September 20, 2017

PENDAPAT AL-HAS*RI SUKAR DIFAHAMI


BBB, 28 Dzul-Hijjah 1438H. = 19 September 2017M. (Selasa):
Tokoh terakhir  kalangan sufi yang dianggap awal ialah Al-Hus*ri. Beliau  adalah Abu al-Hasan,  `Ali bin Ibrahim yang berasal dari Bas*rah dan tinggal di Baghdad. Dia adalah shaykh `Iraq dan lisannya. Kata Al-Sulami, Kita tidak melihat seorang shaykh yang lebih sempurna dari segi hal darinya dan tidak ada seindah lisan bersamanya dan tiada yang lebih tinggi kalam daripadanya. Namun mengikuti kata-katanya sukar difahami.
Memujinya lagi Al-Sulami, bahawa dia satu-satunya shaykh, lidah waktu dan satu-satu yang mengikut tariqatnya. Dia daripada ahli shaykh yang tinggi kedudukan, mesra dan lembut. Dia bercakap tentang tauhid yang dia istimewa dengannya  dan maqam pada tafrid dan tajrid yang tidak disyarikat oleh yang lain tentangnya.
Dia adalah ustadz bagi kedua belah pihak dan dengannya beradab siapa yang beradab dari kalangan mereka itu. Dia bersahabat dengan Aba Bakr al-Shibli dan lain-lain daripada shaykh. Dia meninggal di Baghdad Juma`at pada bulan Dzil-Hijjah tahun 371H.
Antara riwayat tentangnya:
``Aku mendengar `Abd al-Wahid bin Bakr berkata, aku mendengar `Ali bin Ibrahim berkata,
``Sufi ialah yang tidak digoncang oleh goncangan  dan tidak tetap oleh penerusannya.``
Aku mendengar Shaykh Aba al-Hasan al-Has*ri berkata, ``Adam pada tempatnya,, adalah tempat bagi berbagai `illah, maka dikhitabkan berdasarkan amal. Firman Allah bermaksud:
``Sesungguhnya engkau tidak lapar padanya (syurga) dan tidak bertelanjang.`` (T*aha: 118).
Dan jikalau tidak apakah maqam muhawarah yang memberi kesan lapar  dan telanjang.``
Aku mendengarnya di dalam al-jami`,  ``Menyeruku dn balaku, Bawa datanglah apa yang ada pada kamu, Kamu daripada anak-anak Adam yang dicipta Allah dengan tangannya, dan ditiup padanya dari rohnya dan sujud kepadanya oleh mala`ikat dan diperintah dengan perintah, maka dia menmyalahinya ? Kalau diawal ada pertentangan, bagaimana dengan pengakhiran ?
Katanya aku mendengarnya berkata,
``Siapa yang mendakwa sesuatu tentang hakikat, didusta oleh penyaksian yang didedahkan oleh barahin.``
Aku mendengar Aba Nas*r `Abdullah bin `Ali al-T*usi berkata, aku mendengar l-Has*ri berkata,
``Aku melihat kehinaan pada setiap kehinaan, maka bertambah hina dengan kehinaan mereka. Maka aku melihat kemuliaan di atas setiap kemuliaan, maka bertambah kemuliaan di atas kemuliaan mereka.. Kemudian dia membaca firman Allah bermaksud:
``Siapa yang menghendaki kemuliaan, maka bagi Allah kemuliaan semua.`` (Fat*ir: 10).
Aku mendengar Aba al-Farj al-Warthaniyyah berkata, aku mendengar Al-Has*ri berkata:
``Sufi yang tidak mendapati selepas ketiadaannya, maka tidak ditiadakan selepas wujudnya.``
Katanya, aku mendengarnya berkata, ``Sufi dari segi wajdan adalah wujudnya dan sifatnya menghijabkannya.``
Katanya dan berkata Al-Has*ri, ``Takut daripada Allah dan hijab, kerana apabila  takut tidak menghilangkan kehendaknya padaKu. Dan raja` tidak menyampaikan kepada kehendakku daripadanya., maka terhenti padaku daripada takut dan raja` yang tahqiq.  Adapun dari segi kesan dan keilmuan, maka wajib ke atas mereka melazimkan adab.``
Katanya, dan berkata Al-Has*ri,
``Adalah aku beberapa zaman apabila aku membaca Al-Qur`an aku tidak berlindung daripada syaitan dan aku berkata;
``Daripada syaitan sehingga dia hadhir terhadap Kalam yang Benar `Azza wa jalla.
Aku mendengar `Abdallah bin `Ali berkata, disoal Al-Hasri, ``Adakah yang cinta mesra atau gerun ?`` Maka katanya, ``Yang bercinta binasa, tidak kekal bersamanya sifat, maka dia berpuisi:
Memuncak, sungguhnya soalan tidak bermanfaat,
Engkau mengetuk pintu, yang pintunya tertutup rapat
Apakah yang meragukan engkau terus  mengetuk
Kataku gelora yang bangkit oleh rasa tamak tertutup
Engkau seumurku seseungguhnya lintasan
Bila kesampaian di luar dari tumpuan pemerhatian
Dia tidak lain dari pembunuhan atau kejayaan
Daripada apa yang hilang tanpa sebarang bimbang.
Aku mendengar `Abdul Wahid bin Bakar berkata, aku mendengar al-Has*ri berkata,
``Sempit diriku oleh waktu dan nafasku, aku tidak berihat melainkan detik nafas zikirku yang berlalu denganku sama ada bast, al-wudd dan kekeruhan dilalui, lalu dia berpuisi:
Masa berlalu segala dalam lipatan,
Di dalam zaman mengharapkan ihsan.
Demikian pendapat Ibrahim al-Has`ri yang tidak licin dan sukar difahami.
Sekian.

No comments:

Post a Comment