October 3, 2013

Pembukaan Tender Menjual Dokumen Pembinaan Masjid Al-Umm Lot 51177 Seksyen Satu Bandar Baru Bangi

-->
BBB, 26 Zulkaedah 1434 = 02 Oktober 2013 (Rabu):

Setelah Perasmian Tapak Masjid al-Umm Bandar Baru Bangi dilakukan oleh YAB Tan Sri Dato` Seri Abdul Khalid Ibrahim Dato` Menteri Besar Selangor pada 23 Safar 1434 = 06 Januari 2012, maka pada hari ini (tarikh di atas), pihak AJK Pembinaan Masjid Al-Umm BBB memanggil kontrektor berminat untuk membeli dokumen dan seterusnya menghantar permohonan bagi menjadi Kontrektor Pembinaan Masjid al-Umm.


Sebelum dari ini pihak AJK Pembinaan yang terdiri dari dua bahagian, iaitu AJK Induk Pembinaan yang diketuai Dr. Shafie Abu Bakar selaku Pengerusi  Induk & AJK dan Tuan Haji Ishak bin Arshad Ketua Bahagian Teknikal & AJK telah berusaha menyediakan segala keperluan bagi menjayakan pembinaan Masjid al-Umm. Hadir pada pagi ini Dr. Tajul Ariffin Noordin Mantan YDP Persatuan Penduduk BBB selaku AJK merangkap Pengerusi Kompleks Pendidikan Islam BBB, Tuan Haji Ishak Arshad Ketua JK Teknikal yang juga AJK, Tuan Haji Abdul Rahman Daud AJK Publisiti, Tuan Haji Mohd. Nor Yassin Bendahari, Tuan Haji Mohd Suib bin Maulud Setiausaha, Nik Muhammad Adham bin Nik Anuar Setiausaha Kerja,  saudara Azizi Adnan Bahagian Dokumentasi. Turut hadir seorang Pelajar Ph. D. dalam bidang Seni Bina UKM yang juga Pensyarah – Satu Jabatan dengan Tuan Haji Ishak Arshad yang juga selaku Pensyarah di Fakulti Seni Bina UKM.  Hadir bersama ialah:
Arkitek Urusbina  Tuan Haji Raja Fuaddin bin Raja Ahmad.
Juru Ukur Bahan dan Dokumen Tender May Consult yang diketuai saudara Shahrum dan Perunding dari Syarikat Azfar.


Sebanyak 12 konterktor yang layak telah dipanggil untuk mendapatkan dokumen tender, tapi 9 kontrektor saja yang hadir, iaitu:

  1. GTS Contractor Sdn. Bhd.
  2. Tekad Nusantara Sdn. Bhd.
  3. Mergong Jaya Services Sdn. Bhd.
  4. Vastec Engineering Sdn. Bhd.
  5. Twinty Enterprise Sdn. Bhd.
  6. I`tiqad Maju Sdn. Bhd,
  7. Bangi Mas Sdn. Bhd.
  8. Ufukrata Sdn. Bhd.
  9. Pembinaan Sham.

Tidak hadir

  1. SDE Bina Sdn. Bhd.
  2. Merger Network Sdn. Bhd.
  3. Jalinas Sdn. Bhd.

Turut hadir wakil-wakil dan pengiring-pengiring kontrektor yang kesemuanya berjumlah 35 orang.


Dr. Shafie selaku Pengerusi dalam kata-kata alu-aluan bersyukur kepada Allah, akhirnya  Pembukaan dan Penjualan Tender dapat dilakukan. Beliau berterima kasih kepada semua pihak, termasuk AJK-AJK, penderma-penderma, semua pihak yang memberi kerjasama hingga Pembukaan dan Penjualan Tender dapat dijalankan terutama pihak Kerajaan Negeri Selangor, MAIS-JAIS, MPKj, Jabatan Kerjaraya, Bomba dan lain-lain, seterusnya pihak kontrektor-kontrektor yang berminat untuk memasuki tender.
Pengerusi AJK Pembinaan itu menyebut bahawa Masjid al-Umm terdiri dari 3 tingkat

1)      Basement – untuk multipurpose
2)      Tingkat 2 – Ruang solat utama
3)      Tingkat 3 _ Ruang solat wanita

Dijangka bila siap ianya menjadi Masjid Kedua di BBB yang dijangka dapat memuatkan seramai 3,000 jamaah secara serentak. Penjualan dokumen pada asalnya dijangka dijual pada 18 September 2013, tetapi oleh kerana masalah teknikal diubah pada hari ini  dan tarikh tutup untuk menghantar dokumen secara lengkap ialah tidak lewat dari jam 12.00 tengahari pada Isnin 21Oktober 2013. Tempoh siap adalah dalam 18 bulan.


Lebih lanjut keterangan disampaikan oleh Ketua AJK Teknikal Tuan Haji Ishak dan saudara Shahrum dari pihak Juru Ukur Bahan dan Tender sebelum Lawatan Tapak.

Menurut Tuan Haji Ishak, pihak kontrektor mestilah mengisi borang dan keperluan B.Q & Quantities secara lengkap. Pembelian borang boleh dibeli mulai hari ini dengan bayaran RM500/= secara bank draft. Dokumen yang sempurna diisi hendaklah disertai bayaran secara bank draft sebanyak RM5,000/=. Mana-mana kontrektor yang tidak berjaya bayaran RM5,000/= ini akan
dipulang balik.


Saudara Shahrum dari May Consult Sdn. Bhd. Menerangkan tentang kerja-kerja yang melibatkan plan drawing (oleh architect), piling work sebanyak 370 pile points, pembinaan bangunan masjid, 2 menara, kubah dan tunjuk langit, rumah sampah, TNB single chamber, furniture fitting, mechanical  & Electrical, termasuk  aircond. System ,dan External works dan bayaran-bayaran termasuk professional fees.


Penerangan hari ini adalah secara kasar dan bagi kontrektor terpilih diperuntukkan ruang untuk berbincang, selain daripada itu bahan dokumen dan segala maklumat berhubung dengan Masjid al-Umm akan dipamerkan di Pejabat Pembinaan Masjid al-Umm. Rujukan secara detail boleh dibuat pada pameran berkenaan dan boleh bertanya secara langsung apa-apa persoalan di Pejabat Pembangunan Masjid al-Umm. Penerangan juga dibuat oleh pihak architect Tuan Raja Fuaddin. Tender laku dalam masa 90 hari dan condition of contract menurut (PAM 2006).

Semasa ke Lawatan Tapak, para contractor diberitahu bahawa tanah tapak bagi masjid  ialah seluas 2 ekar. Tanah ini telah dibersih dari tunggulan dan telah berpagar. Kerja-kerja ini dilakukan sejak bulan Ramadhan yang lepas . Kepada yang melawat, mereka diberitahu bahawa area bangunan masjid adalah 4,317 meter persegi atau 46,456 kaki persegi, basement sama levelnya dengan jalan di bawah. Kawasan memerlukan tambahan tanah dari luar sebanyak 2,000 meter cubic tanah.


Adalah diharapkan Masjid al-Umm akan menjadi sebuah masjid yang unik, mempunyai identiti tersendiri dan menjadi sumber ilmu dan landmark bagi Bandar Baru Bangi.
Pihak masjid mengalu-ngalukan derma bukan saja kewangan biasa, tetapi boleh memilih misalnya untuk menderma carpet, aircod., kipas, kubah, menara, mimbar, marmar, lampu-lampu hiasan, pagar bahkan simen dan sebagainya. Sila hubungi pihak AJK atau datang sendiri untuk rundingan.

Maklumat lanjut hubungi:
 
Dr. Hj. Shafie Abu Bakar           019 273 7566  Pengerusi
Tn. Hj. Mohd Nor  Mohd Yasin 019 238 3944  (Bendahari)
May Bank Islamic Bandar Baru Bangi   5628 3460 7208  ``Tabung Masjid Al-Umm``

Sekian.

No comments:

Post a Comment