BBB, 20 Dzul-Hijjah 1438H. = 11 September
2017M. (Isnin):
Abu Bakar al-Was*iti, nama lengkapnya ialah
Muhammad bin Musa, Dia berasal daripada Farghanah, lantaran itu beliau juga
dikenali sebagai Ibn al-Farghanah. Beliau adalah salah seorang dari kalangan
murid awal Al-Junayd. Antaranya bersahabat dengan Abu Husain al-Nuri. Dia
dikenali sebagai pemimpin shaykh kaum. Dia juga terkenal sebagai tokoh
theosophic. Dia juga mendalam dalam bidang tasawuf, bahkan menurut Al-Sulami,
tiada seorang yang bercakap tentang tasawuf sebagaimana dicakapkan oleh
Al-Wasit*i. Selain dari mendalam bidang usul dan thesophic, beliau juga alim
dengan ilmu-ilmu zahir.
Dia masuk ke Khurasan dan menetap di Kurah,
Marwi. Dan meninggal di sana pada tahun 320H. Kegiatannya ketara di Kurah,
Khurasan dan menurut Al-Sulami, tiada kesannya
di `Iraq, kerana waktu ia behijrah dari `Iraq beliau masih muda.
Menurut Al-Hujwiri, ``Kata-kata Al-Wasiti,
dianggap sukar difahami.``
Aku mendengar Muhammad bin `Abdullah
al-Wa`iz*, berkata, aku mendengar Aba Bakr Muhammad bin Musa Ibn al-Farghani
al-Wasit*i berkata:
``Shahid yang engkau menyaksi kebenaran
kepada engkau, dan engkau tidak menyaksinya dengan mushahadah engkau baginya.``
Katanya, aku mendengarnya berkata,
``Dibalakan
dengan zaman yang tidak ada padanya adab-adab Islam dan padanya
adab-adab jahiliyyah dan tiada padanya muru`ah.``
Katanya, aku mendengarnya berkata, ``Yang
kena tawan ada beberapa cara.
Yang ditawan oleh nafsu dan syahwatnya. Dan
ditawan oleh syaitan dan hawa nafsunya, dan ditawan oleh yang tidak memberi
makna baginya, secara lafaz*nya atau secara lahz*ah, iaitu orang-orang fasiq.
Selama bagi penyaksian ada kesan. Dimaksud bagi hati ialah lintasan (khat*ar).
Dia terlindung dan jauh dari dari`ayn
hakikat dan tidak dibahagi oleh pembahagi-pembahagi, dan tidak zahid oleh yang
berzahid melainmkan bagi besarnya sifat-sifat yang datang di dalam
rahsia-rahsia mereka itu. Siapa yang berpaling darinya secara beradab, atau membahagikan
secara sebahagian, maka dia adalah yang benar dari segi kewarakan,. Dan bijaksana
dari segi adabnya.``
Katanya, dia berkata, ``Yang paling faqir
di kalangan fuqara` ialah orang yang menutup kebenaran, hakikat haknya
daripadanya.
Katanya, aku mendengarnya berkata, ``Cinta
mewajibkan shauq, dan shauq mewajibkan uns. Siapa yang hilang shauq dan uns,
maka ketahuilah dia bukan orang yang bercinta.``
Katanya, aku mendengarnya berkata,
``Bagaimana dilihat kelebihan itu kelebihan oleh orang yang tidak aman dari
tipu daya.``
Katanya, aku mendengarnya berkata, ``Orang
yang mengesakan tidak melihat berterusan RububiyyahNya, dengan rasa `ubudiyyah
semata-mata, padanya berlaku berbagai
taqdir dan berbagai pengajaran yang berpelbagaian.``
Katanya, aku mendengarnya berkata, ``Takut
dan harap dua tali kekang yang mengawal daripada adab yang keji.``
Aku mendengar Muhammad bin `Abdullah
berkata, aku mendengar Aba Bakr al-Wasit*i berkata,
``Takut adalah hijab antara hamba dengan
Allah Ta`ala, dan takut adalah membimbangkan. Dalam raja` ada semacam
ketamakan, kalau takut ada semacam kejauhan dan jika engkau mengharap ada
semacam kemungkinan mendapat.``
Katanya berkata Al-Wasit*i, ``Siapa yang berkeadaan dengan hal, dia bergerak
dengan keyakinan tauhid, siapa yang terputus dia adalah terputus, siapa yang
sampai dialah yang sampai. Dan pada hakikatnya tidak ada pemutusan dan
penyampaian, sebab itu dikatakan:
Tidak ada yang terputus dari kita
Tetapi menetap dan menghalang masa.
Mendengar `Abdul Wahid bin `Ali al-Naisaburi
berkata, aku mendengar al-`Abbas al-Sayyari berkata, ``aku mendengar Ab Bakr
al-Wasit*i berkata,
`` Kejadian berlaku dengan sebab-sebab
tertentu, dan waktu-waktu dimaklumi, mendepaninya adalah rahsia-rahsia
terpelihara.``
Aku mendengar al-Shaykh Aba `Abdillah al-Hadhrami al-Faqih berkata, aku mendengar Aba al-`Abbas al-Sayyari berkata, aku
mendengar Aba Bakr al-Wasit*i berkata,
``Mereka yang berdzikir dengan dzikirnya
lebih lalai daripada orang yang pelupa bagi dzikirnya, kerana dzikirnya
bersamaan.``
Aku mendengar Aba Ahmad al-Hasnuwai
berkata, berkata Abu Bakar al-Wasit*i:
Manusia tiga lapisan,
Lapisan pertama, mereka yang dikurnia Allah
nur hidayah, mereka terpelihara daripada kufur, syirik dan nifaq.
Lapisan kedua, mereka yang dikurnia Allah
dengan cahaya `inayah, mereka terpelihara
dari halangan kecil dan besar.
Dan lapisan ketiga, orang dikurniai Allah dengan kifayah, mereka terpelihara dari
lintasan yang merosakkan dan dari kelalaian.
Demikinlah pendapat Al-Wasit*i yang antaranya
agak sukar difahami.
Sekian.
No comments:
Post a Comment