BBB, 28 Zulkaedah 1434 = 04 September 2013 (Jumaat):
Pengajian Lanjutan Shaykh Abdul Malik bin Abdullah sampai ke
peringkat puncaknya semasa dikendalikan oleh Tuan Haji Abdul Malik bin Isa cicit
Tuk Pulau Manis di Sungai Rengas berikutan perkahwinan beliau dengan isterinya
di situ. Terengganu pada masa itu di bawah pemerintahan Baginda Omar
(1839-1876) yang disifatkan sebagai Sultan yang progresif dan cintakan ilmu
pengetahuan. Kitab-kitab bertulisan
tangan adalah diwarisi ke zaman Haji Abdul Malik. Beliau mendapat pengajian di
Makkah mulai (1245H./1829M.) berdasarkan kitab salinan terawal beliau pada
sebuah kitab nahu – Nurul-Sajiyyah fi Hall al-Alfaz al- Ajarrumiyyah dan
kembalinya ke Terengganu tidak lewat dari (1253H.) Tarikh beliau mendapat anak
– Haji Muhammad. Pada tahun 1267 beliau pergi sekali lagi ke Makkah kali kedua
bersama anaknya Muhammad dan berada di sana
selama 4 tahun dan pulang ke Terengganu pada (1271H.).
Maklumat di dapati dari catatan Muhammad bin Haji Abdul
Malik pada sebuah kitab al-Kaylani kitab
Saraf karangan Abu al-Hasan Ali bin Hisham al-Kaylani, catatan:
``Sanah kepada hari Khamis tujuh belas haribulan Safar
ketika itulah kita menaruh surat
tarikh. Telah menyurat tarikh, kita Haji Muhammad bin Abdul Malik bin Isa bin
Badru al-Din bin Abdul Malik Datuk Pulau Manis yang empunya maqam di sana . Maka adalah asalnya
kita lihat akan tarikh orang tuha kita Haji Abdul Malik menyurat dengan khatnya
pada kitab Kamus. Adalah tarikh beranakkan kita sanah 1253 zuhur hari Arba` 29
Zulhijjah, kemudian tatkala sampai umur kita empat belas tahun, orang tuha kita
bawa kita pergi ke Makkah al-Musharrafah bersama-sama dengan dia duduk di dalam
Makkah jumlah taqrib empat tahun. Turun di Makkah sampai ke Terengganu bulan
Muharram sanah 1271H.``
(Shafie bin Abu Bakar, Institusi Shaykh Abdul Malik bin
Abdullah (Satu Corak Pengajian Tradisi Di Terengganu) Dan Kitab-Kitab Padanya,
UKM, 1976/77: 178).
Dari maklumat di atas, bahawa Haji Abdul Malik bin Isa
berguru dengan Shaykh Daud al-Fatani
antara (1245-1253H.). Dalam masa tersebut ia belajar dengan Shaykh Daud dan
menyalin kitab-kitab yang dipelajari dan kemudian membawanya pulang ke
Terengganu menjadi bahan pengajaran. Pada kali kedua pemergiannya ke Makkah
bersama anaknya Muhammad (1267-1271), Shaykh Daud sudah meninggal dunia (m.1265/1849M).
Namun kegiatan penyalinan kitab yang dimiliki Haji Abdul
Malik terus berlaku sama ada di Makkah dan selepas perkembalian ke Terengganu
pada kali kedua. Penyalinan terakhir oleh Haji Abdul Malik ialah 1277, iaitu 32
tahun selepas beliau belajar di Makkah. Ertinya Haji Abdul Malik bin Isa
meninggal tidak awal daripada 1277H.
Semasa Haji Abdul Malik bin Isa ke Makkah pengajiannya di
Sungai Rengas dikendalikan oleh pelajar-pelajar senior seperti Muhammad Zain
bin Haji Muhammad (salin kitab 1267/1850), Ali bin Qadi Muhammad Salih Fatani
(Salin 1283/1865), Khatib Awang (menyalin 1295/1875). Yang lain-lain Abdullah Datuk Mata-Mata, Abdul Rahman bin
Khatib Idris, Haji Ismail bin Muhammad Zain, Umar bin Haji Idris dan Muhammad
bin Ismail.
Pemergian Haji Abdul Malik kali kedua ke Makkah (1267-1271)
bersama anaknya lebih bertujuan mendedahkan anaknya Haji Muhammad sebagai anak
sulung dengan pengajian di Makkah, tempat Haji Abdul Malik dan Tuk Pulau Manis
mendapat pengajian dan kelak bagi meneruskan pengajian di tanahair. Sememangnya
Haji Muhammad yang mendapat pengajian di Pengajian Shaykh Abdul Malik, di
Makkah dan kemudian kembali di tanahair, adalah seorang yang mendalam ilmu
pengetahuan. Beliau sendiri menyalin kitab-kitab sekurang-kurang sebagaimana
dapat dikesan ialah sebanyak 7 buah kitab, iaitu:
1) Kitab
Fawa`id al-Shansuriyyah Sharh al-Manzumat al-Rahbiyyah oleh Abdullah
al-Shanshuriyyah – disalin 1270H. 133hlm.
Kitab Fiqh’
2) Matn
Khulasat al-Tauhid oleh `Ali Al-Najjar disalin 1267H. 9hlm. – Kitab Usuluddin.
3) Matn
Jauharat al-Tauhid oleh Ibrahi al-Liqani, 14hlm. Matan Usuluddin.
4) Al-Tuhfah
fi Hall al-Faz al-Shaykh Khalid wa al-Ajjarumiyyah, 406hlm. Kitab Nahu.
5) Hashiyah
`ala Sharh al-Azhariyyah, oleh Hasan al-`Attar, ada 37hlm. Nahu-Sarf.
6) Sharh
al-Qatr, oleh Ibn Hisham, ada 16hlm, Kitab Nahu.
7) Kitab
Sarf, Pengarang ? ada 36hlm.
Haji Muhammad nampaknya bukan saja mendalami ilmu fiqh dan
usuluddin, tetapi mendalami ilmu nahu, iaitu ilmu yang perlu bagi memahami
kitab-kitab Arab yang jumlah kitab-kitab Arab yang disalin jauh lebih banyak
(301 buah) dari kitab-kitab di dalam bahasa Melayu (78 buah) yang bertulis
tangan.
Beliau yang hidup antara 1253-1327H, = 1837- 1920 berumur
lanjut hingga ke zaman pemerintahan Sultan Zainal Abidin Ke III (1881-1919).
Oleh kerana kealiman beliau maka Haji Muhammad bin Abdul Malik dilantik menjadi
Kadhi di Kuala Terengganu. Gelaran beliau sebagai Tuan Kadhi lebih terkenal
dari nama peribadinya. Beliau dipanggil sebagai `Tuk Kali` bermaksud `Tuk
Kadhi` dengan mempunyai mohor bagi perjawatan kadhinya. Jadi dapatlah difahami
di dalam masa meneruskan pengajaran di Pondok Pengajian warisan yang terletak
di tepi Sungai Rengas sebagai anak Sungai bagi Sungai Terengganu, beliau
terpaksa berulang alik ke Kuala Terengganu bagi menjalankan tugas kadhinya
melalui jalan sungai. Menurut orang tua di Sungai Rengas, Haji Muhammad seorang
alim dihormati dan menjadi adat bagi pembesar-pembesar pada zaman itu,
pergerakan Haji Muhammad diusung oleh juru-juru usung yang membawanya dengan
pengusung dari satu tempat ke satu tempat pergerakannya.
Sebagaimana telah disebutkan pengajian di Sungai Rengas ini
turut dihadiri oleh pelajar-pelajar dari luar dari Terengganu, iaitu dari
Patani dan Johor, pusat pengajian di sini menjadi tempat lindungan
pejuang-pejuang dari Pahang yang menentang kemasukan British ke negeri itu.
Semasa Penulis membuat kajian, Tuan Haji Mat bin Awang (al-Marhum) Imam Masjid
Sungai Rengas masih ingat, Pondok Pengajian di Sungai Rengas menjadi tempat
lindungan pejuang-pejuang Penentang Penjajahan di Pahang diketuai oleh Mat
Kilau dan rakan-rakan pejuang, bahkan mereka mengambil kesempatan belajar di
Pengajian tersebut. Antara pejuang-pejuang dari pahang meninggal di Hulu
Terengganu, iaitu Tok Gajah yang kuburannya terdapat di Pasir Nering Hulu
Terengganu.
Zaman Haji Muhammad bin Abdul Malik `Tuan Kali` adalah zaman
transisi yang dapat dilihat di dalam beberapa aspek.
Zamannya mulai berakhir kegiatan menyalin kitab-kitab
pengajian, kerana mulai awal abad 20 kitab-kitab pengajian sudah mulai dicetak seperti Percetakan al-Amiriyyah
al-Wahabiyyah di Makkah, percetakan Bulaq Mesir, percetakan Muhammad
Affandi Mesir yang semuanya bergiat selepas bahagian ke dua abad 19 dan pada
permulaan abad ke 20M. kitab-kitab berbahasa Melayu mulai dicetak di Percetakan
al-`Amiriyyah Makkah dan Bulaq Mesir. Penerbitan tempatan seperti Sulaiman Mari
di Singapura turut mencetak kitab-kitab Jawi, diikuti di Pulau Pinang Percetakan
Rawa. Jadi kegiatan menyalin tangan kitab-kitab mulai berakhir.
Pada zaman ini (akhir abad 19) Penjajahan Barat mulai datang
ke Terengganu dalam usaha mereka untuk menguasai Terengganu sejak 1894, tetapi
oleh kerana wujudnya Sultan Zainal Abdin ke III yang alim dan tidak menyenangi
kehadiran British dikukuhkan lagi penentengan ulama antaranya Tukku Paloh (Syed
Abdul Rahman bin Syed Muhammad) sebagai Shaykh al-`Ulama terhadap penjajahan
menyebabkan mereka tidak dapat menguasai Terengganu.
(Yusof Embong, Peranan Dan Sumbangan Ulama Terengganu,
Pesaka, VII, Lembaga Muzium Negeri Terengganu, 1992: 19).
Hingga awal abad 20 pengajian persekolahan mulai wujud di
Terengganu, termasuk persekolahan agama seperti Sekolah Arab Sultan Zainal
Abidin (1925), maka kehadiran pendidikan moden menggugat pendidikan tradisi,
walapun tidak memupuskan langsung pengajian tradisi. Mulai 1356/1928 pengajian
di Sungai Rengas dipindah ke Padang Midin di bawah pengajaran Tuk Guru Haji
Embong Ismail (m.1969) dengan menggunakan kitab-kitab bercetak dan berterusan
hingga zaman Kemerdekaan (1957). Walau bagaimana Pengajian Tradisi, khususnya
Institusi Pengajian Shaykh Abdul Malik bin Abdullah yang berterusan selepas era
Batu Bersurat hingga zaman moden amat memberi kesan di dalam menyebarluaskan
pengajian Islam di Terengganu hingga negeri Terengganu bukan saja antara negeri
terawal menerima Islam dengan bukti Batu Bersurat, tetapi pendidikan keislaman
melalui Pengajian Institusi Syeikh Abdul Malik merupakan era pengisian dari
cetusan keislaman yang dibukti Batu Bersurat hingga menyentuh ke zaman moden.
Ini juga memberi kesan bahawa kesedaran pendidikan Islam di negeri ini lebih ke
hadapan berbanding dengan negeri-negeri yang lain dan ini antaranya memberi
kesan bagi sikap anti penjajahan, bukan saja menolong pemberontak dari Pahang,
tetapi berlaku pemberontakan Tani di Terengganu yang digerakkan oleh Haji Abdul
Rahman Limbong (1928).
Sekian.
Assalamualaikum Dr Shafie.
ReplyDeleteBagaimana saya boleh dapatkan tesis Dr berkenaan Tok Pulau Manis?
zulkarnain.endut@gmail.com