BBB,
12 Dzul-Hijjah 1438H. = 03 September 2017M. (Ahad):
Nama
Ahmad bin Masruq adalah antara sejumlah tokoh yang tidak kedapatan di dalam Tabaqat
al-Sufiyyah oleh `Abdul Rahman al-Sulami. Nama ini selain dari kedapatan di dalam
Kashf al-Mahjub oleh Al-Hujwiri, terdapat juga di dalam Al-Risalat
al-Qushairiyyat oleh Al-Qushairy.
Ahmad bin Masruq yang kunyahnya Abu
al-`Abbas adalah penduduk T*usi. Dia
dianggap salah seorang pembesar Khuram, kemudian beliau berpindah ke Baghdad
dan menetap di sana sehingga dia meninggal (m. 298H.). Dia dianggap sebahagian
dari kalangan sufi terawal dan berguru antaranya dengan Harith al-Muhasibi dan
Sari al-Saqat`i.
Jika Abu Nasr al-T*usi bercakap tentang
ahwal dan maqam dan Haritth al-Muhasibi tentang akhlak, maka Ahmad bin Masruq
bercakap tentang aspek yang dinamakan
qutb dan autad. Qutb danggap pemimpin di dalam ilmu tasawuf dan dia
diperkukuhkan oleh pendukung-pendukung. Ibarat mendirikan khemah, maka qutub
adalah tiang tengah yang merupakan paksi bagi khemah, manakala khemah ini tegak
dengan adanya pasak (paku bumi) yang
berkeliling khemah yang menegakkan tiang seri atau qutub bagi khemah berkenaan.
Ahmad bin Masruq pernah ditanya, ``Siapakah qutub
didalam kepimpinan tasawuf ?
Dia tidak menyatakan nama secara langsung,
tetapi mengisyaratkan bahawa qutub di dalam tasawuf itu ialah Al-Junayd
al-Baghdadi. Ahmad bin Masruq adalah salah seorang awtad – pasak yang
menegakkan qutub. Bagi qutub ini
terdapat dibawahnya 40 mereka yang
tamkin (kukuh kedudukan).
Baik qutub, autad dan lain-lain kedudukan
mencerminkan kedudukan dan hiraki sufi,
selain dari istilah-istilah khusus diberi seperti fuqara`, auliya`, muttaqun,
muqinin, muhibbun dan sebagainya yang sebahagian daripada istilah-istilah
berkenaan dari Al-Qur`an.
Diriwayatkan daripada Ahmad bin Masruq
bahawa beliau mengatakan,
``Jika seseorang mendapat kegembiraan selain daripada Allah, maka pada akhirnya
kegembiraannya membawa kepada kesusahan.``
Ini ialah
kerana kegembiraan seperti harta benda mungkin mengalami kesusutan,
kerugian dan kemusnahan atau orang yang dianggap gembira menghadapi perubahan
seperti sakit, tua, kemalangan dan sebagainya. Ini bererti kebahagiaan yang
bersifat benda tidak kekal, sebaliknya menghadapi kemusnahan.
Ahmad bin Masruq juga diriwayatkan bahawa beliau
menyatakan,
``Jika
aqrab tidak bertujuan mengabdikan diri kepada Allah, maka keakraban
sedemikian mengalami kesepian.``
Lantaran teman sesama manusia binasa oleh
ketuaan, kebinasaan dan kematian.Tetapi aqrab dengan yang Abadi Dia tidak mati, bahkan membawa kepada lebih mesra
dan mendekati.
Pendek kata, memandang kepada yang lain
dari Tuhan mungkin memberi kemesraan sementara, tetapi memandang keseluruhan
dengan mengaitkan dengan Tuhan, melahirkan kebesaran, kekaguman dan kenikmatan
rohani yang membahagiakan.
Antara pendekatan yang digunakan ialah
secara muraqabah. Muraqabah dapat diertikan secara terhad, iaitu merenung
tentang diri yang boleh membawa kepada kesedaran dan keinsafan dan membawa
kepada pengagungan terhadap Tuhan.
Muraqabah dalam erti yang lebih luas, ianya
melibatkan disiplin keilmuan yang dapat menyelidik dan memahami hakikat alam
dan kandungan yang pada puncaknya menyedari hakikat ciptaan Tuhan.Ianya
diperkukuhkan dengan intuisi kerohanian yang menyebatikan antara akal da rohani
yang mengukuhkan diri dan jiwa melalui pendekatan muraqabah.
Berhubung dengan muraqabah ini kata Ahmad
bin Masruq,
``Barangsiapa muraqabah kepada Allah dalam
gerak gerinya, nescaya Allah menjaga
gerak gerinya dan mencapai natijah yang murni.``
Antara natijah muraqabah berkata Ahmad bin
Masruq ialah menjadikan kaum mu`minin mereka yang hormat dan mengagungkan Allah
Subhanahu wa Ta`ala. Dengan pengagungan dan kepatuhan membawa seorang mu`min
kepada ketaqwaan.
Antara pendapat Ahmad bin Masruq:
Ma`rifat hendaklah disiram dengan air
pemikiran,
sebaliknya kealfaan disiram oleh air
kebodohan.
Pohon taubat hendaklah disiram oleh air penyesalan
Pohon cinta disiram oleh air mesra,
sebaliknya pohon dosa dibakar api menyala.
Berkata Ahmad bin Masruqm
Bila
terbetik cambah kehendak, tetapi tidak dimulai terlebih dahulu dengan siraman taubat, maka dia adalah kesiasiaan dan kebodohan.
Sesungguhnya untuk sampai kepada destinasi ada
jalan, dan jalan ada jarak dan darjat, tanpa persediaan, penyelarasan dan komitmen anda tidak sampai
kepada destinasi yang dituju.
Demikian pendapat dan pendekatan Ahmad bin
Masruq.
Sekian.
No comments:
Post a Comment