BBB, 29 Zulkaedah 1434 = 05 Oktober 2013 (Sabtu):
Perbincangan yang lepas melibatkan dua gelombang utama di
dalam tradisi keislaman dan keilmuan di Terengganu, iaitu Tradisi keislaman dan
keilmuan pada zaman Batu Bersurat, iaitu pada peringkat menerima Islam dan
menerima kunci keilmuan, iaitu penerimaan tulisan Jawi yang terbukti pada Batu
Bersurat Terengganu. Manakala Gelombang Kedua, ialah merupakan peringkat
pengisian yang memerlukan masa yang agak lama. Penerimaan Islam dan kunci
keilmuan tidak dapat menghasilkan keilmuan tanpa usaha mempelajari ilmu
pengetahuan keislaman dan menyebarkannya ke tengah masyarakat. Kita telah
melihat pembelajaran terhadap keilmuan telah berlaku. Ada pelajar telah menimba ilmu pengetahuan
keislaman dari sumbernya langsung, iaitu dari Makkah seperti yang dilakukan
oleh Shaykh Abdul Malik bin Abdullah. Keilmuan yang dipelajari dan
pelajar-pelajar yang mempelajarinya menjaringkan hubungan antara pusat-pusat keilmuan
dan kemajuan pada zaman tradisi seperti dengan Pasai, Melaka dan Aceh. Tradisi
Keislaman dan Keilmuan menjadi kukuh dengan kelahiran ulama dan tradisi
pengajaran mulai dari pertengahan abad ke 17 ke akhir abad ke 19. Satu faktor
yang menarik bahawa dengan perkembangan Islam dan perluasan keilmuan Islam
dengan menggunakan bahasa Melayu dan tulisan jawi meningkatkan bahasa Melayu
yang pada asalnya sebagai bahasa bertaraf rendah dan pinggiran menjadi bahasa
keilmuan dan juga lingua franka di Alam Melayu. Bahasa Arab menjadi bahasa Ilmu
bagi keilmuan Islam, lantaran itu selepas penerimaan Islam banyak
istilah-istilah keislaman masuk ke dalam bahasa Melayu.
Gelombang ketiga dari tradisi keislaman dan keilmuan ialah gelombang
pemantapan dari segi keislaman dan keilmuan dalam konteks zaman tradisi iaitu pada
akhir abad ke 19 hingga ke awal abad 20. Pemantapan berlaku akibat wujudnya
pemerintahan yang mantap dan pentadbiran yang cekap. Pada akhir abad 19
Terengganu adalah sebuah negeri yang aman. Negeri Terengganu sejak pemerintahan
Baginda Umar (1839-1876) dapat menyediakan tapak yang kukuh bagi kemajuan
negeri Terengganu yang puncaknya berlaku
pada masa di bawah pemerintahan Sultan Zainal Abidin ke III (1881-1919) seorang
Raja yang Alim dan amat meminati ilmu pengetahuan.
Keamanan dan kegiatan Keilmuan di Terengganu telah menarik
minat beberapa pihak terhadap Terengganu. Ianya menjadi destinasi pelarian dari
negeri Patani yang menghadapi tekanan
dari pihak Siam .
Menurut sejarah sehingga Abad ke 17, kawasan dari Semenanjung Kra membawa ke
Selatan Tanah Melayu adalah termasuk di bawah negeri negeri Melayu, tetapi
selepas dari abad tersebut Siam telah menjalankan dasar mencerobohnya ke atas
negeri-negeri Melayu di selatan hingga tahun 1769 kekuasaan Siam telah tiba ke
sempadan Petani setelah menguasai beberapa negeri Melayu seperti Legor,
Petalong dan Senggora yang kemudian ditukar namanya kepada Nakorn Si Thamarat,
Pethalong dan Songkhla. Kerajaan Patani
pada mulanya mengandungi 9 jajahan yang tersendiri, iaitu Chana,Thaepa, Patani,
Yala, Raman, Rangae, Nongchik, Yamu (atau Yaring) dan Narathiwat.
Kawasan-kawasan ini menghadapi serangan dari Siam
berterusan pada tahun-tahun 1603, 1632 dan 1633, tetapi dapat mempertahankan
kedaulatan hinggalah 1786, negeri-negeri tersebut jatuh ke tangan Siam .
Pemberontakan timbul terhadap Siam tahun-tahun 1789-91, 1808 dan peperangan
1832 merupakan kekalahan terakhir
akibatnya berlaku pelarian politik
secara besar-besaran ke negeri-negeri sempadan seperti Perak, Kedah,
Kelantan dan Terengganu.
(The Muslim Malays of South Thailand, A History of Their Struggle for survival as
Muslims Against Thai Oppression and Their Future, The Islamic Review & Arab
Affairs, Nov- Dec, 1969, hlm. 16 -23).
Juga Buyong Adil, Sejarah Terengganu, Dewan Bahasa dan
Pustaka, Kuala Lumpur, 1974: 72).
Daripada pelarian tersebut antaranya melimpah ke Terengganu.
Ada beberapa
peringkat pelarian. Penulis masih ingat bagaimana ninda penulis pada masa
hayatnya ditahun-tahun 1960an menceritakan sejak pertengahan abad ke 19 moyang
kami melarikan diri ke Terengganu sesudah kalah perang pada tahun 1830an itu.
Dia dapat menitih nama-nama dari keturunan
`Wan` kami yang penulis catat
hingga kepada generasi sepuluh ke atas. Generasi kelima kami melarikan diri
setelah kalah perang antaranya mendarat dan membuka Hiliran, Kuala Terengganu,
ada pecahan yang lain membuka Kg. Kebul, Kg. Kesum dan Kg. Leret di Kuala
Terengganu dan satu pecahan daripada mereka ke Paka, membuka Kg. Tebing Tembah,
Paka.
Antara pelarian yang tiba di Terengganu ialah dari kalangan
intelektual dan berkedudukan di Patani, contoh keluarga Shaykh Daud bin
Abdullah bin Idris al-Fatani yang tinggal di Pulau Duyung, Kuala Terengganu,
satu dari turunannya lahir di Pulau Duyung, Kuala Terengganu, iaitu Muhammad
bin Ismail Daud al-Fatani yang mengarang kitab Matla` al-Badrayn wa Majma`
al-Bahrayn. Tetapi keluarga ini tidak kekal di Terengganu, sebaliknya berpindah
dan menetap di Makkah. Adalah dijangka hubungan antara Haji Abdul Malik bin Isa
dari Sungai Rengas dengan keluarga Petani di Pulau Duyung, khususnya dengan
keluarga Shaykh Daud al_Fatani berlaku sejak di Terengganu yang membawa Haji
Abdul Malik ke Makkah berguru dengan Shaykh Daud al-Fatani.
(Mohamad Bin Abu Bakar, Haji Wan Abdullah bin Haji Wan Mohd.
Amin (Tok Syeikh Duyong, Pesaka IV, Lembaga Muzium Negeri Terengganu, 1987:
76).
Seorang lagi tokoh yang datang dari Petani dan menetap di
Bukit Bayas, Kuala Terengganu ialah Haji Abdul Kadir Bukit Bayas. Beliau adalah
dari keluarga yang sama dengan Haji Wan Abdullah bin Mohd. Amin. Beliau
mengajar di Bukit Bayas dan berkesempatan dengan Sultan Baginda Umar dan Sultan
Zainal Abidin Ke III. Baginda turut berguru dengan kedua ulama tersebut selain
dari turut sama ke Makkah dan mwndapat peluang mendalami keilmua Islam di sana .
Satu lagi jalur keturunan yang memberi kesan kepada
peningkatan keislaman dan keilmuan Islam di Terengganu ialah turunan Sayyid. Berlainan
dari tokoh-tokoh dari Petani yang diakibatkan oleh tekanan politik di Siam
yang menyebabkan mereka dan keluarga mendapat perlindungan, bahkan memberi
sumbangan bakti kepada negeri Terengganu. Turunan Sayyid dimaksudkan ialah Sayyid
Zainal Abidin seorang pedagang beras dari jawa telah datang berniaga dan menetap
di Kuala Terengganu. Beliau sebagai pedagang tidaklah memberi kesan kepada
tradisi keislaman dan keilmuan di Terengganu, tetapi dari turunannya yang
mendapat pendidikan tempatan dan antaranya ke Makkah menyemarakkan perkembangan
ilmu dan budaya politik bagi negeri Terengganu.
Dapatlah dilihat bahawa identiti Terengganu yang terbina
selama ini yang berorientasikan Islam dan keilmuan Islam menjadi lebih
meningkat dengan kehadiran tiga jalur keturunan, iaitu Haji Wan Abdullah bin
Wan Mohd. Amin yang terlibat di dalam bidang keilmuan dan pentadbiran, Tok
Shaykh Kadir Bukit Bayas yang menyemarakkan perkembangan Ilmu dan kehadiran Sayyid
ke Terengganu, iaitu turunan Sayyid Zainal Abidin yang melahirkan tokoh ulama & Sasterwan
Sayyidd Muhammad yang terkenal dengan panggilan (Tuan Besar) dan anaknya Sayyid
Muhammad iaitu Sayyid Abdul Rahman yang terkenal dengan panggilan (Tuan Paluh)
menyemarakkan Terengganu dengan keislaman Ilmu pengetahuan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment