September 15, 2017

LATAR DAN BIDANG ABU `ALI AL-RUDZBARI


BBB, 23 Dzul-Hijjah 1438H. =  14 September 2017M. (Khamis):
Nama  lengkap bagi Abu `Ali al-Rudzbari, ialah Ahmad bin Muhammad bin al-Qasim bin Mansur
{Ibn Shahriyar bin Muharzdadar bin Furghudud bin Kisara}, yakni berketurunan Raja Parsi.
Demikianlah menyebutnya kepadaku oleh `Abdullah bin `Ali.
Katanya, aku mendengar Aba `Abdillah Ahmad bin `At*a` al-Rudzbari berkata sedemikian.  Dari  ahli  Baghdad dan tinggal di Mesir dan menjadi Shaykh dan mati di sana, iaitu pada tahun 322H. Demikianlah sebagaimana disebut oleh  Husain bin Ahmad al-Razi.
Abu `Ali bersahabat dengan Abi al-Qasim al-Junayd, Abi al-Husain al-Nuri, Abi Hamzah dan Hasan al-Sanuji. Generasinya dari `ulama` Baghdad dan bersahabat dengan Ibn al-Jala` dari Sham.
Abu `Ali al-Rudzbari adalah seorang yang `alim, faqih dan mendalam dalam  ilmu tariqat. Beliau juga banyak menghafal Hadit-Hadith.
Beliau berada di dalam sanad Hadith:
Mengkhabarkan kepada kami Abu al-Fadhl, Nas*r bin Muhammad bin Ya`kub al-T*usiberkata, bercakap kepada kami Qusaim bin Ahmad, Ghulam al-Zaqqaq, bercakap kepada kami Abu `Ali al-Rudzbari al-Sufi, bercakap kepada kami Yusof, bercakap kepada kami Husain bin Nas*r daripada Waraqa` daripada Ibn Abi Nuh*aih* daripada Mujahid daripada Ibn `Abbas pada firman Allah Ta`ala
`Yakhafun Rabbahum min fauqihim`` (Al-Nahl: 50).
Bermaksud:
``Mereka takut kepada Tuhan mereka yang mengatasi mereka.``
Maksud takut di sini menurut Al-Sulami, ialah bagi meninggikan (al-Ijlal)).

Aku mendengar `Abdullah bin Muhammad al-Dimashqi, berkata, aku mendengar Aba `Ali al-Rudzbari,  disoal tentang  isyarat. Maka katanya isyarat menggantikan apa yang mengandunginya  daripada wujdan daripada apa yang diisyaratkan kepadanya, tidak yang lain, pada hakikatnya, bahawa isyarat disertai  `illah-`illah dan `illah-`illah jauh dari `ayn hakikat.
Aku mendengar Mansur bin `Abdullah berkata, aku mendengar Aba `Ali al-Rudzbari disoal tentang maksud `murid dan murad`. Maka katanya `al-murid` yang tidak dikehendaki bagi dirinya, melainkan apa yang dikehendaki Allah baginya. Dan `al-murad` pula  tidak dikehendaki dari `al-kaun`  sesuatu yang lain daripadanya.``
Aku mendengar Mansur bin `Abdullah  berkata, aku mendengar Aba `Ali al-Rudzbari disoal, tentang tasawuf. Dia berkata, ``Ini adalah madzhab seluruhnya bersungguh, maka jangan engkau mencemarinya  dengan  sesuatu yang bersifat gurauan.``
Aku mendengar Aba Nas*r al-T*usi berkata, aku mendengar Aba Sa`id al-Kazaruniyy berkata, aku mendengar Aba `Ali al-Rudzbari berkata,
``Tidak ada keredhaan bagi yang tidak bersabar, dan tidak ada kesempurnaan bagi yang tidak bersyukur. Dengan Allah sampai orang `arif kepada kekasihnya, Dan mereka bersyukur di atas nematNya.``
Aku mendengar Aba  al-`Abbas al-Nasawiyy berkata, aku mendengar Ahmad bin `At*a` berkata, bercakap kepada kami Muhammad bin al-Zaqqaq, katanya, aku bertanya Aba `Ali al-Rudzbari tentang taubat,  maka katantanya, ``I`tiraf,, kesal dan mencabut sama sekali.``
Dengan sanad Mansur bin `Abdullah berkata, berkata `Ali al-Rudzbari:
``Mushahadah ialah bagi hati, mukashafah bagi asrar, mu`ayanah bagi abs*ar (penglihatan) dan mura`at bagi yang mempunyi mata.``
Dengan sanad di atas, berkata Abu `Ali, ``Siapa yang melihat dirinya (dengan ghurur) sekali, dia buta daripada melihat secara iktibar daripada sesuatu  daripada kejadian kejadian alam.``
Dengan sanad yang sama berkata Abu `Ali al-Rudzbari, ``Siapa yang mendakwa dengan dirinya sesuatu, terlepas darinya hakikat. Jikalau dia tahqiq dengan sesuatu, maka hakikat bercakap dan tidak berlaku dakwa-dakwi.``
Aku mendengar Aba Bakr al-Razi berkata, aku mendengar Aba `Ali al-Rudzbari berkata,
``Memberi manfaat kepada keyakinan dengan  kebesaran yang hak pada mata engkau dan kecil yang lainnya di sisi engkau dan tetap khauf dan raja` pada hati engkau.``
Katanya aku mendengar Aba `Ali al-Rudzbari bekata;
``Apa yang lahir daipada ne`mat itu dalil disebalik sifat karamNya.``
Dengan sanad Mansur bin `Abdullah, katanya, berkata Abu `Ali al-Rudzbari:
``Lahirnya kebenaran tertinggi dinyatakan kepada makhluk ialah sebagai penenangan bagi mesra yang mencintaiNya dan jinak dengan hati para `arifin.``
Dengan sanad di atas berkata Abu `Ali al-Rudzbari,
Guruku bagi bidang tasawuf ialah Al-Junayd,
Ustadzku di dalam fiqh ialah Abu al-`Abbas bin Suraij
Ustadzku di dalam sastera  (al-adab) ialah Tha`lab,
Dan ustadzku bidang Hadith ialah Ibrahim al-Harbi.`
Demikian latar  dan bidang `Ali al-Rudzbari.


Sekian.

No comments:

Post a Comment