BBB, 10 Dzul-Hijjah 1438H. = 01 September
2017M. (Juma`at):
Tokoh yang ditampilkan oleh Al-Hujwiri
seterusnya ialah Khair al-Nassaj. Nama lengkapnya sebagaimana yang dicatat oleh
Al-Hujwiri ialah Abu al-Hasan Muhammad
bin Isma`il al-Samiri Khair al-Nassaj – Abu al-Hasan adalah kunyahnya. Seorang
yang disifatkan oleh Al-Hujwiri sebagai sufi agung dan berkebolehan berkhutbah
dengan bahasa yang baik. Beliau adalah berasal dari Samurra dan menetap di
Baghdad.
Dia bersahabat dengan Abu Hamzah al-Baghdadi.
Dia bertanya dan berbincang dengan Sari al-Saqti. Dikatakan Ibrahim
al-Khawass dan juga Al-Shibli bertaubat
di d Balai Perbincangan Khair al-Nassaj. Dia dikatakan berkawan dengan Al-Nuri sebagai generasi sesama.
Khairu al-Nassaj seorang yang lanjut umurnya dan meninggal ketika berusia
120 tahun. Nama Khair al-Nassaj adalah lebih popular bagi Muhammad bin Isma`i.
Beliau mendapat gelaran `Khairu al-Nassaj`kononnya kerana beliau telah terjatuh
ke tangan majikan perusahaan tenun kain. Beliau bekerja di bengkel penenun kain berkenaan sehingga
menjadi penenun yang mahir. Selepas dua
tahun dia dibebaskan oleh majikannya dan
dia pergi ke Makkah, namun gelaran dan panggilannya sebagai Khairu al-Nassaj
kekal.
Berhubung dengan kata-kata dan maklumat Khair
al-Nassaj:
Didengar daripada Abu Bakar al-Razi berkata,
``Aku mendengar dari Khair al-Nassaj berkata,
Siapa yang mendengar daripada dunia tentang kadarnya, dia mendapati akan
akhirat haknya. Dan siapa yang jahil daripada akhirat, maka dia kehilangan
haknya dari dunia (hingga ke akhirat)..``
Berkata Khair al-Nassaj, ``Sabar adalah dari akhlak kelakian dan redha
adalah dari akhlak mereka yang mulia.``
Berkata Khairu al;-Nassaj,
``Lapang
dada ialah orang yang muttaqin, terbuka penglihatan orang muhtadin
dengan cahaya hakikat keimanan.``
Berkata Khair al-Nassaj, ``Siapa yang memeberi perhatian tentang
kesyukuran, bertambah ne`mat pemberian.``
Berkata Khairu al-Nassaj:
``Siapa mendahului selangkah tidak mendapati
Ia adalah ujiandari segi kebenaran dan ijtihad.
(Sesungguh peluang masih terbuka bagi yang
benar berijtihad).
Berkata Khairu al-Nassaj,
`Ikhlas ialah yang tidak menerima amalan
seorang pekerja melainkan dengannya.``
Berkata Khairu al-Nassaj.
``Amal yang menyampaikan ke puncak tujuan,
ialah dengan mengawal daripada taksir,
lemah dan kekurangan``
Berkata Khairu al-Nassaj,
``Tidak ada sebab yang lebih mulia dari
melihat bahawa ia adalah ciptaan Allah dan tidak perlu dikait dengan yang lain.
Dan tidak ada ilmu lebih berguna seperti orang yang diajar oleh Allah akan semua namanya.
Dia tetap perdirian dari apa yang berlaku seperti takdir dan qadha`.
Berkata Khairu al-Nassaj
`Tauhid ialah tiap-tiap makhluk kurang
kerana berdirinya dengan yang lain dan berhajatnya kepada yang
lain, kerana firman Allah bermaksud:
``Wahai manusia kamu faqir kepada Allah.`` (Fatir:
15),
Yakni engkau berhajat kepadaNya padasetiap
nafas. (Dan Dialah Tuhan Yang Kaya) (Yang Terpuji) yang tidak menerima harta
dari engkau dan tidak berhajat kepadanya. Dan engkau berhajat kepadaNya.
Katanya, berkata Khairu al-Nassaj:
Mempusakai perbuatan engkau apa yang layak
dengan perbuatan engkau. Maka tuntutlah warisan kelebihan engkau. Kerana dia
lebih sempurna dan lebih cantik. Allah berfirman bermaksud:
``Katakan dengan kelebihan Allah
(kedatangan Al-Qur`an) dan rahmatnya
sewajarnya mereka bergembira, dia adalah lebih daripada apa yang mereka
himpunkan (harta benda). (Yunus: 58).
Katanya, berkata Khairu al-Nassaj:
``Takut kepada camti (hukuman) Allah di muka
bumi dihukum diri-diri yang mempunyai adab yang jahat, apabila dirasai anggota
kesan adab perbuatan, maka adalah ia kelalaian hati dan kegelapan jiwa.``
Setelah meneliti ungkapan-ungkapan Khair
al-Nassaj, nampaknya berbeza dari khutbah-khutbahnya yang dikatakan lancar dan indah. Kita
mengharapkan ianya berlaku paa ungkapan-ungkapannya, bahkan didapati pikiran-pikiran
yang hendak disampaikan tidaklah lancar, bahkan terasa sukar wakaupun
persoalan-persoalan yang dibawa tidaklah mendalam.
Sukar untuk mencari ungkapan-ungkapannya yang
menyentuh minda dan rasa untuk dijadikan sebagai contoh yang menjadi panduan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment