BBB, 24 Dzul-Hijjah 1438H. = 15
September 2017M. (Juma`at):
Nama lengkap bagi Abu al-`Abbas al-Sayyari ialah Al-Qasim bin
al-Qasim bin Mahdi Ibn Binti Ahmad bin
Sayyar. Dia adalah dari ahli Marwe dan menjadi shaykh mereka itu. Dia dikatakan orang yang mula bercakap
berkenaan hakikat ahwal di kalangan penduduk negeri mereka.
Dia bersahabat dengan Aba Bakr, Muhammad
bin Musa, al-Farghani, al-Wasiti. Kepadanya dinisbahkan ilmu kepada golongan
mereka. Dia dikenali seorang yang elok percakapan. Dia bercakap tentang ilmu
tauhid yang menurut pendekatan sunnah yang dapat difahami oleh
sahabat-sahabatnya. Beliau juga terkenal sebagai faqih yang alim dan banyak menulis Hadith. Dia meninggal pada
tahun 342H.
Beliau juga terdapat di dalam sanad Hadith:
Mengkhabarkan kepada kami `Abdul Wahid bin
`Ali al-Sayyari berkata, bercakap kepada kami Abu al-`Abbas al-Qasim bin
al-Qasim al-Sayyari, bercakap kepada kami Abu al-Muwajjah, mengkhabarkan kami
`Abdullah bin `Uthman berkata,
``Aku membaca daripada Abi Jamrah, daripada
Al-A`mash daripada Abi Salih, daripada Abi Hurairah r.a. berkata:
``Bersabda Rasulullah s.a.w. ``Sebaik percakapan ada empat. Tidak
memudharatkan engkau dengan mana satu yang engkau mulai, iaitu:
`Subhanallah, dan al-hamdulillah, dan
lailaha illa Allah dan Allahu akbar.``
Riwayat dikaitkan dengan Abu al-`Abbas
al-Qasim al-Sayyari:
Sebuah sanad yang panjang sehingga sanad
sebeluam akhir kepada `Uwais al-Qarni daripada `Ali bin Abi Talib yang menyatakan bahawa
Rasulullah s.a.w. bersabda yang kandungan intisarinya, bahawa Allah mempunyai
99 nama. Disebut semuanya – tapi tidak diperturunkan di sini,kerana ia
melibatkan ruang yang panjang, hampir dua halaman.
Aku mendengar `Abdul Wahid bin `Ali
al-Sayyari berkata, aku mendengar (bapa
saudaraku sebelah ibu) Aba al-`Abbas al-Sayyari berkata, ``Bagaimana jalan
kepada meninggalkan dosa di atas engkau – di lauh mahfuz*, atau menghilangkan
apa yang pada qadha` yang hamba padanya terikat ?
Katanya, aku mendengar pada satu hari, dikatakan kepadanya,
bagaimana menghadapi kehidupan seorang murid ? Dan bagaimana mengharunginya ?
Maka katanya,
``Dengan bersabar dengan segala
suruhan,menjauhi segala larangan, dan bersahabat dengan orang-orang salih,
khidmat kepada kawan-kawan, duduk bersama para fuqara`, seseorang hendaklah
menyesuaikan diri dengan keadaan., kemudian dia bertamsil dan berpuisi:
Sabar engkau dari kelazatan dan berpaling
Melazimkan diri engkau berpindah berterusan
Tidaklah diri melainkan mengikut apa yang
diacuan
Jika diberi
bantuan makan diterima tanpa berlebihan
Dalam laluan masa diri hendaklah menjaga
sopan
Jangan sekali gelincir pendirian hilang
kehormatan.
Katanya dan berkata Abu al-`Abbas, ``Orang
kaya ada empat jenis:
``Kaya Allah, dan kaya dengan kaya Allah, kerana Nabi
s.a.w/ bersabda `Kafa bi al-yaqin
ghinan` bermaksud, ``Memada dengan yakin, kekayaan`
Dan kaya yang tidak disebut kaya, dan tidak
faqir dengan apa yang datang secara rahsia, dari kehaibatan kekuasaan.``
Aku mendengar `Abdul Wahid bin `Ali
berkata, ditanya Abu al-`Abbas tentang ma`rifat, maka katanya,
``Hakikat ma`rifat ialah keluar daripada
ma`arif.``
Katanya dan berkata Abu al-`Abbas juga,
``Hakikat ma`rifat tidak terlintas di hati apa yang selain daripadaNya.``
Katanya dan berkata Abu al-`Abbas, `` Apa
yang dicakapkan oleh seseorang tentang kebenaran, melainkan seorang itu terlindung `mahjub`.``
Katanya, dan berkata Abu al-`Abbas, ``
Siapa yang memelihara hatinya bersama Allah dari segi kebenaran, Allah
mengeluarkan dari lidahnya hikmat-hikmat.``
Katanya, aku mendengar Aba al-`Abbas
berkata tentang firman Allah Ta`ala:
``Kulla yaumin Huwa fi sha`n`` bermaksud, ``Tiap hari Dia dengan tugas.``
Katanye bermaksud: ``Menz*ahirkan yang ghaib
dan mengghaibkan yang z*ahir.``
Katanya, berkata Abu al-`Abbas, ``Pakaian
hidayah bagi orang awam, dan pakaian haibat bagi al`arifin, dan palaian hiasan
bagi ahli dunia,, dan pakaian pertemuan bagi para auliya`, dan pakaian taqwa
bagi ahli al-hudhur. Firman Allah Ta`ala: ``Wa libasu al-taqwa dzalika
(al-A`raf: 26). Bermaksud ``Dan pakaian taqwa adalah demikian.``
Katanya dan berkata Abu al-`Abbas, ``Dari
mana keperluan kehidupan engkau ?, Katanya,
``Daripada orang yang menyempitkan penghidupan kepada siapa yang
dikehendaki tanpa `illah dan meluaskan kepada yang dikehendaki dengan tanpa
`illah.``
Demikian pandangan Abu al-`Abbas al-Qasim
al-Sayyari mengenai beberapa perkara.
Sekian.
No comments:
Post a Comment