BBB, 12 Zulhijjah 1434 =
16 Oktober 2013 (Rabu):
Tingkat Kedua bagi anak tangga (Mi`raj) perjalanan rohani
kitab Ma`arij al-Lahfan Tukku Paluh (Syed Abdul Rahman Bin Syed Muhammad),
ialah tingkat anak tangga ma`rifat. Sekali lagi diperingatkan bahawa pendekatan
keilmuan Tukku Paluh adalah pendekatan aqidah berorientasikan tasawuf, juga
tariqat. Namun walaupun dikatakan pendekatan aqidah, ianya tidak sama dengan
pendekatan Ash`ari-Maturidi, sebaliknya kata Tukku Paluh:
``Katahui olehmu akan bahawa sesungguhnya, ma`rifat pada
sisi segala ulama usul itu, iaitu mengetahui dengan wujud Allah dan mengetahui
akan segala sifatNya yang Dhatiyyah dan yang Maknawiyyah dan yang harus atasNya
dan yang mustahil. Tiada yang dikehendaki dengan ma`rifat itu akan ma`rifat
Dhat yang muqaddas, kerana Mahasuci bahawa mendapat akan Kunhi DhatNya itu oleh
akal atau pendapat seperti sabda Nabi salla Allah `alayhi wa sallam:
Inna Allah ihtajaba `an al-basa`ir kama ihtajaba `an
al-absar wa inna al-malaikata yatlubunahu kama
tatlubunahu.
Ertinya: Sesungguhnya Allah Subhanahu wa Ta`ala itu terdinding Ia daripada bahawa mendapat akan Dia oleh segala akal
seperti terdinding Ia daripada bahawa
didapat akan Dia dengan segala mata dan sesungguhnya segala mereka pada atas
langit daripada segala malaikatNya itu menuntut mereka itu seperti kamu
menuntut akan dia – Maka lemah mereka itu seperti lemah kamu.
Pengarang mengukuh pendapat dengan Hadith Rasulullah s.a.w.
ketika baginda ditanya dari haqiqat tauhid, baginda bersabda:
Kulluma khatara fi al-bal fahuwa halikun wa Allahu bi
khilafi dhalik
Ertinya: Tiap-tiap barang yang terkhatir Ia pada hati
engkau, maka iaitu binasa ia. Bermula Allah Subhanahu wa Ta`ala itu dengan
menyalahi bagi yang demikian itu.
Kata Tukku Paluh, ``Ilmu ma`rifat yang sebenarnya itu kurnia
daripada Allah bagi hambaNya yang dikehendaki tatkala sempurna isti`dad bagi
rahsiaNya.`` lantaran itu kata Tukku Paluh, ``Maka janganlah dilampaui akan had
yang diwajibkan atas mukallaf, iaitu qadar kenal segala sifat yang wajib
bagiNya dan yang mustahil atasnya dan yang harus baginya.``
Yang perlu kita memahami segala yang wujud adalah ciptaan
Tuhan yang tiada satu menyengutuiNya dan tidak dituntut mengetahui akan hakikat
Dhatnya. Kata Tukku Paluh:
``Maka terhentilah himmah segala arifin daripada mengetahui
mereka itu akan haqiqatNya DhatNya yang muqaddas dan haqiqat segala sifatNya
dan af`alNya seperti barang yang mengetahui Ia dengan sendiriNya dan terikatlah
pendapat mereka itu pada belakang Hijab al-Izzah yang sangat teguh ia, maka
tiadalah dapat dilangkah akan dia, kerana engganlah kebesaran ketuhanan itu
bahawa masuk ia pada bawah liputan pengetahuan atau pendapat makhluk.``
Beberapa catatan berhubung dengan persoalan ma`rifat oleh
Tukku Paluh:
a) Tiada
sampai seorang kepada martabat tauhid yang sempurna itu, melainkan jika
diperoleh akan ma`rifat yang dhauqiyyah, maka pada ketika itu sempurnalah
ibadatnya dan tahqiqlah ia dengan ubudiyyah dan barang siapa yang tiada tauhid
haqiqi pada hatinya dengan wahdaniyyat Allah Subhanahu wa Ta`ala pada DhatNya
dan sifatNya dan af`alNya , maka orang
itu kafir ia pada sisi Allah atau tiada ma`rifat pada hatinya, maka orang itu
jahil ia dengan Allah.
b) Kandungan
kalimah Lailaha illa Allah Muhammad Rasulullah yang dinamakandia dengan `Kanz
Allah`, ya`ni perbenda(ha)raan Allah, kerana dalamnya itu beberapa yang
halus-halus daripada rahsia dan dinamakan pula dengan `Shajarah yang Tayyibah`,
ya`ni pohon kayu yang baik, ialah asal ugama Islam dan dinamakan pula dengan
`Hisn Allah al-Hasin`, ya`ni Kota Allah ertinya peliharaan Allah yang teguh.
c) Maka
barang siapa berkata ia dengan lidahnya jua akan Lailaha illa Allah dan tiada
pada hatinya ma`nanya dan haqiqatnya, maka orang itu munafik dan jika ada
ma`nanya pada hatinya, maka orang itu mu`min dan jika ada ia pada ruhnya, maka
orang itu `ashiq dan jika ada ia pada sirrnya, maka orang itu mukashif, maka
yang pertama itu martabat segala mu`minin kerana semata-mata membenarkan jua
dengan dalil yang sahih dan kedua martabat segala awliya` kerana terbuka mata
hatinya dengan cahaya tauhid dan yang ketiga martabat khawass al-khawass,
kerana telah dikashafkan bagi mereka itu akan haqiqat
segala perkara.
d) Bermula
Kalimah al-Tauhid itu empat kalimahnya yang melengkapi ia atas empat rukun kota
dan tiada dinamakan kota itu hingga sempurna segala rukunnya yang empat
demikianlah ugama Islam itu empat rukun, pertama sembahyang dan kedua zakat dan
ketiga puasa dan keempat haji dan istana tempat kerajaannya itu Kalimah
al-Tauhid seperti sabda Nabi salla Allah `alayhi wa sallam:
Buniya
al_Islam `ala khamsin
Ertinya
diperbuatkan ugama Islam itu atas lima
perkara dan tatkala adalah tempat
kerajaan
Haqiqat Insan itu pada hati, maka diserupa akan hati itu dengan istana
kerajaan
insan yang di dalamnya tempat kalimah Tauhid dan segala anggota itu
seperti
beberapa rakyat baginya hal keadaan terserah ia di bawah perintahnya
pada
suruhnya dan tegahnya.
Apa yang dapat dilihat bahawa pengarang amat mesra
membincangkan tentang kalimah shahadah dan menghuraikannya dengan berbagai
cabang huraian yang dikaitkan dengan ayat Qur`an dan Hadith dengan menekankan
kepada istilah seperti kalimah tauhid, kalimah tayyibah, kanz Allah, ithbat – nafi, hati,
roh, sirr, kota dan lain-lain, tetapi dihuraikan secara imaginatif dan intuitif
ketasawufan, namun terasa ada huraian agak jauh ke dalam yang bukan huraian
kebiasaan yang menjadi pegangan bagi kebiasaan dari segi aqidah, sedangkan
aqidah semestinya suatu yang tepat, jelas dan kalau boleh dielakkan dari elemen
imaginatif kreatif seperti di dalam bidang tasawuf serta tariqat dan
lebih-lebih dalam bidang sastera.
Walau bagaimana kelihatan Tukku Paluh begitu mencintai
bidang akidah bagai meneruskan bidang yang dihuraikan oleh bapanya Syed
Muhammad bin Zainal Abidin, namun oleh kerana Syed Abdul Rahman bin Syed
Muhammad (Tukku Paluh) mendalam di dalam bidang tasawuf, kelihatan kedua-dua
bidang ini- termasuk tariqat dijalin secara kreatif imaginatif, namun bertolak
dari al-Qur`an dan al-Hadith. Pendekatannya ada kelainan dan keunikan, tetapi
juga membawa permasalahan, lantaran pertembungan antara pendekatan akidah yang
seharusnya tepat dan mantap dengan pendekatan tasawuf-tariqat yang bersifat
seni-rohani-imaginasi.
Sekian.
No comments:
Post a Comment