September 15, 2017

LATAR DAN BIDANG ABU `ALI AL-RUDZBARI


BBB, 23 Dzul-Hijjah 1438H. =  14 September 2017M. (Khamis):
Nama  lengkap bagi Abu `Ali al-Rudzbari, ialah Ahmad bin Muhammad bin al-Qasim bin Mansur
{Ibn Shahriyar bin Muharzdadar bin Furghudud bin Kisara}, yakni berketurunan Raja Parsi.
Demikianlah menyebutnya kepadaku oleh `Abdullah bin `Ali.
Katanya, aku mendengar Aba `Abdillah Ahmad bin `At*a` al-Rudzbari berkata sedemikian.  Dari  ahli  Baghdad dan tinggal di Mesir dan menjadi Shaykh dan mati di sana, iaitu pada tahun 322H. Demikianlah sebagaimana disebut oleh  Husain bin Ahmad al-Razi.
Abu `Ali bersahabat dengan Abi al-Qasim al-Junayd, Abi al-Husain al-Nuri, Abi Hamzah dan Hasan al-Sanuji. Generasinya dari `ulama` Baghdad dan bersahabat dengan Ibn al-Jala` dari Sham.
Abu `Ali al-Rudzbari adalah seorang yang `alim, faqih dan mendalam dalam  ilmu tariqat. Beliau juga banyak menghafal Hadit-Hadith.
Beliau berada di dalam sanad Hadith:
Mengkhabarkan kepada kami Abu al-Fadhl, Nas*r bin Muhammad bin Ya`kub al-T*usiberkata, bercakap kepada kami Qusaim bin Ahmad, Ghulam al-Zaqqaq, bercakap kepada kami Abu `Ali al-Rudzbari al-Sufi, bercakap kepada kami Yusof, bercakap kepada kami Husain bin Nas*r daripada Waraqa` daripada Ibn Abi Nuh*aih* daripada Mujahid daripada Ibn `Abbas pada firman Allah Ta`ala
`Yakhafun Rabbahum min fauqihim`` (Al-Nahl: 50).
Bermaksud:
``Mereka takut kepada Tuhan mereka yang mengatasi mereka.``
Maksud takut di sini menurut Al-Sulami, ialah bagi meninggikan (al-Ijlal)).

Aku mendengar `Abdullah bin Muhammad al-Dimashqi, berkata, aku mendengar Aba `Ali al-Rudzbari,  disoal tentang  isyarat. Maka katanya isyarat menggantikan apa yang mengandunginya  daripada wujdan daripada apa yang diisyaratkan kepadanya, tidak yang lain, pada hakikatnya, bahawa isyarat disertai  `illah-`illah dan `illah-`illah jauh dari `ayn hakikat.
Aku mendengar Mansur bin `Abdullah berkata, aku mendengar Aba `Ali al-Rudzbari disoal tentang maksud `murid dan murad`. Maka katanya `al-murid` yang tidak dikehendaki bagi dirinya, melainkan apa yang dikehendaki Allah baginya. Dan `al-murad` pula  tidak dikehendaki dari `al-kaun`  sesuatu yang lain daripadanya.``
Aku mendengar Mansur bin `Abdullah  berkata, aku mendengar Aba `Ali al-Rudzbari disoal, tentang tasawuf. Dia berkata, ``Ini adalah madzhab seluruhnya bersungguh, maka jangan engkau mencemarinya  dengan  sesuatu yang bersifat gurauan.``
Aku mendengar Aba Nas*r al-T*usi berkata, aku mendengar Aba Sa`id al-Kazaruniyy berkata, aku mendengar Aba `Ali al-Rudzbari berkata,
``Tidak ada keredhaan bagi yang tidak bersabar, dan tidak ada kesempurnaan bagi yang tidak bersyukur. Dengan Allah sampai orang `arif kepada kekasihnya, Dan mereka bersyukur di atas nematNya.``
Aku mendengar Aba  al-`Abbas al-Nasawiyy berkata, aku mendengar Ahmad bin `At*a` berkata, bercakap kepada kami Muhammad bin al-Zaqqaq, katanya, aku bertanya Aba `Ali al-Rudzbari tentang taubat,  maka katantanya, ``I`tiraf,, kesal dan mencabut sama sekali.``
Dengan sanad Mansur bin `Abdullah berkata, berkata `Ali al-Rudzbari:
``Mushahadah ialah bagi hati, mukashafah bagi asrar, mu`ayanah bagi abs*ar (penglihatan) dan mura`at bagi yang mempunyi mata.``
Dengan sanad di atas, berkata Abu `Ali, ``Siapa yang melihat dirinya (dengan ghurur) sekali, dia buta daripada melihat secara iktibar daripada sesuatu  daripada kejadian kejadian alam.``
Dengan sanad yang sama berkata Abu `Ali al-Rudzbari, ``Siapa yang mendakwa dengan dirinya sesuatu, terlepas darinya hakikat. Jikalau dia tahqiq dengan sesuatu, maka hakikat bercakap dan tidak berlaku dakwa-dakwi.``
Aku mendengar Aba Bakr al-Razi berkata, aku mendengar Aba `Ali al-Rudzbari berkata,
``Memberi manfaat kepada keyakinan dengan  kebesaran yang hak pada mata engkau dan kecil yang lainnya di sisi engkau dan tetap khauf dan raja` pada hati engkau.``
Katanya aku mendengar Aba `Ali al-Rudzbari bekata;
``Apa yang lahir daipada ne`mat itu dalil disebalik sifat karamNya.``
Dengan sanad Mansur bin `Abdullah, katanya, berkata Abu `Ali al-Rudzbari:
``Lahirnya kebenaran tertinggi dinyatakan kepada makhluk ialah sebagai penenangan bagi mesra yang mencintaiNya dan jinak dengan hati para `arifin.``
Dengan sanad di atas berkata Abu `Ali al-Rudzbari,
Guruku bagi bidang tasawuf ialah Al-Junayd,
Ustadzku di dalam fiqh ialah Abu al-`Abbas bin Suraij
Ustadzku di dalam sastera  (al-adab) ialah Tha`lab,
Dan ustadzku bidang Hadith ialah Ibrahim al-Harbi.`
Demikian latar  dan bidang `Ali al-Rudzbari.


Sekian.

1 comment:

  1. Assalamualaikum wr wb. Saya Sangat berterimah kasih kepada KI RONGGO LAWE
    berkat semua bantuan yg diberikan saya sdh buka usaha dan memiliki
    beberapa Restoran ternama di Surabaya mengatakan ”Saya dulu seperti
    orang gila, bahkan hendak bunuh diri, usaha saya ditipu sahabat karib
    dan membawa lari semua uang saya. Saya pun harus menanggung hutang
    supplier dari usaha kontraktor yang dibawa lari teman saya. Kesana
    kemari minta bantuan gak ada yang nolong. Bahkan saya sudah keliling
    Indonesia untuk mendapatkan atau mencari pinjaman dan dana gaib, tapi
    untung di ujung keputus asa’an saya bertemu dgn KI RONGGO LAWE yang
    dikenalkan oleh adik ipar saya, akhirnya bliau menawarkan bantuan Dana
    Gaib tanpa tumbal/resiko diawal ataupun akhir dan dari golongan
    putih.setelah persyaratanya dilengkapi dan ritual selesai, MENGEJUTKAN
    !!!, saya mendapatkan dana gaib sebesar 700jt dihadapan saya.
    kalau mau seperti saya hubungi KI RONGGO LAWE Tlp/Sms : 0853-1403-1099, atau KLIK DISINI
    solusi tepat salam sukses.



    INILAH JENIS MACAM PESUGIHAN DAN BOCORAN TOGEL 2D 3D 4D 5D 6D.....


    >PESUGIHAN TUYUL| PELARIS USAHA
    >PESUGIHAN UANG GAIB
    >PESUGIHAN JIN KHODAM
    >PESUGIHAN ASMA
    >PESUGIHAN UANG SEPASANG
    >PESUGIHAN UANG BALIK
    >PESUGIHAN JUAL JANIN
    >PESUGIHAN PUTIH TAMPA TUMBAL
    >PESUGIHAN NIKAH JIN
    >PELARISAN DAGANG

    ReplyDelete