BBB, 29 Dzul-Kaedah 1438H. = 20 September
2017M. (Rabu):
Antara pendekatan pembicaraan tentang
tasawuf, selain dari membicarakan tentang konsep, pendekatan perjalanan
kerohanian, doktrin dan kehalusan kerohanian, satu pendekatan popular yang
sebenarnya telah kita bicara dan sedang membicarakan ialah pendekatan membicarakan
tokoh-tokoh sufi dan pandangan-pandangan kesufian mereka.
Pendekatan membicarakan tentang tokoh yang
paling lengkap ialah dlakukan oleh
`Abdul Rahman al-Sulamiyy (m. 412H.) dengan
kitabnya yang berjudu: Al-Tabaqat al-Sufiyyat. Kitab ini dirujuk oleh mereka
yang membicarakan tentang tokoh sufi yang datang selepasnaya.
Abdul Rahman al-Sulamiyy membicarakan
tentang 103 orang sufi yang dipecahkan kepada lima tabaqat (generasi) setiap
generasi terdiri dari 20 orang, kecuali
generasi kelima terdiri dari 23 orang. Pendekatannya dianggap paling sempurna
kerana bagi setiap tokoh dibicarakan dari segi latar belakang, pengajian,
keterlibatan di dalam kesufian,
guru-guru dan murid-murid
mereka.. Sebahagian besar dari tokoh yang dibicarakan menjadi sanad di
dalam meriwayatkan Hadith. Kemudian dibicarakan tentang pendapat-pendapat
tokoh-tokoh sufi berkenaan yang diriwayatkan secara gaya Hadith.
Pendekatan ketokohan adalah menjadi
sebahagaian dari kandungan al-Risalat al-Qushaiyyat oleh Abu al-Qasim `Abd al-Karim bin Hawazin (m.
465H.). Al-Qushairy membicarakan tentang 83 tokoh sufi – tanpa pengkategorian.
Pendekatan dari segi pembicaraan adalah sebagaimana dilakukan oleh al-Sulami.
Bermaksud riwayat dilakukan terhadap setiap tokoh ialah menuut gaya Hadith.
Banyak berlaku persamaan antara
Al-Sulami dan al-Qushairy, sehingga dapat diambil antara kesimpulan, bahawa
kedua-kedua tokoh ini mendapat maklumnat tentang tokoh-tokoh sufi adalah
sebahagiannya dari smber yang sama.
Al-Hujwiri dengan karyanya, iaitu Kashf al-Mahjub,
sebahagian besar karangannya ini membicarakan tentang tokoh-tokoh sufi yang
dipecahkan kepada:
·
Para
sahabat Nabi yang menjadi Imam, iaitu Khulafa` al-Rashidin yang empat, iaitu
Abu Bakar, `Umar, `Uthman dan `Ali.
·
Para Imam
dari Ahl al-Bayt, iaitu Husin Bin `Ali, Hasan bin `Ali, `Ali bin Husain bin
`Ali (Zaial `Abidin), Abu Ja`far
Muhammad bin `Ali bin Husain al-Baqir. Dan Abu Muhammad Ja`far bin Muhammad
al-S*adiq.
·
Para Ahli
al-Suffah yang jumlah mereka lebih dari 300 orang, tetapi tidak dibicarakan
semuanya.
·
Para Imam
dari kalangan tabi`in, iaitu , Uways al-Qarni, Harim bin Hayyan, Hasan Basari
dan Sa`id bin al-Musayyab.
·
Para Imam
dari generasi sesudah tabi`in hingga
masa kini, iaitu sejumlah 64 orang dan
baru sudah dibicarakan.
·
Sufi-sufi
terkemuka pada masa mutaakhir, iaitu sebanyak 10 orang iaitu.
Abu al-`Abbas Ahmad bin
Muhammad al-Qas*s*ab.
Abu `Ali Hasan bin
Muhammad al-Daqqaq
Abu Hasan bin Muhammad
al-Khurqani.
Abu `Abdullah Muhammad bin
`Ali al-Dastani
Abu Said Fadhlullah bin
Muhammad al-Mayhani
Abu al-Fadhl Muhammad bin
Hasan al-Khuttali
Abu al-Qasim `Abd al-Karim
bin Hawazin al-Qushairy
Abu `Abbas Ahmad bin
Muhammad al-Ashqani
Abu al-Qasim bin `Ali bin
`Abdullah al-Gurgani
Abu Ahmad al-Muz*affar bin
Ahmad bin Hamdan
Kategori ini akan
dibicarakan/
·
Para Sufi
Mutakhir pelbagai negeri
Maksud pelbagai negeri itu
adalah terhad kepada negeri-negeri Asia Tengah yang antaranya di bawah pengaruh Parsi (Pada masa Al-Hujwiri)
seperti Syria, `Iraq, Parsi, Qubistan, Azarbaijan,
T*abaristan, Kisy, Kirman, Khurasan, Transoxania dan Ghazna.
Nampaknya tidak termasuk
negara-negara atau negeri-negeri d Timur jauh yang mungkin pada masa di luar dari
maklumat penulis Al-Hujwiri.
Pendekatan di atas adalah terarah kepada
tokoh-tokoh sufi khusus yang menekankan ciri-ciri rohani khusus yang takrif dan
definisi diberi oleh mereka yang di dalam kalangan sufi mereka.
Pendekatan yang lebih terbuka dan praktikal,
ialah seperti yang dilakukan oleh seperti: yang dilakukan oleh Al-Sayyid Mahmud
abu al-Faydh al-Manufi al-Hasani dengan judul karya iaitu Jamharat al-Awliya`.
Pendekatan adalah bermula dari Rasulullah s.a.w. kepada sahabat empat, Ahlu
al-Suffah, sahabat-sahabat terkenal, kalangan tabi`in dan kalangan pendukung
Islam terkemuka – termasuklah kalangan sufi khusus yang dibicarakan oleh
kalangan sufi khusus. Pendekatan terbuka adalah wajar dan ciri-ciri kesufian
tidak terhad kepada kalangan sufi khusus yang berada di dalam alam mereka,
tetapi adalah termasuk berbagai tokoh Islam yang hidup dalam alam biasa biasa,
tetapi mendukung Islam secara murni dengan meneruskan kegiatan seperti manusia
biasa dan bersifat praktikal.
Meneruskan pendekatan sebagaimana di dalam
Jamharat al-Awliya ialah pendekatan yang dilakukan oleh `Abdul Wahab
al-Sha`rani dengan karyanya Al-Tabaqat al-Kubra (dua jilid) Pendekatan secara terbuka yang merangkumi
semua tolkoh Islam yang mendukung nilai-nilai Islam yang tertentunya melibatkan
aspek kerohanian. Jumlah mereka yang dibicarakan menghampiri 400 orang. Walau
bagaimana tokoh-tokoh dari alam Melayu masih di luar maklumat pengarang. Walau
bagaimana pendekatan terbuka melibatkan ramai tokoh, ciri dan definisi tasawuf
lebih terbuka dan tidak dimonopoli yang mengkhususkan kalangan sufi tertentu
sebagaimana ciri kesufian khusus mereka.
Sekian.
Assalamualaikum wr wb. Saya Sangat berterimah kasih kepada KI RONGGO LAWE
ReplyDeleteberkat semua bantuan yg diberikan saya sdh buka usaha dan memiliki
beberapa Restoran ternama di Surabaya mengatakan ”Saya dulu seperti
orang gila, bahkan hendak bunuh diri, usaha saya ditipu sahabat karib
dan membawa lari semua uang saya. Saya pun harus menanggung hutang
supplier dari usaha kontraktor yang dibawa lari teman saya. Kesana
kemari minta bantuan gak ada yang nolong. Bahkan saya sudah keliling
Indonesia untuk mendapatkan atau mencari pinjaman dan dana gaib, tapi
untung di ujung keputus asa’an saya bertemu dgn KI RONGGO LAWE yang
dikenalkan oleh adik ipar saya, akhirnya bliau menawarkan bantuan Dana
Gaib tanpa tumbal/resiko diawal ataupun akhir dan dari golongan
putih.setelah persyaratanya dilengkapi dan ritual selesai, MENGEJUTKAN
!!!, saya mendapatkan dana gaib sebesar 700jt dihadapan saya.
kalau mau seperti saya hubungi KI RONGGO LAWE Tlp/Sms : 0853-1403-1099 atau KLIK DISINI
solusi tepat salam sukses.
INILAH JENIS MACAM PESUGIHAN DAN BOCORAN TOGEL 2D 3D 4D 5D 6D.....
>PESUGIHAN TUYUL| PELARIS USAHA
>PESUGIHAN UANG GAIB
>PESUGIHAN JIN KHODAM
>PESUGIHAN ASMA
>PESUGIHAN UANG SEPASANG
>PESUGIHAN UANG BALIK
>PESUGIHAN JUAL JANIN
>PESUGIHAN PUTIH TAMPA TUMBAL
>PESUGIHAN NIKAH JIN
>PELARISAN DAGANG