BBB, 25 Safar `438H. = 25 November 2016
(Juma`at):
Persoalan akidah yang dibicarakan oleh Abu
Bakar al-Kalabadzi, antaranya melibatkan
falsafah ilmu kalam yang
berkembang di dalam tradisi keilmuan dan peradaban Islam. Terdapat
aliran-aliran yang tumbuh dan berkembang seperti Kharijiyyah, Qadariyyah, Jabariyyah, Murjiyyah, Shi`ah, Mu`tazilah
di sampaing Ahlu al-Sunnah wa al-Jamama`ah. Tiap satu berlaku persentuhan yang
membawa kepada pertentangan antara prinsip-prinsip masing-masing.
Mu`tazilah adalah terbina dari
elemen-elemen yang berkembang dari konflik politik dan pemikiran yang asalnya
tumbuh dari Kharijiyyah, membawa kepada Qadariyyah dan dari mpertikaian
pendapat antara Wasil bin `Ata` dengan gurunya Hasan Basari melahirkan Mu`tazilah. Kemudian Mu`tazilah
berkembang kepada aliran-aliran antara yang terkenal ialah, Aliran Basrah dan
Baghdad yang didukung oleh guru-guru dan pengikut-pengikut masing-masing.
Antara ciri penting di dalam polimik
intelektual ini, bahawa Mu`tazilah amat berpegang kepada rasional akal.
Persoalan-persoalan keagamaan dibahaskan secara rasional akal. Misalnya mereka
berpegang bahawa Tuhan adalah berdzat dan tidak bersifat, kerana dengan
mengatakan bersifat bererti tidak lagi `ahad`, dengan berbilang sifat. Bagi
mereka Allah melihat dengan dzat, mendengar dengan dzat, mengetahui dengan dhat.
Demikianlah dengan sifat-sifat yang lain. Mereka mengatakan Al-Qur`an adalah
diciptakan dan disampaikan secara wahyu, kerana tidak mungkin kalam Tuhan dapat
dipisah dari DhatNya. Begitu juga mereka mengatakan Tuhan tidak dapat dilihat
dengan mata kepala, sama ada di dunia
atau akhirat kerana tidak mungkin makhluk yang baharu berdepan dengan
yang Abadi.
Ada lima prinsip utama yang ditegakkan oleh
Mu`tazilah berdasarkan rasional Akal:
1) Mereka mendakwa mereka menegakkan tauhid Allah.
Contoh mereka menafikan Tuhan bersifat dan mereka berpendapat Al-Qur`an makhluk.
2) Mereka mendakwa mereka adalah penegak Keadilan
Tuhan. Bagi mereka wajib Tuhan membalas baik kepada yang membuat baik dan wajib
membalas jahat kepada yang membuat jahat.
3) Wa`ad dan Wa`id – Janji baik dan jahat, wajib
bagi Tuhan menunaikannya berasaskan kepada prinsip keadilan dan rasional yang
ditegakkan.
4) Al-Amru bi al-Ma`ruf dan al-Nahyu `an
al-Munkar, adalah menjadi kemestian melaksanakannya bagi setiap pendukung agama
Islam
5) Tempat Antara Dua Tempat – Bagi menegakkan keadilan. Bagi mereka Allah wajib memberi keutamaan yang baik `As*lah dari
yang S*alah.`
(Watt, M, The Formative
Period of Islamic Thought, 1973: 229).
Antara yang
dibicarakan oleh Abu Bakar al-Kalabadzi, ialah mengenai aspek `As*lah` yang menjadi
salah satu prinsip Mu`tazilah. Cerita klasik berhubung dengan `As*lah`,
dikatakan Wasil bin `Ata` bertanya gurunya mengenai anak kecil orang Islam yang
meninggal dunia, bagaimana balasan terhadapnya. Dijawab ianya dimasukkan ke
dalam syurga. Dihujahkan bagaimana dengan orang tua Islam yang masuk neraka,
tidakkah wajar (as*lah) baginya mati kecil juga, supaya dapat masuk syurga ?
Bagi Mu`tazialh (Wasil), berpendapat adalah lebih adil dan as*lah bagi Allah
mewujudkan tempat antara dua tempat bagi meletakkan anak kecil, agar dengan itu
mencerminkan keadilan Tuhan. Pokoknya bagi Mu`tazilah Tuhan wajib melaksanakan
keadilan.
Berhubung dengan
`As*lah ini mencatat Abu Bakar al-Kalabadzi, bahawa:
``Bersepakat
secara jama`ah kalangan kaum sufi, bahawasanya Allah Ta`ala melakukan kepada hambanya
menurut apa yang dikehendakiNya dan menghukum terhadap mereka menurut
kehendakNya, sama ada lebih (as*lah – lebih baik) bagi mereka atau tidak,
kerana makhluk adalah ciptaanNya dan suruhan adalah suruhannya, sebagaimana
firman Allah Ta`ala bermaksud:
``Ia tidak boleh
ditanya tentang apa yang Ia lakukan, sedang merekalah yang akan ditanya
kelak.`` (Al-Anbiya`: 23).
Menghujah
Al-Kalabadzi, kalau Tuhan tidak berhak melakukan kehendaknya, nescaya tidak ada
beza antara Tuhan dan hamba.
Menurut
Al-Kalabadzi kaum sufi secara ijma` berpendapat, bahawa segala apa yang dibuat
oleh Allah Ta`ala terhadap hambaNya daripada ihsan, hidayah dan kelembutan
adalah merupakan kelebihan dariNya, sekiranya Dia tidak membuat sedemikian
adalah harus bagiNya, Allah tidak wajib baginya membuat sebarang perbuatan. Dia sebenarnya tidak
memerlukan pujian dan kesyukuran.
Kaum sufi juga
berpendapat bahawa memberi pahala dan menghukum yang berdosa, bukanlah
merupakan tuntutan, akan tetapi dari segi kemahuan, kelebihan dan keadilan.
Kaum sufi juga
berpendapat secara jama`ah, bahawasnya jika Allah mengazabkan semua yang di
langit dan di bumi, tidaklah Allah melakukan kezaliman kepada mereka itu. Kalau
Allah memasukkan semua orang kafir ke dalam syurga bukanlah perkara mustahil
bagi Allah, kerana makhluk adalah
makhlukNya dan suruh adalah suruhanNya, akan tetapi diberitahu bahawa
Allah memberi nikmat kepada orang mukmin
selama-lamanya dan mengazabkan orang
kafir juga selama-lamanya. Dialah yang
benar pada firmanNya, khabarNya adalah benar, adalah berkewajaran bagiNya melakukannya dan tidak harus bagi yang
lainnya.
Kaum sufi juga
berpendapat bahawa Allah tidak menjadikan sesuatu kerana `illah, kalaulah
kerana `illah, nescaya Allah menjadi `illah hingga kepada yang tidak
berkesudahan, yang demikian adalah batal. Firman Allah Ta`ala bermaksud:
``Sesungguhnya
orang-orang yang telah tetap dari dahulu lagi memperoleh kebaikan dari Kami,
mereka dijauhkan dari neraka itu.`` (Al-Anbiya`: 101).
Sesungguhnya Allah tidak zalim. Apa yang ditekankan oleh
Mu`tazilah tentang rasional adalah merupakan kewajaran terhad, sedang di sana
ada hikmat-hikmat dan maksud-maksud
tersirat yang tidak dapat dicapai oleh akal terhad.
Sekian.
No comments:
Post a Comment