BBB, 28 Dzul-Hijjah 1438H. = 19 September
2017M. (Selasa):
Tokoh terakhir kalangan sufi yang dianggap awal ialah
Al-Hus*ri. Beliau adalah Abu
al-Hasan, `Ali bin Ibrahim yang berasal
dari Bas*rah dan tinggal di Baghdad. Dia adalah shaykh `Iraq dan lisannya. Kata
Al-Sulami, Kita tidak melihat seorang shaykh yang lebih sempurna dari segi hal
darinya dan tidak ada seindah lisan bersamanya dan tiada yang lebih tinggi
kalam daripadanya. Namun mengikuti kata-katanya sukar difahami.
Memujinya lagi Al-Sulami, bahawa dia
satu-satunya shaykh, lidah waktu dan satu-satu yang mengikut tariqatnya. Dia
daripada ahli shaykh yang tinggi kedudukan, mesra dan lembut. Dia bercakap
tentang tauhid yang dia istimewa dengannya
dan maqam pada tafrid dan tajrid yang tidak disyarikat oleh yang lain
tentangnya.
Dia adalah ustadz bagi kedua belah pihak
dan dengannya beradab siapa yang beradab dari kalangan mereka itu. Dia
bersahabat dengan Aba Bakr al-Shibli dan lain-lain daripada shaykh. Dia
meninggal di Baghdad Juma`at pada bulan Dzil-Hijjah tahun 371H.
Antara riwayat tentangnya:
``Aku mendengar `Abd al-Wahid bin Bakr
berkata, aku mendengar `Ali bin Ibrahim berkata,
``Sufi ialah yang tidak digoncang oleh
goncangan dan tidak tetap oleh
penerusannya.``
Aku mendengar Shaykh Aba al-Hasan al-Has*ri
berkata, ``Adam pada tempatnya,, adalah tempat bagi berbagai `illah, maka
dikhitabkan berdasarkan amal. Firman Allah bermaksud:
``Sesungguhnya engkau tidak lapar padanya
(syurga) dan tidak bertelanjang.`` (T*aha: 118).
Dan jikalau tidak apakah maqam muhawarah
yang memberi kesan lapar dan
telanjang.``
Aku mendengarnya di dalam al-jami`, ``Menyeruku dn balaku, Bawa datanglah apa yang
ada pada kamu, Kamu daripada anak-anak Adam yang dicipta Allah dengan tangannya,
dan ditiup padanya dari rohnya dan sujud kepadanya oleh mala`ikat dan
diperintah dengan perintah, maka dia menmyalahinya ? Kalau diawal ada
pertentangan, bagaimana dengan pengakhiran ?
Katanya aku mendengarnya berkata,
``Siapa yang mendakwa sesuatu tentang
hakikat, didusta oleh penyaksian yang didedahkan oleh barahin.``
Aku mendengar Aba Nas*r `Abdullah bin `Ali
al-T*usi berkata, aku mendengar l-Has*ri berkata,
``Aku melihat kehinaan pada setiap
kehinaan, maka bertambah hina dengan kehinaan mereka. Maka aku melihat
kemuliaan di atas setiap kemuliaan, maka bertambah kemuliaan di atas kemuliaan
mereka.. Kemudian dia membaca firman Allah bermaksud:
``Siapa yang menghendaki kemuliaan, maka
bagi Allah kemuliaan semua.`` (Fat*ir: 10).
Aku mendengar Aba al-Farj al-Warthaniyyah
berkata, aku mendengar Al-Has*ri berkata:
``Sufi yang tidak mendapati selepas
ketiadaannya, maka tidak ditiadakan selepas wujudnya.``
Katanya, aku mendengarnya berkata, ``Sufi
dari segi wajdan adalah wujudnya dan sifatnya menghijabkannya.``
Katanya dan berkata Al-Has*ri, ``Takut daripada
Allah dan hijab, kerana apabila takut
tidak menghilangkan kehendaknya padaKu. Dan raja` tidak menyampaikan kepada
kehendakku daripadanya., maka terhenti padaku daripada takut dan raja` yang
tahqiq. Adapun dari segi kesan dan
keilmuan, maka wajib ke atas mereka melazimkan adab.``
Katanya, dan berkata Al-Has*ri,
``Adalah aku beberapa zaman apabila aku
membaca Al-Qur`an aku tidak berlindung daripada syaitan dan aku berkata;
``Daripada syaitan sehingga dia hadhir
terhadap Kalam yang Benar `Azza wa jalla.
Aku mendengar `Abdallah bin `Ali berkata,
disoal Al-Hasri, ``Adakah yang cinta mesra atau gerun ?`` Maka katanya, ``Yang
bercinta binasa, tidak kekal bersamanya sifat, maka dia berpuisi:
Memuncak, sungguhnya soalan tidak
bermanfaat,
Engkau mengetuk pintu, yang pintunya
tertutup rapat
Apakah yang meragukan engkau terus mengetuk
Kataku gelora yang bangkit oleh rasa tamak tertutup
Engkau seumurku seseungguhnya lintasan
Bila kesampaian di luar dari tumpuan
pemerhatian
Dia tidak lain dari pembunuhan atau
kejayaan
Daripada apa yang hilang tanpa sebarang
bimbang.
Aku mendengar `Abdul Wahid bin Bakar
berkata, aku mendengar al-Has*ri berkata,
``Sempit diriku oleh waktu dan nafasku, aku
tidak berihat melainkan detik nafas zikirku yang berlalu denganku sama ada
bast, al-wudd dan kekeruhan dilalui, lalu dia berpuisi:
Masa berlalu segala dalam lipatan,
Di dalam zaman mengharapkan ihsan.
Demikian pendapat Ibrahim al-Has`ri yang
tidak licin dan sukar difahami.
Sekian.
No comments:
Post a Comment