang ada hubungan dengan istilah. Misalnya berhubung
dengan sahabat diambil ayat Al-Qur`an dari persahabatan di dalam Surah
al-Kahfi,
Misalnya berhubung dengan menjaga hati guru
(shaykh), maka diambil kisah berhubung dengan Nabi Musa dan Khidhir yang Nabi
Musa tidak mengikuti peringatan Nabi
Khidhir.
Kekuatan Al-Risalat al-Qushayriyyah ialah pada bahagaian yang menerangkan
istilah-istilah kesufian ini sehingga ianya menjadi panduan dan rujukan bagi mereka
yang tidak faham berkenaan istilah-istilah kesufian atau yang ingin
memperdalamkan maklumat yang berhubung dengan istilah-istlah kesufian.
Al-Risalat al-Qushayriyyah adalah karya besar tasawuf yang dihasilkan
oleh Abu al-Qasim `Abd al-Karim bin Hawazin yang mencerminkan pandangan dan pendapatnya
berhubung dengan tasawuf, ianya dapat disejajarkan dengan Al-Luma` oleh Abu
Nas*r al-Sarraj al-T*usi, Al-Ri`ayat
oleh Al-Muhasibi membawalah kepada Ihya` oleh Al-Ghazali.
Sekian.
No comments:
Post a Comment