BBB, 15 Zulhijjah 1434 = 20 Oktober 2013 (Sabtu):
Fungsi guru adalah sebagai pembimbing termasuk di dalam
tariqat.
Fungsi dari segi bimbingan menurut Tukku Paluh,
``Ketahui olehmu bahawa sesungguhnya perjalanan tariqat itu
dibangsakan kepada hati, iaitu kinayah
memindah akan dia daripada sifatnya yang hina kepada segala perangai yang
dipuji supaya kembali ia kepada martabatnya yang asli atau di dalam kinayah
yang lain yang diungkapkan oleh Shaykh Abdul Samad al-Falimbani di dalam
kitabnya Siyar al-Salikin dan Hidayat al-Salikin bahawa proses pendidikan
kerohanian di dalam Islam ialah sebagai proses membersihkan karatan logam diri
yang terjatuh ke dalam karatan kotoran dan mentransform kepada kegemerlapan
logam emas.
(Muhammad `Uthman El-Muhammady, The Islamic concept of
Education According to Shaykh Abdu`s-Samad of Palembang and Its Significance in
Relation to the Issue of Personality Integration, Akademika, Jurnal Ilmu
Kemanusiaan dan Sains Kemasyarakatan, UKM, Bil 1, Julai 1972: 59-83).
Usaha meningkatkan diri dari perangai yang hina kepada
perangai mulia atau mentransform logam diri (hati) yang berkarat kepada emas
gemerlap tidak dapat dilakukan melainkan menurut Tukku Paluh:
``Tetapi tiada dapat yang demikian itu melainkan dengan
wasitah guru yang benar ia dan diketahui akan benarnya itu dengan terpakainya
dengan ugama dan terpeliharanya daripada ma`siat. Sesungguhnya prinsip bagi tarbiah atau
didikan Islam adalah berasaskan al-Qur`an dan al-Hadith. Kata Tukku Paluh:
``Dan ketahui akan tariqatnya itu muwafakat ia dengan Qur`an
dan Hadith dan dengan aturan segala sahabat dan segala mashayikh yang arifin
lagi mengetahui ia akan tiap-tiap
barang yang berkehendak oleh murid daripada ilmu fiqh dan
usuluddin atas qadar yang menghilangkan shubhah, mudah-mudahan jikalau datang ia atas murid pada permulaan
suluknya dan bahawa mengetahui ia dengan kesempurnaan nafsu dan segala adabnya
dan tipunya dan penyakitnya dan kayfiyat memeliharakan sahabatnya dan lemah
lembut ia lagi kasih sayang akan segala muslimin, istimewa pula dengan segala
muridnya dan iffah dan taqwa dan sentosa daripada bid`ah dan khianat dan baharu
ia menunjukkan akan murid dan menutupi akan aibnya dan sederhana ia sekalian kelakuannya dan bersamaan pada
sisinya segala makanan dan pakaian dan kaya dirinya dengan taqdir Allah dan
tadbirNya dan baik perangainya, tiada segera ammarahnya bagi yang mengerjakan
kesalahan baginya dan benar hadap ia dengan perkataan yang manis atas manusia
dan bahawa jalannya bercampur ia dengan lemah lembutnya, merendah ia akan
dirinya bagi guru yang akmal daripadanya
dan jika ia ma`zun pada irshad sekalipun.
Guru juga disarankan supaya menghaluskan tilikan sebagai
orang yang menuntut jalan muqarrabin, semoga mendapat guru yang sebenarnya
semoga kedatangan segala rahsia dan jangan bersifat ikut-ikutan
semata-mata. Jangan percaya orang yang mendakwa sesuatu hal dan jangan hampiri mereka.
Jangan ada yang takabbur dengan ilmu.
Menurut Tukku Paluh:
``Kesudahan perkataan
daripada guru bahawa ada baginya
basirah pada ilmu shari`at yang zahir dan shariat batin lagi mengetahui
ia akan Qur`an dan Hadith dan akan perangai Nabi salla Allah `alayhi wa sallam
dan perangai segala sahabatnya,
Tukku Paluh memetik:
Tersebut dalam Anwar al-Qudsiyyah, ``Telah muwafakat segala
ahl al-tariqah atas wajib berguru dengan shaykh mengubati akan dia daripada
segala penyakit hati supaya sempurna ibadatnya bagi Allah. orang yang tiada
baginya guru pada tariqat dan membelakangkan hatinya maka durhakalah ia pada
Allah dan rasulnya dan tiada dapat
pertunjuk sekali-kali bagi mengubati akan dirinya. Tukku Paluh membandingkan
orang yang tak berguru sebagai tabib palsu,
menurutnya:
``Dan jikalau menaruh ia akan seribu kitab sekalipun
bandingan seperti orang menaruh ia akan kitab tibb, pada hal tiada mengetahui
ia akan penyakit dan tiada mengetahui ia akan mengatur akan ubat tersalahlah
kebanyakan segala manusia yang ishtighal mereka itu dengan segala amal yang
zahir jua.``
Tukku Paluh memetik pendapat Shaykh `Izzu al-Din Ibn Abd
al-Salam mengesahkan jalan tariqat dengan katanya:
``Sesungguhnya Ahl al-tariqat itu atas qaidah shariat yang
mutahharah dan yang lain daripada mereka itu atas resam jua, adalah dalil
kebenaran mereka itu barang yang zahir atas tangan mereka itu daripada beberapa
karamah dan beberapa perkara yang menyalahi ia bagi adat dan tiada zahir yang
demikian itu atas tangan faqih, walau bagaimana banyak ilmunya sekalipun selama
tiada mengikut ia akan jalan mereka itu. Maka orang yang tiada guru
baginya itu binasa ia pada jalannya dan
orang yang tiada bina baginya itu dihukumkan dengan laqit yang tiada
dibangsakan baginya pada shariat, maka binasa jasad itu terkurang ia daripada
bina nyawa, kerana bina jasad itu tersimpan ia atas membelakan jasad jua,
bersalahan bina nyawa.
Menurut Tukku Paluh antara murid dengan guru mempunyai
pertambatan maknawi dan membuka baginya futuh dan taraqqi sebagaimana thabit
dari segi hubungan segala sahabat dengan Nabi salla Allah `alayhi wa sallam.
Melalui guru juga nescaya mengalirlah rahsianya daripada hatinya kepada hati
muridnya dengan jalan tawajjuh yang rabbani dan imdad yang rahmani. Maka
terkadang datang ia dengan ilham daripada hati kepada hati dan terkadang dengan
isyarat dan terkadang dengan pandangannya.
Adapun zikir juga perlu mendapat talqin daripada guru, kata
Tukku Paluh:
``Apabila ditalqinkan oleh guru akan zikir, maka hendaklah
disimpankan atasnya jua dengan tiada ubahkan serta diraikan segala adabnya,
iaitu bahawa bersuci ia daripada hadath dan najis pada badan, pakaian dan tempat
hal keadaannya berhadap kepada qiblat dengan duduk tawarruk serta menghilangkan
daripada hatinya akan tiap-tiap ingatan dan khawatir yang telah lalu dan yang
lagi akan datang, kemudian istighfar ia dua puluh lima kali dan meminta ia
daripada Allah akan betul pada ugama dan akan sempurna hadir hati serta Allah
dan akan nisbah Naqshabandiyyah dan akan kamal al-itba` dengan Sayyid
al-Mursalin dan husn al-khatimah baginya
dan bagi gurunya. Kemudian membaca ia akan fatihah tiga kali dan surah al-Ikhlas
tiga kali dan hadiahkan pahalanya kepada Nabi salla Allah `alayhi wa sallam dan
kepada segala gurunya. Kemudian fakir ia dengan hatinya seolah-olahnya mati ia
tiada yang menolong baginya melainkan Allah jua., diikuti dengan zikir dengan
kaedah dan dalam jumlah tertentu dalam sehari semalam.
Adapun berhubung dengan Ustaz Tariqat Naqshabandi telah
disebutkan pada puncaknya dikaitkan dengan Nabi Muhammad salla Allah `alayhi wa
sallam yang menerima dari Allah dan diperturunkan melalui sanad sama ada
melalui Sayyiduna Abu Bakar al-Siddiq atau Sayyiduna Ali karrama Allah wajhah.
Pertalian sanad ini juga dikenali dengan pertalian silsilah dhahabiyyah
(Pertalian Emas). Rantaian silsilah ini sampai kepada Tukku Paluh adalah
selepas daripada sanad yang ke 42. Jumlah ini terus bertambah dengan
pertambahan penerima dan sanad-sanad terakhir. Tujuan ada sanad dan silsilah
bagi membuktikan kebenaran keilmuan yang diterima, bagi menjamin kesinambungan
amalan dan kesetiaan. Dari satu segi menurut Trimingham ianya sebagai satu organisasi
yang mempunyai pemimpin (guru) yang mengamalkan kaedah amalan (sebagai
kurikulum amalan) yang diikuti dan berlaku di satu tempat seperti madrasah,
khanaqah atau rumah tertentu.
Trimingham, J.S. The Sufi Orders In Islam, Oxford University
Press, London ,
1971: 166-193).
Kaedah dan amalan sudah tentulah memberi kesan kekuatan
rohani pada pengamal dengan pembawaan dan identiti tertentu. Tariqat adalah
merupakan budaya ibadat yang dianggap perlu pada zaman tradisi, tetapi tidak
kurang dari mendepani persoalan, terutama pada zaman kini.
Sekian.
No comments:
Post a Comment