September 13, 2017

BERBAGAI PENDAPAT AL-SHIBLI MENARIK DIRENUNGKAN


BBB, 21 Dzul-Hijjah 1438H. = 12 September 2017M. (Selasa):
Nama bagi Abu Bakar al-Shibli ialah Dulaf dan dipanggil Ibn Juhdar, dipanggil juga Ibn Ja`far dan dikatakan namanya Ja`far bin Yunus. Nama ini dikatakan tertulis pada kuburnya.
Dia berasal dari Khurasan, terdidik  di Baghdad  yang menjadi tempat kelahirannya. Menurut  Al-Hujwiri, dia asalnya adalah ketua pegawai Istana khalifah. Dia bertaubat pada majlis Khair al-Nassaj dan bersahabat dengan Al-Junayd. Dia dikira seorang shaykh berkedudukan di kalangan shaykh-shaykh pada zamannya. Seorang yang alim dan seorang faqih mengikut Madzhab Imam Malik. Hidup sehingga berumur 87 tahun dan meninggal pada tahun 334H. dan dikebumikan di perkuburan Al-Habazran, Baghdad. Dia menulis Hadith dan meriwayatkan.
Dia dikatakan kuat bermujahadah dan  dicatat berkata:
``Siapa  yang mengenal kaum,, apa yang engkau jangka dengan ilmu, maka  ilmu `ulama` ia merupakan tohmah.``
Katanya lagi: ``Tiap-tiap kawan yang tiada baginya kemuliaan, maka ia adalah pendustaan.``
Antara Hadith yang diriwayatkan:
Bercakap kepada kami `Abdul Wahid bin al- `Abbas, bercakap kepada kami`Ali bin al-Jamal berkata, aku mendengar Aba Bakr al-Shibli berkata, bercakap kepada kami Muhammad bin Mahdi, al-Mis*ri, bercakap kepadakami  `Amru bin Abi Salmah, bercakap kepada kami S*adaqah bin `Abdullah daripada T*alhah bin Zaid daripada Abi Farwah al-Zahawi, daripada `At*a` daripada Abi Sa`id berkata, bersabda Rasulullah s.a.w. kepada Bilal  bermaksud:
``Allah rapat dengan orang faqir dan tidak menemui orang kaya, maka katanya, ``Ya Rasulallah, bagaimana aku dengan yang demikian ? Maka sabda Baginda, apa yang disoal engkau jangan tegah, dan apa yang direzekikan engkau janganlah terpesoma, katanya ``Ya Rasulallah, bagaimana dengan diriku yang demikian ? Maka sabda Baginda, ``Dia adalah sedemikian, kalau tidak maka adalah neraka.``
Aku mendengar Mansur bin `Abdullah al-Harawi berkata,, aku mendengar Al-Shibli berkata, dikatakan baginya bahawa Aba Turab menyebut bahawa dia lapar di sebuah kawasan, maka kemudian di seluruh kawasan itu makanan, maka katanya, ``Hamba dikasihani, dia sampai kepada tahap tahqiq seperti sebagaimnana  dikata ``Aku berterusan bersama Tuhanku yang Dia memberi makan dan minum kepadaku.``
Aku mendengar Aba Bakr al-Razi berkata, aku mendengar `Umar al-Muzawwaq berkata, aku mendengar Al-Shibli disoal tentang, menepati janji, maka katanya, ``Ia adalah ikhlas dengan percakapan dan menenggelamkan segala rahsia dengan kebenaran.``
Aku mendengar Aba al-Qasim al-Nas*r Abadzi berkata, aku mendengar Al-Shibli berkata, ``Tasawuf adalah pengawalan panca indera engkau dan menjaga nafas-nafas engkau.``
Aku mendengar `Abd al-Wahid berkata,  aku mendengar Al-Shibli berkata, ``Tasawuf adalah mesra dan berlembut.``
Aku mendengar Aba al-Qasim, `Abdullah bin Muhammad al-Dimashqi berkata, ``Aku pada satu masa di suatu hari berada di halaqah Al-Shibli. Maka dia menangis dan tidak bercakap, maka berkata seorang lelaki, ``Wahai Aba Bakr, ``Adakah tangisan seluruhnya ?  Maka dia bernasyid:
Apabila engka u mengumpat atau mereka mengupatnya
Mengadu tentang perbuatanku dan membilang kejahatannya
Adakah orang sepanjang marah dan menghinaku
Apakah yang lebih baik hariku dari kehidupanku ?
Aku mendengar Aba Sa`id al-Razi berkata, aku mendengar Al-Shibli disoal tentang zuhud, maka katanya, ``Mengubah hati dari sesuatu kepada  Tuhan bagi sesuatu.``
Aku mendengar Aba Sa`id al-Razi berkata, berkata seorang lelaki kepada Al-Sahibli, ``Doakanlah kepada Allah untukku, maka dia berpuisi:
Berlalu zaman manusia berterusan minta dariku shafa`at
Adakah aku, malam dan siang layak memohon shafa`at ?
Aku mendengarnya  berkata, dikatakan kepada Al-Shibli,
``Aku melihat badan engkau kurus kelihatan ? Adakah kecintaan menyebabkan. Lalu dia berpuisi:
Aku kasihkan hatiku, dan tidak diketahui tubuhku
Kalau dia mengetahui tidak aku menjadi begitu.
Aku mendengarnya berkata, aku mendengar Aba `Ali al-Ja`fari berkata, aku mendengar setengah shaykh  berkata, aku mendengar Ibrahim bin Z*arif berkata, berkata Al-Junayd kepada Al-Shibli,
``Jikalau engkau kembalikan perkara engkau kepada Allah  nescaya engkau rehat !
Maka berkata Al-Shibli, ``Wahai Aba al-Qasim, ``Kalau Allah mengembalikan hal engkau kepada engkau nescaya engkau rehat !``
Maka kata Al-Junayd, ``Pedang  Shibli menitis darah !``
Aku mendengar `Abdullah bin `Ali al-Baghdadi berkata, aku mendengar Al-Shibli berkata,
``Lalai sekejip mata daripada Allah – bagi ahli ma`rifat, adalah syirik dengan Allah.``
Dan dengan sanad  yang sama katanya, aku mendengar Shibli berkata,
``Siapa yang mengenal Allah, dia tidak risau selama-lamanya.``
Demikianlah antara pendapat Shibli yang menarik untuk direnungkan.

Sekian.

No comments:

Post a Comment