BBB,
19 Safar 1438H. = 19 November 201`6M. (Sabtu):
Sebagaimana telah disebut bahawa persoalan
`Wa`ad` dan `Wa`id`, iaitu janji baik dan janji jahat adalah menjadi salah satu
daripada lima prinsip Mu`tazilah. Bagi mereka berdasarkan rasional, bahawa
Allah wajib menunaikan janji-janji berkenaan berdasarkan juga pada prinsip
`keadilan` yang juga merupakan salah
satu daripada prinsip di atas. Wa`ad adalah bermaksud dengan amalan baik,
manakala `wa`id` adalah amalan jahat.
Kata Abu Bakar al-Kalabadzi, bahawa secara
jamaah kalangan sufi memaksudkan `al-wa`d al-mutlaq` adalah bagi orang
mu`minin lagi muhsinin.
Firman Allah bermaksud:
``Allah menjanjikan (wa`ada) kepada
orang-orang yang beriman dan beramal salih, mereka akan beroleh keampunan dan
pahala (balasan) yang besar.`` (Al-Ma`idah: 9).
Juga firman Allah bermaksud:
``Allah menjanjikan (wa`ada) dengan balasan
yang baik (syurga) dan Allah melebihkan orang-orang yang berjuang atas
orang-orang yang tinggal duduk (tidak turut berperang dan tidak ada suatu
keuzuran) dengan pahala yang amat besar.`` (Al-Nisa`: 95).
Manakala `al-wa`id al-mutlaq`, kalangan
sufi secara jama`ah memaksudkan kepada kalangan `kuffar dan munafiqin.`
Berhubung dengan wa`id firman Allah Ta`ala
bermaksud:
``Adalah bagi orang-orang yang takut akan sikap keadilanKu
(menghitung amalnya) dan takut akan janji-janji azabKu (wa`id).`` (Ibrahim:
14).
Dan firman Allah bermaksud:
``Tiap-tiap satu kaum itu telah mendustakan
rasul-rasul (yang diutuskan kepada mereka), lalu mereka ditimpakan azab (wa`id)
yang Aku janjikan.`` (Qaf: 14).
Kembali kepada prinsip yang dipegang oleh
Ahlu al-Sunnah wa al-Jama`ah, bahawa pada dasarnya Allah (harus) akan membalas terhadap kebaikan yang
dilakukan oleh seseorang sebagaimana firmanNya yang bermaksud:
``Siapa yang melakukan kebaikan walau
sebesar zarrah sekalipun akan melihatnya – menerima balasan`` (Al-Zalzalah: 7).
Seterusnya firman Allah bermaksud:
Adapun orang-orang yang berat timbangan
amal baiknya, maka ia berada pada kehidupan yang senang linang (Al-Qari`ah:
6-7).
Sebaliknya yang melakukan kejahatan firman
Allah bermaksud:
``Dan siapa yang melakukan kejahatan
sebesar zarrah sekalipun akan dilihatnya (balasan).`` (Al-Zalzalah: 8).
Seterusnya firman Allah bermaksud:
``Sebaliknya orang-orang yang ringan
timbangan amal baiknya, maka tempat
kembalinya ialah `Hawiah` (Al-Qari`ah: 8-9).
Pihak kaum sufi sebagaimana Ahlu al-Sunnah
wa al-Jama`ah melihat secara bercanggah dengan kaum Mu`tazilah yang melihat
bahawa Tuhan wajib membalas yang baik dengan syurga dan yang jahat ke neraka,
tetapi kaum sufi sebagaimana Ahlu al-Sunnah wa al-Jama`ah melihat ianya sebagai
palsaan kepada Tuhan dan dengan paksaan melemahkan konsep ketuhanan. Sebaliknya
kaum sufi dan Ahlu al-Sunnah adalah harus bagi Allah melakukan semua tanpa paksaan. Harus misalnya
bagi Allah mengampunkan yang berdosa besar dan memasukkannya ke dalam syurga.
Demikian harus bagi Allah mengeluarkan orang yang berdosa, tetapi bersolat
selepas dihukum di dalam neraka dan
memasukkannya ke dalam syurga. Sebagaimana firman Allah bermaksud:
``Bahawasanya Allah tidak mengampun siapa
yang mensyirik denganNya dan Dia mengampun selain dari itu bagi siapa yang
dikehendakinya.`` (Al-Nisa`: 48).
Menurut Abu Bakar al-Kalabadzi, sikap orang
mu`min sentiasa berada di dalam takut dan raja`. Dia mengharap kelebihan Allah
bagi mengampunkan dosa-dosanya yang besar. Dia takut dengan keadilan Allah yang
akan menghukum diri dengan sebab-sebab dosaa
yang dilakukan. Lantaran antara sikap seorang mu`min juga sentiasa
bertaubat dari kesalahan dan dari dosa-dosanya
sama ada kecil, apa lagi yang besar.
Berhubung dengan wa`ad dan wa`id, seseorang
hendaklah sentiasa berusaha dan cenderung kepada berbuat baik secara berterusan
dan dengan kebaikan yang dilakukan dia bertafa`ul (menyangka baik) dan mengharap balasan yang baik
dari Allah dan sentiasa mengelak dan menjauhi diri dari perkara-perkara yang
jahat. Namun seseorang itu tidak mendakwa dirinya sebagai orang baik, bahkan mengakui tidak
terlepas dari terjatuh di dalam kesalahan dan kekhilapan. Firman Allah bermaksud:
``Dan (sebahagian) yang lain mengakui akan dosa-dosa mereka
lakukan. Mereka telah mencampuradukkan amalan yang baik dengan amal yang lain –
yang buruk.. Mudah-mudahan Allah akan
menerima taubat mereka. Sesungguhnya Allah Amat Pengampun, lagi Amat
Mengasihani. (Al-Taubah: 102).
Wa`ad adalah janji baik dan wa`id adalah
janji jahat. Kita berusaha mengamalkan yang baik, walau bagaimana kita tidak
mampu menilai hakikat amalan kita apakah
sebenarnya tergolong di dalam amal yang baik, banyak faktor penilaian termasuk
keikhlasan, tetapi secara tafa`ul kita berdo`a dan memohon dari Allah menerima
amalan baik kita sebagai amalan yang
baik. Pada sisi Allah Dia berhak
menentukan balasan, biasanya baik dibalas baik dan jahat dibalas jahat,
tetapi adalah hak Allah melakukan sebaliknya.
Sekali lagi kita hanya berusaha dan mengharapkan apa yang kita lakukan daripada
amalan yang baik diterima sebagai amalan
baik dan mendapat balasan yang baik dan
berusaha menjauhi dari kejahatan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment