BBB, 25 Dzul-Hijjah 1438H. = 18 September
2017M. (Sabtu):
Antara nama sufi yang ditampilkan oleh
Al-Hujwiri ialah Abu `Abdillah [Ibn Khafif]. Namanya ialah Muhammad bin Khafif
bin Ispakshaz al-S*ubyu yang menetap di Shiraz dan adalah emaknya dari
Naisaburi. Dia adalah berketurunan raja dan memisah diri dari kerabat di raja
dan memilih kehidupan sufi. Adalah ia ketua shaykh-shaykh pada zamannya. Dia
bersahabat dengan Ruwaym, Al-Jariri, Abi al-`Abbas bin `At*a`, Tahir al-Maqdisi
dan Abi `Amrin al-Dimashqi dan dia bertemu dengan Al-Husain bin Mansur. Adalah
dia alim dalam ilmu-ilmu zahir dan hakikat. Dia meninggal pada tahun 371H.
Dia juga disanad dengan Hadith:
Mengkhabarkan kami Abu `Abdillah Muhammad
bin Khafif – ijazah, berkata, bercakap kepada kami Ahmad bin Sam`an, katanya
bercakap kepada kami Al-Fadhl bin Hammad,
berkata, bercakap kepada kami `Abdul Karim daripada Ma`ali bin `Aman berkata, bercakap kepada kami Salih
bin Musa al-T*alji daripada Abi H*azim daripada Sabl daripada Ma`ad berkata,
bersabda Rasulullah s.a.w. bermaksud:
``Kalau dunia berharga di sisi Allah
sesayap nyamuk, dia tidak akan memberi kepada orang kafir seteguk minuman.``
Mengkhabarkan kami Muhammad bin Khafif
[sebagai ijazah bahawa] dia disoal tentang tasawuf. Maka katanya, ``Membersih
hati daripada muwafakat manusia, dan menjauhi dakwa yang bersifat nafsu dan
daripada menurunnya sifat kerohanian, dan ta`alluq dengan ilmu hakikat dan mengikut Rasul s.a.w. dari
segi shari`ah.``
Dan berkata Ibn Khafif, tatkala Allah
menciptakan malaikat, jin dan manusia,
Dia juga mencipta dari segi penjagaan (al-`Is*mah), keperluan (al-kifayah) dan helah (al-hilah). Maka berkata mala`ikat pilihlah,
maka mereka memilih penjagaan. Kemudian dikatakan kepada jin, pilihlah, maka
mereka memilih penjagaan, maka katanya, ada mendahului kamu., maka mereka
memilih keperluan.
Kemudian dikatakan kepada manusia, pilihlah
kamu, maka katanya kami memilih penjagaan, maka katanya telah mendahului kamu. Maka
katanya, kami memilih keperluan, maka katanya telah mendahului kami. Maka mereka
memilih helah. Maka adalah anak Adam terikat dengan janji mereka.``
Dan berkata Muhammad bin Khafif, `al-sakr
ialah gelora hati ketika mengalami dzikr kepada yang dikasihi.``
Dan berkata Ibn Khafif, ``Riyadhah ialah
memecahkan nafsu dengan berkhidmat dan menegahnya daripada fatrah.``
Dan berkata Ibn Khafif, ``al-Inbisat* ialah
menghilanhgkan kelebihan ketika menyoal.``
Dan berkata Muhammad bin Khafif, ``Iman
ialah membenarkan dengan hati daripada apa yang diberitahu sebenar daripada
perkara yang ghaib.``
Dan berkata Muhammad bin Khafif, ``Takut
ialah kegoncangan hati daripada apa yang dia tahu apa yang dialami dari
al-ma`bud.``
Dan berkata Muhammad bin Khafif, ``Taqwa
ialah menjauhi apa yang menjauhkan engkau daripada Allah.``
Dan kata Muhammad bin Khafif, ``Tawakkal
ialah cukup dengan jaminan dan membuang sebarang tohmah dengan qadha`Nya.``
Dan berkata Abu `Abdillah Muhammad bin
Khafif, ``Hakikat iradah ialah berterusan usaha dan meninggalkan rahah.``
Dan berkata Abu `Abdillah tuntutan berbagai-bagai:
Tuntutan iman ialah apa yang mengukuhkan
engkau daripada sihat tas*diq dengan wa`ad dan wa`idNya.
Tuntutan ilmu apa yang menerang dengannya
akan hukum-hukum, maka lahirlah dalil-dalil, maka dituntut dari segi haqq ialah
mengamalkannya,
Dan tuntutan Haq, ia adalah yang apabila
lahir tuntutan dan tarikan kepada melaksanakan.
Dan berkata Abu `Abdillah, ``Tiada satu
yang lebih mudharat dari melebihkan musamahah
nafsu menunggangi rukhs*ah dan menerima pentakwilan-pentakwilan.``
Dan berkata Abu `Abdillah bin Khafif,
``Yaqin ialah mengukuhkan asrar dengan hukum-hukum perkara-perkara yang ghaib.``
Dan berkata Abu `Abdillah, ``Mushahadah
ialah penjenguhan hati dengan kemurnian yakin kepada apa yang dikhabarkan oleh
hak daripada perkara-perkara yang ghaib.
Dan berkata Abu `Abdillah, ``Al-qurb ialah
melipatkan kejauhan dengan kelembutan pendekatan.``
Dan berkata Abu `Abdillah, ``Kesampaian
ialah berhubung dengan yang dikasihi
dengan tidak ada sesuatu selain darinya.
Dan ghaib tiap suatu selain dariNya.``
Dan berkata `Abdullah, `Al-Danif ialah
terbakar dalam kesenduan dan dalam berulang aduan.``
Dan berkata Abu `Abdillah, ``Himmah ialah
tarikan perhatian apa yang ditumpu dengan pergi kepadanya.``
Dan ditanya Muhammad bin Khafif, Kenapa
bala yang bercinta lebih besar daripada segala ahwal ? Maka katanya, kerana roh
mereka terkesan, maka bala dengan cinta mereka, maka katanya (Dia kasihkan
mereka –Yuhibbuhum). Dan siapa yang kuasa mendengar kalam ini, melainkan
ternyata baginya hakikat-hakikat.
(Apa yang dihikayatkan di atas,
mengkhabarkan daku oleh Abu `Abdillah, Muhammad bin Khafif, r.a. sebagai ijazah
kepadaku dengan tulisan tangannya sendiri).
Demikianlah penjelasan berbagai istilah
kesufian oleh Abu `Abdillah Muhammad bin Khafif.
Sekian
No comments:
Post a Comment