BBB, 03 Muharram `1439H. = 23 September
201`7M. (Sabtu):
Berbanding dengan dua tokoh yang lepas –
iaitu Ahmad bin Muhammad al-Qas*s*ab dan
Abu `Ali Hasan al-Daqqaq yang dianggap
sebagai sufi terkenal pada masa mutaakhir, maka Abu al-Hasan Ahmad al-Kharqani
adalah lebih tidak diketahui dan sukar mendapat maklumat dari kitab tabaqat atau
kitab tasawuf yang membicarakan tentang tokoh-tokoh. Sebagaimana dinisbahkan
kepada Abu al-Hasan dengan al-Kharqani, bererti dia adalah dari Kharqan, iaitu
tempat yang kurang diketahui.
Menurut Al-Hujwiri ia adalah tokoh pada
zamannya – tapi terhad kepada zaman dan tempatnya dan tidak sampai naklumat
yang selayaknya disenaraikan di dalam tabaqat.
Menurut Al-Hujwiri Abu al-Hasan al-Kharqani
adalah shaykh besar dan diterima sama oleh auliya` Allah. Menurut Al-Hujwiri Shaykh Abu Sa`id sering
mengujunginya dan berbincang berbagai keilmuan, termasuk bidang kerohanian.
Menurut Abu Sa`id dari perbincangan dan pengajaran yang disampaikan didapati
bahawa Abu al-Hasan adalah seorang yang
berkelayakan dan layak memimpin keilmuan sebagaimana dilakukan oleh Abu Sa`id.
Kebolehan Abu al-Hasan bin Ahmad al-Kharqani
diakui sama oleh Maulana Abu al-Qasim al-Qushairy. Beliau menyebut tentang
kelancaran percakapan dan huraian yang disampaikan oleh Abu al-Hasan yang
membuatnya lebih terdiam dari berbicara lantaran mendengar huraian keilmuan
rohani yang disampaikan oleh Abu al-Hasan al-Kharqani.
Al-Hujwiri menampilkan apa yang dibicarakan
oleh Abu al-Hasan tentang dua perkara, iaitu:
Konsep
al-wus*ul ila Allah, ianya sebenarnya
adalah pendekatan semua kesufian
dan ianya adalah relatif.
Pada hakikatnya, tiada kesampaian mutlak
kepada Tuhan dan yang berlaku adalah pendekatan di dalam, menuju kepada Tuhan.
Ianya merupakan kepelbagaian pendekatan
di dalam penujuan yang satu.
Mungkin ada yang mengatakan ada penyampaian
yang sebenarnya adalah relatif . Ianya bersifat intuitif dan wijdan dan bukan hakikat
penyampaian.
Al-Hujwiri juga menyebut persoalan `keselamatan` yang boleh
diistilah sebagai `al-najat`. Ianya bukan hak kehambaan. Bagi hamba ialah
pilihan perjalanan dan yang menentukan
adalah Tuhan. Di sini significantnya hamba, harus berusaha mempastikan jalan
yang dilalui dan ditempuh adalah benar baik dari segi pendekatan dan amalan dan
soal keselamatan terserah kepada Tuhan.
Sebagai rumusan apa yang disifatkan
keistimewaan yang mau ditampilkan oleh Al-Hujwiri tentang Abu al-Hasan bin
Ahmad al-Kharqani tidaklah suatu kelainan yang
dapat disifatkan sebagai istimewa.
Sekian.
No comments:
Post a Comment