September 14, 2017

PENDAPAT JA`FAR AL-KHULDI YANG MEMIKAT


BBB, 22 Dzul-Hijjah 1438H. =  13 September 2017M. (Rabu):
Antara tokoh yang ditampilkan oleh Al-Hujwiri ialah Ja`far bin Muhammad al-Khuldi. Beliau ialah Ja`far bin Muhammad bin Nus*air,  Abu Muhammad al-Khawas*s*.  Lahir di Baghdad dan mula mendapat pendidikan di sana, terkenal persahabatannya dengan  Al-Junayd, sebagaimana dia juga bersahabat dengan Abi al-Husain al-Nuri, Ruwaym, Samnun dan Abi Muhammad al-Jariri dan lain-lain daripada shaykh-shaykh semasa. Dia menjadi rujukan  ilmu-ilmu bagi kaumnya. Dia dari kalangan shaykh yang memberi fatwa, berkedudukan, elok kata. Dia  menunaikan haji lebih kurang 60 kali  !
Dia meninggal di Baghdad tahun 348H. dan kuburnya di Shuniziyyah berdekatan dengan kubur Sari Saqati dan Al-Junayd al-Baghdadi. Adalah didengar dari Ja`fa bin Nus*air mengatakan bahawa, ``Aku mempunyai 130 diwan daripada diwan-diwan sufi.``
Menurut Al-Hujwiri, Ja`far al-Khuldi adalah pemula yang meriwayatkan  tentang tokoh-tokoh sufi. Dikatakan untuk mengelak dari merasa bangga, beliau sengaja menisbahkan setengah riwayat kepada orang lain. Menurut Al-Hujwiri, Ja`far al-Khuldi memberi penekanan tentang tawakkal. Menurutnya,
``Tawakkal memberi ketenangan kepada seseorang, kerana mengetahui hakikat ketentuan adalah pada Allah, sama ada dapat atau tidak.  Semuanya milik dan ketentuan dari Allah. Sebagai mengukuhkan pendapatnya beliau menceritakan,  ``Pada satu hari Ja`far datang menemui Al-Junayd. Beliau mendapati Al-Junayd sedang demam. Ja`far mendo`akan kepada Tuhan agar menyembuhnya.
Kata Al-Junayd, ``Aku juga memohon sepertimu, tapi aku mendengar suara ghaib, ``Tubuhmu adalah milikku, siapa sebenarnya dirimu ?
Antara riwayat tentang Ja`far al-Khuldi:
Aku mendengar Aba al-Fath al-Qawwas al-Zahid di Baghdad berkata,  aku mendengar Ja`far bin Muhammad al-Khuldi berkata,
``Seorang hamba tidak mendapat lazat muamalah bersama lazat nafsu, kerana ahli hakikat memutuskan hubungan dengan yang boleh memutuskan mereka daripada Haqq sebelum diputuskan hubungan dengan orang ramai.``
Katanya, berkata Ja`far, ``Perbezaan antara riya` dan ikhlas, bahawa orang yang riya` bekerja untuk  dilihat, sedang  yang ikhlas bekerja sebagai menyampaikan.``
Katanya, berkata Ja`far, ``Orang bijak menghinakan nafsu dan mementingkan kehormatan orang Islam.``
Katanya, aku mendengar Ja`far  al-Khuldi berkata,
``Jadilah hamba kepada Allah secara ikhlas dan bebas dari segala yang lain.
Aku mendengar Husain bin Yahya al-Shafi`e berkata, aku mendengar Ja`far al-Khuldi disoal tentang tawakkal, maka katanya, ``Mengimbangi hati ketika wujud dan `adam (tiada), bahkan rentak ketika tiada dan campuran wujud, bahkan istiqamah beserta Allah di atas kedua hal.``
Katanya, aku mendengar setengah sahabat Ja`far berkata, aku bersamanya di perkuburan Al-Suniriyyah sedang seorang perempuan menangis tangisan yang memilukan dan dia menepuk-nepuk di atas kubur, maka berkata Ja`far kepadanya, Apakah hal ?``, maka kata perempuan itu. Dukaku kematian anak lelakiku. Maka berpuisi Ja`far dengan ungkapan berikut:
Mereka berkata, dukaku, siapa yang tidak merasa
Perpisahan begitu berat  dengan yang amat dicinta
Dia memberi kesan mendalam oleh perpisahan
Pahitnya  rasa meminum berair dari jadam.
Aku mendengar Aba al-Qasim al-Hallal di Marwe berkata, aku mendengar Ja`far berkata kepada seorang lelaki, ``Jadilah berhemah mulia, kerana hemah dicapai oleh lelaki bercita-cita, tidak lain dari mujahadah.``
Aku mendengar Ja`far berkata, ``Usaha pembebasan bagi semua dan bukan untuk persendirian !``
Katanya, berkata Ja`far  kepada setengah sahabatnya, ``Jauhi daripada dakwa-dakwi, hendaklah melazimi dengan apa yang disuruh. Sering kali  aku mendengar sayyidina Al-Junayd berkata,
``Siapa  yang melazimi tariqat mu`amalah dengan ikhlas, Allah menjaganya daripada dakwa-dakwi yang dusta.``
Aku mendengar Muhammad bin `Abdullah bin Shadzan berkata, ``Aku mendengar  Ja`far al-Khuldi berkata, ``Sesungguhnya antara langit dan antara  kewujudan beradanya hati yang taqwa, apabila  hati bertapak taqwa, maka turunlah barakat ilmu dan tertolak daripada kehendak dunia padanya.``
Katanya, disoal Ja`far tentang akal, katanya, ``Akal menjauh engkau dari terjebak didalam kebinasaan.``
Katanya disoal Ja`far berhubung dengan firman Allah bernmaksud:
``Wa man yakfur bi al-iman faqad h*abit*a `amaluh`` (Al-Ma`idah: 5).
``Siapa yang kufur dari beriman,  maka binasalah amalannya.``
Maka katanya, ``Barangsiapa tidak bersungguh di dalam ma`rifatnya, maka tidak diterima khidmatnya.``
Dan katanya, berkata Ja`far, ``Siapa yang dikurniai  roh s`olah,  maka melazimi dia menghormati makhluk, dan siapa yang dikurniai roh s*iddiqiyyah menuntut dirinya benar pada segala ahwalnya,, dan siapa yang dikurniai  kepadanya  roh ma`rifat  dia tahu  tibanya perkara-perkara dan sumber-sumbernya dan siapa yang dikurniai  kepadanya roh  mushahadah, dimuliakan dengan ilmu al-ladunni.``
Demikianlah pendapat-pendapat Ja`far al-Khuldi yang memikat.

Sekian.

No comments:

Post a Comment