BBB, 01 Safar 1438H. = 01 November 2016M.
(Selasa):
Tajuk yang berhubung dengan adab di dalam
solat ini adalah tajuk penting, lantaran solat adalah ibadat utama yang
disifatkan sebagai tiang agama yang siapa yang mendirikannya mendirikan agama
dan siapa yang meninggalkannya adalah meruntuhkan agama.
Bagi mendiri dan menjaga adab-adab solat,
kata Al-Sarraj perlu kepada keilmuan yang berkenaan denganya. Solat sebagaimana ditakrifkan dari segi lughahnya ialah al-do`a, manakala
dari segi istilahnya ialah perkataan-perkataan dan perbuatan-perbuatan yang
pembukaannya dengan takbir dan penutupannya dengan salam.
Untuk bersolat perlu mengetahui
syarat-syaratnya iaitu lapan perkara – Islam, mumayyiz, mengetahui masuk waktu
dengan yakin, mengetahui akan solat itu fardhu atau sunat, suci daripada hadath
besar dan kecil, suci daripada najis yang tiada dimaafkan pada misalnya pakaiannya,
menutup `aurat dan menghadap ke arah Kiblat.
Begitu juga perlu mengetahui dari segi
rukun solat yang tiga belas yang terdiri dari niat,mengadap Qiblat, takbir, berdiri, membaca al-Fatihah, rukuk,
i`tidal, sujud, duduk antara dua sujud, duduk bagi tasyahhud , baca tashahhyud
dan memberi salam, tartib. Dan rukun ini terbahagi kepada tiga, iaitu.
Pertama: Rukun qalbi, iaitu yang takluk ia
pada hati, iaitu niat.
Kedua:
Rukun qauli, iaitu yang ta`luk ia pada perkataan, iaitu takbiratul
Ihram, , membaca al-Fatihah, tashahhud
akhir, salawat atas Nabi s.a.w. kemudiannya dan salam yang pertama,
Ketiga:
Rukun fi`li, iaitu ta`luq ia pada perbuatan, iaitu qiyam dan rukuk,,
i`tidal, dua sujud, duduk antara dua sujud dan duduk akan tashahhud akhir.
Antara yang dikira sebagai adab solat,
ialah bersedia untuk solat sebelum tibanya solat, tahu masa masuknya waktu
solat.
Ditanya Abu Sa`id al-Kharraz r. ``Bagaimana
masuk kepada solat ? Katanya sebagaimana
engkau berdepan Allah Ta`ala sebagaimana engkau berdepan denganNya pada hari
kiamat, engkau berdiri di hadapanNya , tiada di antara engkau denganNya
sebarang sekatan. Engkau diterima atau sebaliknya.
Abu Sa`id al-Kharraz r.h.a juga pernah menjawab di dalam tulisan yang
mensifatkan tentang adab solat, maka tulisnya, ``Apabila engkau mengangkat
kedua tangan engkau dalam takbir, maka tidak ada di dalam hati engkau tumpuan
melainkan kepada Allah yang Agong dan tidak ada bersama engkau sesuatu yang lebih
besar daripada Allah, tumpuan hanya kepadaNya.
Menghurai Al-Sarraj kepada maksud kata-kata
Abu Sa`id al-Kharraz ini, bahawa seseorang hamba apabila ia bertakbir, Allahu Akbar,
maka tiada sesuatu di dalam kalbunya selain daripada Allah, maka apabila ia
membaca (bertilawah), maka dari segi adabnya bahawa dia menyaksikan dengan
pendengaran hatinya, seolah-olah dia mendengar dari Allah Ta`ala, bahawa yang
dibacanya ialah Kalam Allah Ta`ala.
Dihikayatkan daripada Al-Junayd r.h.a. bahawa
dia berkata, ``Bagi tiap-tiap suatu ada permulaan dan permulaan bagi solat
ialah takbitratul ihram, bermaksa takbir yang pertama ini adalah beserta dengan
niyyat, yang tidak solat melainkan dengannya, ia adalah `aqad engkau, bahawa
solat engkau bagi Allah `Azza wa Jalla. Apabila sahlah `aqad, maka tidaklah masuk
selepas itu ke dalam solat engkau daripada kekejian batin yang boleh merosakkan solat, bahkan sepatutnya
tidak ada yang boleh mengurangkan fadhilatrnya dan kekal yang bersolat hingga
selesai solatnya.
Dikatakan bagi setengah `arifin,
``Bagaimana engkau takbir dengan takbiratul ihram ? Maka katanya,``Apabila aku
melafaz, Allahu akbar, maka aku berdepan dengan Allah . Dia Yang Maha Agong,
penuh Kehaibatan. Dan berkata yang lain,
``Apabila engkau bertakbir dengan takbir yang
pertama (takbiratul ihram), ketahuilah bahawa Dia melihat akan shakhsiah
engkau. Dia mengetahui apa yang di dalam hati kecil engkau. Bayangkan di dalam
solat engkau syurga bagai di sebelah kanan engkau dan neraka di sebelah kiri
engkau !
Diriwayatkan bahawa, ``Aku mendengar
Ibn Salim r.h.a. berkata, ``
``Niat ialah kepada Allah, bagi Allah dan
untuk Allah, adapun kekejian yang masuk di dalam solat seorang hamba selepas
niat adalah merupakan seteru dan jika ianya berterusan merosakkan tujuan niat di atas.
Dan daripada adab solat, kata Al-Sarraj, bahawa seseorang hamba apabila masuk ke dalam solat, maka tidak ada
di dalam hatinya sesuatu selain daripada Allah yang dia berhadapan denganNya.
Dia memahami KalamNya yang dibacanya, dia menikmatinya dan menghayatinya dengan
penuh dzauq, kerana tidak ada baginya
solat melainkan yang difahami, dihayati dan dirasainya.
Melakukan
perkara-perkara sunat di dalam solat seperti mengekalkan tilik pada tempat
sujud, khusyu` dengan hati dan sekalian
anggotanya, mentadabbur dengan zikir dan do`a,, masuk kepada solat dengan
rajin, selesai hati daripada gangguan, menggenggamkan pergelangan tangan pada pergelangan
kiri, membaca tasbih pada rukuk dan sujud, memberi salam kedua dan banyak lagi.
Disamping ada amalan yang sunat ada perkara-perkara yang membatalkan solat
seperti berkata-kata dengan kata-kata yang lain dari bacaan dalam solat,
sengaja melanjutkn rukun yang pendek seperti i`tidal dan duduk antara dua
sujud, berpaling dari qiblat, terbatal
wudhu`dan sebagainya.
Inilah yang dimaksudkan oleh Al-Sarraj perlu
berilmu tentang fadhunya, yang sunatnya dan adabnya dan kelebihannya dan yang
nawafilnya. Solat selain dari tiang agama dia adalah, qurrat al-`ayn bagi
al-`arifin, hiasan al-siddiqin dan maqam al-muqarrabin. Dan maqam solat ialah
maqam waslah (perhubungan- mikraj rohni), kedekatan, haibah, khusyu`, takut dan
ta`zim, tenang, mushahadah, muraqabah, asrar, munajat kepada Allah Ta`ala,
wuquf di hadapan Allah, berharap pada penerimaan Allah dan berpaling daripada
selain daripada Allah.
Pun begitu apa yang dibicarakan di atas
adalah sebahagian kecil daripada adab-adab di dalam solat. Untuk kefahaman
terlebih detail dan mendalam perlulah mempelajarinya melalui pengajian
kitab-kitab fiqh, khususnya mengenai bab solat dari guru-guru yang murshid.
Sekian.
as salammualaikum ustaz , mengenai hal di atas. boleh kah saya ingiin mengetahui sumber
ReplyDeleterujukan ustaz