BBB, 06 Muharram 1439H. = 26 Septembr 2017M. (Selasa):
Muhammad al-Khat*t*ali adalah sufi yang mendalam di dalam tasawuf,
juga mendalam di dalam tafsir Al-Qur`an dan di dalam keilmuan Hadith. Di dalam
tasawuf dia adalah pengikut Al-Junayd. Dia berguru dengan H*usri, dan
bersahabat dengan Sirawani. Dia adalah sezaman dengan `Amr Qazwini dan dengan
Abu al-Hasan bin Saliba. Dia mengambil sikap mengasingkan diri dari masyarakat
dan bersendiri selma enam puluh tahun,
sebahagian besar masanya dipergunungan
Lukam.
Namun Muhammad al-Khat*t*ali tidak
mementingkan imej luaran. Dia tidak memakai jubah kesufian dan tidak menekan
dan tidak mementingkan kewalian. Dia berpendapat hidup amat pendek, bahkan masa
yang dihabiskan adalah sehari dalam kehidupan. Umur diri berbanding dengan umur
wujud alam yang fana, amat sedikit – tidak sampai sedetik. Kita menghabiskan
hari yang kita lalui dengan berpuasa – bermaksud kita tidak mendapat apa-apa,
apa lagi tanpa pengisian.
Muhammad al-Khat*t*ali amat berpegang
dengan ketentuan Tuhan – qadha` dan qadarnya, segala ketentaun tidak dapat
dihendarkan. Di samping berpegang dengan ketentuan, seharusnya ianya
mengukuhkan jiwa seorang hamba. Dia seharusnya tenang menerima ketentuan.
Sepatutnya tidak ada kedukaan bagi seorang, bahkan ianya satu ketenangan yang
diterima dengan ketentuan. Ini adalah sesuatu yang hakikat. Beliau tidak
membicarakan soal ikhtiar, bahkan tidak timbul baginya soal ikhtiar, biarpun
ianya dilakukan oleh seseorang, lantaran ianya soal luaran yang tidak mengubah
soal hakikat dan ketentuan.
Al-Hujwiri membawa contoh yang mencerminkan
pegangan Muhammad al-Khat*t*ali tentang
ketentuan Tuhan, bahawa Muhammad al-Khat*t*ali meninggal di Bayt al-Jinn di
puncak gunung bertentang dengan kawasan Baniyas yang berdekatan sungai di Damshiq.
Dinyatakan, bahawa sebagaimana biasa apabila seseorang yang dikasihi, termasuk
Muhammad al-Khat*t*ali, hampir mati, dia ditangisi oleh yang hadhir, tetapi
Muhammad al-Khat*t*ali dengan tenang dan bagai biasa menasihati yang berduka
dengan keadaannya, bahawa,
``Kematian adalah suatu ketentuan dari Ilahi. Tiba masanya kita
dijemput pergi.``
Katanya,
``Kita sepatutnya tidak menentang ketentuan Ilahi, bahkan sepatutnya
dengan rela dan penuh bersedia menyambut kehadhiran ketentaun dengan tenang dan
penuh kerelaan. Katanya,
``Jangan menentang kehendak Ilahi dan
terimalah ketentaun dengan tenang.``
Demikianlah amanat terakhirnya dan dia kembali
ke rahmatullah dengan tenang.
Pengajaran yang dapat diambil dari watak
dan pesanan Muhammad al-Khat*t*ali bahawa,
Kehidupan menuntut keinsafan, bahawa usia
diberi Allah kepada kita teramat pendek, maka dengan tempoh yang amat pendek
ini perlulah digunakan sebaik mungkin dengan mengisikan dengan amalan-amalan
kebaikan. Perkara dalaman dan jati diri yang dibina dan diguna adalah hakikat
diri, penampilan luaran tidak memberi erti apa-apa. Kita hendaklah menerima ketentuan Tuhan tanpa
penentangan. Dengan penerimaan kita seharusnya berada di dalam ketenangan.
Kehidupan, perjalanan dan kematian adalah penentuan Tuhan, maka terimalah dia
dengan penuh kerelaan. Demikian sikap pegangan dan keyakinan Muhammad al-Khat*t*ali.
Sekian.
No comments:
Post a Comment