September 16, 2017

ABU AL-`ABBAS AL-QASIM AL-SAYYARI : BEBERAPA PENDAPATNYA


BBB, 24 Dzul-Hijjah 1438H. =  15  September 2017M. (Juma`at):
Nama lengkap bagi  Abu al-`Abbas al-Sayyari ialah Al-Qasim bin al-Qasim bin  Mahdi Ibn Binti Ahmad bin Sayyar. Dia adalah dari ahli Marwe dan menjadi shaykh mereka  itu. Dia dikatakan orang yang mula bercakap berkenaan hakikat ahwal di kalangan penduduk negeri mereka.
Dia bersahabat dengan Aba Bakr, Muhammad bin Musa, al-Farghani, al-Wasiti. Kepadanya dinisbahkan ilmu kepada golongan mereka. Dia dikenali seorang yang elok percakapan. Dia bercakap tentang ilmu tauhid yang menurut pendekatan sunnah yang dapat difahami oleh sahabat-sahabatnya. Beliau juga terkenal sebagai faqih yang alim  dan banyak menulis Hadith. Dia meninggal pada tahun 342H.
Beliau juga terdapat di dalam  sanad Hadith:
Mengkhabarkan kepada kami `Abdul Wahid bin `Ali al-Sayyari berkata, bercakap kepada kami Abu al-`Abbas al-Qasim bin al-Qasim al-Sayyari, bercakap kepada kami Abu al-Muwajjah, mengkhabarkan kami `Abdullah bin `Uthman berkata,
``Aku membaca daripada Abi Jamrah, daripada Al-A`mash daripada Abi Salih, daripada Abi Hurairah r.a. berkata:
``Bersabda Rasulullah  s.a.w. ``Sebaik percakapan ada empat. Tidak memudharatkan engkau dengan mana satu yang engkau mulai, iaitu:
`Subhanallah, dan al-hamdulillah, dan lailaha illa Allah dan Allahu akbar.``
Riwayat dikaitkan dengan Abu al-`Abbas al-Qasim al-Sayyari:
Sebuah sanad yang panjang sehingga sanad sebeluam akhir kepada `Uwais al-Qarni daripada `Ali  bin Abi Talib yang menyatakan bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang kandungan intisarinya, bahawa Allah mempunyai 99 nama. Disebut semuanya – tapi tidak diperturunkan di sini,kerana ia melibatkan ruang yang panjang, hampir dua halaman.
Aku mendengar `Abdul Wahid bin `Ali al-Sayyari berkata, aku mendengar  (bapa saudaraku sebelah ibu) Aba al-`Abbas al-Sayyari berkata, ``Bagaimana jalan kepada meninggalkan dosa di atas engkau – di lauh mahfuz*, atau menghilangkan apa yang pada qadha` yang hamba padanya  terikat ?
Katanya, aku mendengar  pada satu hari, dikatakan kepadanya, bagaimana menghadapi kehidupan seorang murid ? Dan bagaimana mengharunginya ? Maka katanya,
``Dengan bersabar dengan segala suruhan,menjauhi segala larangan, dan bersahabat dengan orang-orang salih, khidmat kepada kawan-kawan, duduk bersama para fuqara`, seseorang hendaklah menyesuaikan diri dengan keadaan., kemudian dia bertamsil dan berpuisi:
Sabar engkau dari kelazatan dan berpaling
Melazimkan diri engkau berpindah berterusan
Tidaklah diri melainkan mengikut apa yang diacuan
Jika diberi  bantuan makan diterima tanpa berlebihan
Dalam laluan masa diri hendaklah menjaga sopan
Jangan sekali gelincir pendirian hilang kehormatan.
Katanya dan berkata Abu al-`Abbas, ``Orang kaya ada empat jenis:
``Kaya  Allah, dan kaya dengan kaya Allah, kerana Nabi s.a.w/ bersabda  `Kafa bi al-yaqin ghinan` bermaksud, ``Memada dengan yakin, kekayaan`
Dan kaya yang tidak disebut kaya, dan tidak faqir dengan apa yang datang secara rahsia, dari kehaibatan kekuasaan.``
Aku mendengar `Abdul Wahid bin `Ali berkata, ditanya Abu al-`Abbas tentang ma`rifat, maka katanya,
``Hakikat ma`rifat ialah keluar daripada ma`arif.``
Katanya dan berkata Abu al-`Abbas juga, ``Hakikat ma`rifat tidak terlintas di hati apa yang selain daripadaNya.``
Katanya dan berkata Abu al-`Abbas, `` Apa yang dicakapkan oleh seseorang tentang kebenaran, melainkan   seorang itu terlindung `mahjub`.``
Katanya, dan berkata Abu al-`Abbas, `` Siapa yang memelihara hatinya bersama Allah dari segi kebenaran, Allah mengeluarkan dari lidahnya hikmat-hikmat.``
Katanya, aku mendengar Aba al-`Abbas berkata tentang firman Allah Ta`ala:
``Kulla yaumin Huwa fi sha`n``  bermaksud, ``Tiap hari Dia dengan tugas.``
Katanye bermaksud: ``Menz*ahirkan yang ghaib dan mengghaibkan yang z*ahir.``
Katanya, berkata Abu al-`Abbas, ``Pakaian hidayah bagi orang awam, dan pakaian haibat bagi al`arifin, dan palaian hiasan bagi ahli dunia,, dan pakaian pertemuan bagi para auliya`, dan pakaian taqwa bagi ahli al-hudhur. Firman Allah Ta`ala: ``Wa libasu al-taqwa dzalika (al-A`raf: 26). Bermaksud ``Dan pakaian taqwa adalah demikian.``
Katanya dan berkata Abu al-`Abbas, ``Dari mana keperluan kehidupan engkau ?, Katanya,  ``Daripada orang yang menyempitkan penghidupan kepada siapa yang dikehendaki tanpa `illah dan meluaskan kepada yang dikehendaki dengan tanpa `illah.``
Demikian pandangan Abu al-`Abbas al-Qasim al-Sayyari mengenai beberapa  perkara.

Sekian.

No comments:

Post a Comment