BBB, 27 Zulkaedah 1434 = 3 Oktober 2013 (Khamis):
Ternyata pada pengajian tradisi juga ada pengajian
perubatan, walaupun tidak ada kitab-kitab secara formal sebagaimana kitab
usuluddin, fiqh dan tasawuf. Sebaliknya tercatat sebagai risalah-risalah yang
kebanyakannya dalam saiz yang kecil. Untuk mengatakan ianya secara kebetulan
kewujudan risalah-risalah perubatan tidaklah tepat, kerana kewujudannya agak
banyak. Kebanyakannya merupakan kaedah amalan perubatan tempatan. Bermaksud
bukan bersumber dari luar seperti usuluddin, fiqh dan tasawuf. Kecuali ayat
al-Qur`an digunakan bagi tujuan perubatan dan perlindungan seperti al-Fatihah,
ayat Kursi, Yasin dan sebagainya serta doa-doa. Ada juga perubatan dengan menulis ayat Qur`an
pada mangkuk putih dan masukkan air bagi diminum untuk elak dari gangguan
makhluk halus dan sebagainya.
Di bawah petikan untuk tulisan ini lebih ditumpukan kepada
perubatan amali berasaskan bahan-bahan tempatan, khususnya tumbuh-tumbuhan.
Bahan Tempatan
Penggunaan bahan perubatan biasanya bersumberkan
tumbuh-tumbuhan yang khasiatnya diketahui sehingga hari ini.
INGATAN
(Tulisan ini lebih bersifat WARISAN dan DOKUMENTASI).
Pembaca dinasihatkan jangan mengamal dan menggunakan resepi tanpa kajian dan
ujian.
Ubat Lelah:
Maka ambil air secupak dan air ibu kunyit secupak, kemudian
masak biar tinggal tiga leng, maka minumlah hingga habis. Maka buat pula ubat
makan, maka ambil kapur barus dan halmak dan gaharu dan akar jelaka dan bawang
kedua, maka sekalian itu buat serbuk, kemudian masuk air madu dijadikan ma`jun,
maka makan dengan air hangat. Afiyat Ilahi.
Sebagai pula ubat lelah, maka ambil sirih pinang, maka ikat
dengan bapan tujuh warna, makan bubuh
pada pipis limau nipis, maka mintalah ubat lelah, maka ambil daunnya tujuh
helai, kemudian makan dengan sirih pinang. Diikuti dengan doa.
Ubat Sakit Kepala Menawan
Ambil bawang merah, jintan hitam, halia butir, selasih
butir, maman, cekur jeringai – sekalian itu giling lumat, tak ada syirki,
halus-halus – bungkus dengan kain, maka hidukan pagi-pagi dan petang-petang dan
berdoa pada waktu makan dan waktu hendak tidur.
Ubat Buasir
Ambil daun bunga melur, daun susun kelap, daun jambu
penawar, maka risis sekalian itu, maka basahkan pada duburnya, sebagai lagi
buasir ambil daun pegaga gajah (?) dan daun restum marabiah (?) dan jitam
hitam, secawan telur, maka rebuhnya (rebus), setelah sejuk, maka jaramlah pada
duburnya – Insya Allah Ta`ala.
Sebagai lagi ubat buasir ambil akar barut urat dan akar
kucim (misai kucing?) dan mata kamisam, maka asah dengan air malam, maka jemur
ke barut – Insya Allah Ta`ala.
Ubat Restung (Resdung ?)
Atau berairkan darat, maka ambil cendana putih dan cendana
hitam, buah pala, maka asah dengan air, maka minum tiga pagi dan pantangnya,
jangan makan perah – Insya Allah.
Sebagai lagi ubat restung, maka ambil cendana, cengkih buah
pala, asah keduanya dengan air didih, maka minum tiga pagi – Insya Allah
Ta`ala.
Sebagai ubat restung kerang lihirnya atau sakit dadanya atau hatinya, maka ambil
kulit limau purut dan garam dan air madu sama banyak, maka minum insya Allah
Ta`ala.
Sebagai lagi ubat
restung kerang lihirnya atau sakit dadanya atau hulu hatinya, maka ambil kulit
limau purut dan garam dan halia dan bawang putih dan didana (adun ?) cuka, maka
sekelian itu giling lumat-lumat. Setelah sudah maka telan. Insya Allah Ta`ala..
Sebagai lagi ubat restung angin, ngilu kepalanya, gatal
matanya dan hidungnya, maka ambil daun ara dan akar asam jawa dan buah pala dan
sirih dan biji sawi dan temu kanji dan bunglai dan lada sulah dan minyak sapi dan
kapur barus perbuat minum tiga pagi- Insya Allah Ta`ala.
Sebagai lagi ubat restung angin ngilu kepalanya atau gatal
mukanya dan hidungnya dan matanya, maka ambil daun halia dan akar asam jawa dan
butal (butir ?) benalu hijau dan bawang kedua dan kapur barus dan biji sawi dan
bonglai dan lada sulah, maka rebuh (rebus) semuanya, maka minum tiga pagi –
Insya Allaj Ta`ala.
Sebagai ubat restung angin ngilu kepalanya atau gatal mukanya
dan hidungnya dan matanya, maka ambil daun halia dan akar asam jawa dan butir
bena hijau dan bawang keduanya dan kapur barus dan biji sawi dan bunglai dan
lada sulah, maka rebus semuanya, maka minum tiga pagi. Insya Allah Ta`ala.
Tiada Boleh Ke Sungai (Sembelit)
Bab pada menyatakan ubat tiada boleh ke sungai senang, maka
ambil daun peria katak dan biji jagung, maka giling lumat-lumat hancurkan
dengan cuka, maka boleh pada hari-harinya. Insya Allah Ta`ala.
Sebagai lagi ubat tiada boleh buang air seni, ambil tanah sarang angkut dan bawang
putih selabu dan air cuka, maka giling lumat-lumat, maka comorkan pada arinya.
Inna Allah `ala kulli shayin qadir.
Sebagai lagi ubat tiada boleh buang air seni, maka ambil
tanah ditengah dapur, maka tuntung, maka pipis lumat-lumat airnya santan, maka
asah buat kedaki, maka tampalkan pada hari-harinya. Insya Allah Ta`ala.
Sebagai lagi tiada boleh buang air seni atau tahi keras
tiada maunya keluar, maka ambil jemuja
kharsani dan jemuja jawa dan jitam hitam dan buah pala jingku (ciku ?)
dan pucuk dan manjakani dan hujung
matub, maka pipis semuanya, maka ambil santan bersebiji, maka ramas, jangan
buih air, ambil patinya, maka campurkan segala rempah itu, maka makanlah. Insya
Allah Ta`ala.
Sebagai lagi ubat tiada boleh buang air, maka ambil garam
dengan daun mengkudu hiris giling, maka angkatkan pada apa, maka masukkan ke
dalam boleh, maka tiupkan ke dalam
duburnya. Insya Allah Ta`ala.
Sebagai lagi ubat tiada boleh kumah, maka ambil daun jemuja
kharsani dan biji sawi pipis lumat-lumat, maka bacuh dengan cuka, maka comorkan
pada ari-arinya. Insya Allah Ta`ala.
Sebagai lagi ari-ari bengkak, maka ambil daun seruni laut selakam hirah dan manjakini, ciku
sedu ayah sediakala pucuk, maka pipis lumat, tapis ambil airnya menyalim
ampasnya pupukkan pada ari-arinya. Insya Allah Ta`ala.
Sebagai lagi ubat kencingkan darah, ambil jintan hitam maka
rendam pudi lumat-lumat, maka campurkan dengan sakar sama bahagi, maka digelek
dengan minyak sapi kemudian tali besar buah bidara tiga butir sepakai dan pantang tujuh hari.
Insya Allah Ta`ala sebagai ubat kumah
putih ambil lada dan jemuja jawa dan biji sawi, maka pipis lumat-lumat pudi
dengan juga comorkan pada ari-ari. Insya
Allah ta`ala.
Sebagai lagi ubat tiada boleh kencing, maka ambil daun peria
dan lenga pipis lumat-lumat, maka gosokkan pada ari-arinya dan saubnya. Insya
Allah.
Sebagai lagi ubat air lender atau darah, maka ambil jekeling
tiga biji dan kedaki tiga biji, maka rendam menanti lembut, maka pipis
lumat-lumat, maka bubuh air bermalam, minumlah. Insya Allah Ta`ala atau medu
atau
Bab ini Suatu Bab
Pada Menyatakan Ubat Segala Penyakit
Dan sekalian penyakit itu daripada angin serhabut yakni
merah seperti hati dan setengah daripadanya penyakit angin atau resnang atau
buasir atau semelit atau senak atau sebak atau menyocok atau manikam-manikam
dalam perut, sakit atau sengal atau lumpuh atau barah atau mati kaki tangan
atau barang sebagainya, maka inilah ubatnya kita makan pertama ambil lada sulah
berat sepeha (1/4 tahil) dan jabir tengah tahil dan pati halia setahil dan
kejelaga dua tahil dan lakar hutan empat
tahil dan bawang putih tujuh labu dan akar kanjang kara sepeha dan bawang merah
tiga labu dan ubi cina tiga tahil dan jintan hitam sepeha dan jemuja kharsani
dua mas dan cengkih dua mas dan buah pala tiga buah dan pulut hitam secawan
kahwa dan adas manis secawan dan adas
pedas secawan dan kemukus secawan dan jintan putih secawan dan halia secawan
dan kanja barang patutnya dan opiun yang baik barang patutnya, maka sekalian
itu pipis lumat-lumat, maka surat itu
ini pada pinggan putih:
An am as as ah 3 la
Ayat Qur`an (al-Isra`, 17: 82)
(Bermaksud: Dan Kami turunkan dengan beransur-ansur daripada
ayat al-Qur`an apa yang menjadi penawar dan rahmat bagi mereka yang beriman)
Maka bubuh air madu barang patut pada pinggan putih itu dan
bubuh minyak sapi pada kuali masakkan sekadar jadi ma`jun, maka makanlah
sebesar buah bidara, makan pagi sebutir petang sebutir. Insya Allah Ta`ala.
Petikan di atas adalah sebahagian kecil daripada banyak lagi
kaedah-kaedah mencari penawar, mengubat, merawat yang dipelajari di Pengajian
Shaykh Abdul Malik. Pengaji-pengaji menumpukan pada pengajian utama, iaitu
bidang-bidang agama, tetapi dibekalkan juga terutama bagi yang meminati dengan
ilmu dan kaedah perubatan. Mereka yang keluar bukan saja memimpin dalam bidang
keilmuan agama, tetapi mampu mengubat orang yang sakit. Mereka mungkin jadi
guru dan juga bomoh (istilah tukang berubat pada zaman tradisi).
Penulis memang berhasrat menerbitkan bahan-bahan pengajian
di Pengajian Shaykh Abdul Malik bin Abdullah dan lanjutannya dan telah mendapat
lesen penerbitan sejak
5 September 2013 atas nama Galeri Bangi Bandar Ilmu dengan
no. Daftar 002253102-V dengan identiti Penerbit ISBN:978-967-12136 dengan
Kategori Penerbit: Penerbit Syarikat Swasta PNM 24-3 Jld. 48 (76).
Sekian.
No comments:
Post a Comment