BBB, 23 Dzul-Hijjah 1438H. = 14 September 2017M. (Khamis):
Nama lengkap bagi Abu `Ali al-Rudzbari, ialah Ahmad
bin Muhammad bin al-Qasim bin Mansur
{Ibn Shahriyar bin Muharzdadar bin
Furghudud bin Kisara}, yakni berketurunan Raja Parsi.
Demikianlah menyebutnya kepadaku oleh
`Abdullah bin `Ali.
Katanya, aku mendengar Aba `Abdillah Ahmad
bin `At*a` al-Rudzbari berkata sedemikian.
Dari ahli Baghdad dan tinggal di Mesir dan menjadi
Shaykh dan mati di sana, iaitu pada tahun 322H. Demikianlah sebagaimana disebut
oleh Husain bin Ahmad al-Razi.
Abu `Ali bersahabat dengan Abi al-Qasim
al-Junayd, Abi al-Husain al-Nuri, Abi Hamzah dan Hasan al-Sanuji. Generasinya
dari `ulama` Baghdad dan bersahabat dengan Ibn al-Jala` dari Sham.
Abu `Ali al-Rudzbari adalah seorang yang
`alim, faqih dan mendalam dalam ilmu
tariqat. Beliau juga banyak menghafal Hadit-Hadith.
Beliau berada di dalam sanad Hadith:
Mengkhabarkan kepada kami Abu al-Fadhl,
Nas*r bin Muhammad bin Ya`kub al-T*usiberkata, bercakap kepada kami Qusaim bin
Ahmad, Ghulam al-Zaqqaq, bercakap kepada kami Abu `Ali al-Rudzbari al-Sufi,
bercakap kepada kami Yusof, bercakap kepada kami Husain bin Nas*r daripada
Waraqa` daripada Ibn Abi Nuh*aih* daripada Mujahid daripada Ibn `Abbas pada firman
Allah Ta`ala
`Yakhafun Rabbahum min fauqihim`` (Al-Nahl:
50).
Bermaksud:
``Mereka takut kepada Tuhan mereka yang
mengatasi mereka.``
Maksud takut di sini menurut Al-Sulami,
ialah bagi meninggikan (al-Ijlal)).
Aku mendengar `Abdullah bin Muhammad al-Dimashqi,
berkata, aku mendengar Aba `Ali al-Rudzbari,
disoal tentang isyarat. Maka
katanya isyarat menggantikan apa yang mengandunginya daripada wujdan daripada apa yang diisyaratkan
kepadanya, tidak yang lain, pada hakikatnya, bahawa isyarat disertai `illah-`illah dan `illah-`illah jauh dari `ayn
hakikat.
Aku mendengar Mansur bin `Abdullah berkata,
aku mendengar Aba `Ali al-Rudzbari disoal tentang maksud `murid dan murad`.
Maka katanya `al-murid` yang tidak dikehendaki bagi dirinya, melainkan apa yang
dikehendaki Allah baginya. Dan `al-murad` pula tidak dikehendaki dari `al-kaun` sesuatu yang lain daripadanya.``
Aku mendengar Mansur bin `Abdullah berkata, aku mendengar Aba `Ali al-Rudzbari
disoal, tentang tasawuf. Dia berkata, ``Ini adalah madzhab seluruhnya bersungguh,
maka jangan engkau mencemarinya dengan
sesuatu yang bersifat gurauan.``
Aku mendengar Aba Nas*r al-T*usi berkata,
aku mendengar Aba Sa`id al-Kazaruniyy berkata, aku mendengar Aba `Ali
al-Rudzbari berkata,
``Tidak ada keredhaan bagi yang tidak
bersabar, dan tidak ada kesempurnaan bagi yang tidak bersyukur. Dengan Allah
sampai orang `arif kepada kekasihnya, Dan mereka bersyukur di atas nematNya.``
Aku mendengar Aba al-`Abbas al-Nasawiyy berkata, aku mendengar
Ahmad bin `At*a` berkata, bercakap kepada kami Muhammad bin al-Zaqqaq, katanya,
aku bertanya Aba `Ali al-Rudzbari tentang taubat, maka katantanya, ``I`tiraf,, kesal dan
mencabut sama sekali.``
Dengan sanad Mansur bin `Abdullah berkata,
berkata `Ali al-Rudzbari:
``Mushahadah ialah bagi hati, mukashafah
bagi asrar, mu`ayanah bagi abs*ar (penglihatan) dan mura`at bagi yang mempunyi
mata.``
Dengan sanad di atas, berkata Abu `Ali,
``Siapa yang melihat dirinya (dengan ghurur) sekali, dia buta daripada melihat
secara iktibar daripada sesuatu daripada
kejadian kejadian alam.``
Dengan sanad yang sama berkata Abu `Ali
al-Rudzbari, ``Siapa yang mendakwa dengan dirinya sesuatu, terlepas darinya
hakikat. Jikalau dia tahqiq dengan sesuatu, maka hakikat bercakap dan tidak
berlaku dakwa-dakwi.``
Aku mendengar Aba Bakr al-Razi berkata, aku
mendengar Aba `Ali al-Rudzbari berkata,
``Memberi manfaat kepada keyakinan dengan kebesaran yang hak pada mata engkau dan kecil
yang lainnya di sisi engkau dan tetap khauf dan raja` pada hati engkau.``
Katanya aku mendengar Aba `Ali al-Rudzbari
bekata;
``Apa yang lahir daipada ne`mat itu dalil
disebalik sifat karamNya.``
Dengan sanad Mansur bin `Abdullah, katanya,
berkata Abu `Ali al-Rudzbari:
``Lahirnya kebenaran tertinggi dinyatakan
kepada makhluk ialah sebagai penenangan bagi mesra yang mencintaiNya dan jinak
dengan hati para `arifin.``
Dengan sanad di atas berkata Abu `Ali
al-Rudzbari,
Guruku bagi bidang tasawuf ialah Al-Junayd,
Ustadzku di dalam fiqh ialah Abu al-`Abbas
bin Suraij
Ustadzku di dalam sastera (al-adab) ialah Tha`lab,
Dan ustadzku bidang Hadith ialah Ibrahim
al-Harbi.`
Demikian latar dan bidang `Ali al-Rudzbari.
Sekian.
No comments:
Post a Comment