BBB, 05 Safar 1438H. = 05 November
2016M. (Sabtu):
Sahabat mempunyai makna lebih istimewa berbanding dengan beberapa istilah yang
berhampiran dari segi maknanya seperti kawan, teman, taulan dan sebagainya, istilah sahabat
mempunyai makna yang lebih murni.
Menyebut sahabat mengingatkan kita kepada
sahabat-sahabat yang sama generasi dengan Nabi s.a.w. Mereka mempunyai
kedudukan yang tinggi, sebagaimana Hadith Rasulullah s.a.w.
Daripada `Amran bin Hus`ain r.`anhuma berkata, bersabda
Rasulullah s.a.w.a.w. (bermaksud): ``Sebaik-baik umatku ialah yang di dalam
kurunku, kemudian yang mengikuti mereka itu, kemudian yang mengikuti mereka
itu, kemudian selepas kamu kaum yang mereka menyaksikan dan tidak mereka
disaksikan, mereka yang khianat dan mereka tidak beramanah, mereka diingatkan
tapi tidak mengambil perhatian dan merekla tamak terhadap dunia.``
Antara
ciri sahabat zaman Rasulullah s.a.w. , bahawa:
1) Sahabat adalah kalangan mereka yang mulia dan
amanah.
2) Kalangan mereka menerima dan meriwayatkan
Hadith
3) Kalangan mereka menerima pengajaran secara
langsung dari Rasulullah s.a.w
4) Antara mereka berjihad bersama Rasulullah
s.a.w. menyebarkan Islam
5) Mereka menjadi contoh tauladan di dalam
berbagai hal.
Tentang sahabat ini, Imam Ahmad meriwayatkan
daripada `Abdullah bin `Amri bin al`As bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda
(bermaksud):
``Sebaik-baik sahabat di sisi Allah, sebaik
mereka itu kepada sahabatnya dan sebaik-baik jiran di sisi Allah, sebaik mereka
itu kepada jirannya.``
Di dalam memeilih sahabat tentulah seorang
mau memilih yang terbaik baginya. Misalnya seorang yang alim, wara` dan dapat
membimbing kepada jalan yang betul, tetapi perlu diingat diri juga dinilai oleh
mereka yang mau memilih sahabat, sebab itu, bagi sahabat yang mencari sahabat
perlu menilai diri dan jadikan diri sahabat yabng disukai sahabat dan jangan
sebagai yang dibenci. Kata Sahl bin `Abdullah tentang memilih sahabat:
``Memilih sahabat, jauhi dari tiga jenis
manusia, iaitu,
Yang bersifat keras lagi lalai, qari-qari
yang melagu-lagu secara berlebihan dan sufi yang jahil.``
Konsep sahabat ini tentulah mau diikuti
contoh mereka, termasuklah di kalangan sufi. Kalangan ini selain dari
perseorangan, mereka bergerak secara jamaah dan berjamaah. Sudah tentulah ada
adab yang diamalkan di kalangan mereka seperti di kalangan mereka ada guru-guru
yang mereka hormati dan mengikuti pengajaran dan tunjuk ajar mereka. Kalangan
mereka menisbhkan diri mereka sebagai fuqara`, bukan bererti faqir tidak
berwang, tetapi maksudnya ialah mereka dari kalangan yang berhajat kepada
Allah. Antara faqir sufi ini bermusafir
ke negara-negara yang jauh bagi menyebarkan agama Islam.
Kafaqiran adalah satu suasana yang menjadikan
mereka tenang dari gangguan, terutama tamakkan material.
Kata Al-Junayd r.a`. Faqir adalah laut
ujian kesemuanya itu adalah kemuliaan.
Antara adab faqir (sufi) sebagaimana kata
Sahl bin `Abdullah r.a:
``Adab sufi faqir ada tiga perkara:
1) Dia tidak memohon walaupun dalam masa berhajat
2) Dia tidak menolak apabila diberi
3) Dia tidak mengharap kurniaan sedemikian pada waktu
yang lain.
Kata Sahl bin `Abdullah r.h.a. lagi: Faqir
melzimkannya tiga perkara: Menjaga rahsia, menunaikan kefadhuan dan memelihara
kefaqiran dari dimaklumi orang lain. Tentang sahabat keta Dzu al-Nun al-Misri:
Jangan bersahabat melainkan muwafakat dengan perintah Allah dan jangan dengan makhluk
melainkan memberi kebaikan diri, jangan dengan nafsu,melainkan menyalahimya dan
jangan dengan syaitan, melainkan
menyeteruinya dan jangan dengab seteru.
Melinkan ditentangi.
Antara adab seorang sahabat yang
mengharapkan bimbingan dari sahabatnya yang lebih tahu darinya, dia hendaklah
bersifat ikhlas dan benar-benar ingin mendapat keilmuan darinya dan tidak
timbul niat untuk menguji guru dan mengetahui sejauh mana keilmuannya. Ianya
juga tidak seharusnya tidak banyak
soalan, mengada-ngadakan soalan, seperti
yang berlaku antara kisah Nabi Musa dengan Nabi khidhir yang terputus hubungan
persahabatan. Demikian seperti kisah Al-Junayd yang mengetahui maksud penyoal
yang tidak ikhlas, bahawa Al-Junayd apabila disoal berhubung dengan masalah
yang tidak berkenaan dengan penyoal, maka dikata oleh Al-Junayd, ``La haula wa
la quwwata illa bi`Llah. Dan apabila diulang soalan berkenaan, maka dia
berkata: ``Hasbuna Allah wa ni`ma al-wakil`` (Ali `Imran: 173).
Dan kebenaran di dalam pembelajaran
kata al-Harith al-Muhasibi:
``Sepenting-penting perkara di dalam dunia,
ialah orang alim yang beramal dengan ilmunya dan `arif yang bercakap tentang
hakikat.`` Dengan keduanya melengkapkan
keilmuan dan menyerlahkan kerahsiaan secara mendalam.
Sahabat adalah satu keperluan di dalam
kehidupan. Manusia tidak dapat hidup bersendirian, tetapi ada berbagai-bagai
sahabat, ada sahabat yang dipilih untuk dijadikan teman hidup dan mengatasi
kesunyian, ada sahabat yang diharap darinya keilmuan dan bimbingan dan ada
sahabat yang diharap dapat menghadapi masalah dan sama bertolong-tolongan,
tetapi semuanya memerlukan keikhlasan dan tidak mengambil kesempatan bagi
kepentingan diri, dengan demikian sahabat tidak berkekalan. Sahabat diperlukan,
tetapi hendaklah setia bersifat ikhlas dan jujur, nescaya berkekalan.
Sekain.
No comments:
Post a Comment