BBB, 11 Safar 1438H. = 11 November 2016M. (Juma`at):
Dzauq dan Wujdan yang kita terjemahkan
sebagai `Estetika Rohani` adalah berkait dengan situwasi dalaman yang berkait dengan kalbu dan amat subjektif
dan relatif sifatnya dan sukar untuk diukur. Ianya bersifat alamiah dan juga
rohaniah. Keduanya bertolak dari kesedaran mental terlebih dahulu. Sebagai
contoh yang bersifat alamiah. Minda sedar terhadap fenomena alam – katakan tentang sebuah tasik,
mula-mula tertarik terhadap pandangannya yang menarik, kemudian meningkat
kepada penghayatan terhadap keindahan tasik berkenaan, membawa kepada peringkat
kekaguman yang menggerakkan imaginasi serta kreativiti yang dapat diungkapkan
dengan bahasa yang kreatif dan termasuk di dalamnya elemen membesarkan terhadap Pencipta.
Keadaan sedemikian juga dapat difahami bagi
aspek kerohanian. Misalnya bermula dari kesedaran mentai, terhadap Pencipta
yang mencipta alam ini membawa sifat ta`abbudiyyah terhadap Pencipta dengan
mentaati segala suruhan dan menjauhi segala larangan. Peringkat ta`abbudiyyah misalnya melalui khusyuk bersolat yang
meningkatkan ketaqwaan, dalam mana kepatuhan
dan kesedaran Dialah Yang Maha
Pencipta. Lebih dalam dari itu lantaran jiwa mengalami pengalaman yang tinggi membawa
kepada cinta Ilahi. Misalnya membawa kepada terluahnya ungkapan-ungkapan bersifat
kehambaan. Misalnya ungkapan yang sudah biasa didengar.
Ilahi kutidak layak menjadi penghuni syurga
Tapi aku tidak berdaya berdepan api neraka
Lantaran itu Tuhanku ampunilah dosa-dosaku
Sesungguhnya Engkaulah Pengampun dosa itu.
Pengungkapan sedemikian memperlihatkan
rintihan kalbu dari jiwa yang menyedari kelemahan diri yang memngharapkan
syurga, tapi menginsafi tentang kelayakan dan kelemahan diri, lantas timbul
aduan dan mohonan dari Allah supaya menerima diri yang seada. Ungkapan sebegini
datang dari jiwa yang insaf, yang patuh
pada Ilahi dan cinta kepadaNya, tetapi menyedari kedudukan diri yang rendah dan
berdosa yang memang tidak layak menduduki syurga yang begitu indah dan mulia.. Ungkapan dan luahan seperti
ini datangnya dari jiwa yang murni, cinta Ilahi dan ia adalah merupakan pancaran
estetika rohani yang tinggi mutunya. Contoh ungkapan ringkas yang bersiaft rohani dan falsafah seperti
ungkapan:
Pada tiap sesuatu nyata
Bukti adanya yang Esa
Segala yang wujud fana
Yang kekal hanya Dia Yang Esa.
Ungkapan di atas mengandungi elemen akli, falsafah dan seni rohani. Aspek-aspek yang berhubung
dengan dzauq dan wujdan dan seni rohani adalah sesuatu yang menarik dan
mengkagumkan. Mereka yang terlibat adalah terpikat, mesra dan lazat dengannya.
Abu Nasr al-Sarraj di dalam karangnnya yang
berjudul `Al-Luma` ini membincangkan
persoalan apakah dia wujdan atau dzauq dan wujdan yang kita namakan sebagai
estetika rohani itu ?
Berkata Al-Sarraj, ``Berbagai dan berlainan
pendapat di kalangan ahli sufi tentang `wujdan`.
Dia memetik pendapat `Umar bin `Uthman
al-Makki r.h.a. bahawa,
``Tiada kata semampu bahasa untuk
mengungkapkan tentang wujdan (estetika rohani). Kerana menurutnya, ianya adalah
rahsia Allah bagi mu`minin yang muqinin.``
Al-Sarraj juga memetik pendapat Al-Junayd
yang mengatakan bahawa, ``Aku berpendapat bahawa `wujdan` sebagai seni rohani
adalah membenarkan firman Allah yang bermaksud:
``Dan mereka mendapati (wujdan) apa yang
mereka amalkan adalah hadir``. (Al-Kahfi:
49). Ya`ni benar.
Juga sebagaimana firman Allah bermaksud:
``Dan apa jua yang kamu dahulukan dari
kebaikan untuk diri kamu akan mendapat (wujdan) balasan pahalanya.(Al-Baqarah:
110).
Menurut Al-Sarraj `dzauq dan wujdan` ialah apa yang dialami
kalbu dari dukacita dan gembira adalah gambaran dzauq dan wujdan – sebegai
elemen estetika dan pada peringkat yang lebih tinggi adalah estetika rohani.
Menurut Al-Sarraj hati adalah memerhati dan
melihat dan adalah wujdan baginya. Sebagaimana dapat difahami dari firman Allah
yang bermaksud:
``Maka sesungguhnya dia tidak buta
pengkihatan. Tetapi buta mata hati yang di dalam dada.`` (Al-Hajj: 46).
Ya`ni dari segi kewujdan, maka dia
membedakan antara yang mendapati dan yang tidak mendapati.
Menurut pendapat ada yang mengatakan bahawa
wujdan ialah membuka dan menggerak
ke arah yang Haqq. Dan wujdan
adalah mendapat dan memilik.
Kata Al-Sarraj, aku mendengar al-Hasan al-Husri r.h.a berkata, ada empat dakwaan mengenai wujdan.
Pertama: Mendakwa mendapat wujdan, kedua,
yang tidak jelas antara dapat dengan tidak, ketiga ialah tahqiq dengan
pencapaian dan keempat, wujdan yang fana
dengan apa yang didapat.
Abu Sa`id
Ahmad bin Bashar bin Ziyad bin al-A`rabi menyatakan tentang perkembangan
wujdan bermula dari terangkat hijab, membawa kepada mushahadah al-raqib,
kepada, hadhir kefahaman, mulahazah yang ghaib,, bercakap yang sirr, mesra
kedekatan dan fana` sebagaimana ianya datang..
Dan kata Abu Sa`id, bahawa wujdan ialah
awal darajah yang khusus yang bersifat membenarkan yang ghaib, bila dia
merasai, maka bercahaya hati, maka hilanglah daripada shak dan ragu.
Namun ada peringkat shauq mesra wujdan yang
tidak terpandu yang boleh membawa kepada kemabukan rasa dan kehilangan arah, sebagaimana
berlaku kepada penyair-penyair yang bersifat jahiliyyah. Ini ditempelak oleh Allah
sebagaimana maksud ayat Al-Qur`an:
``Dan penyair-penyair itu, diturut oleh
golongan yang sesat – tidak berketentuan hala. Tidakkah engkau melihat bahawa
mereka merayau-rayau dengan tidak berketentuan hala dalam tiap-tiap jurang
lembah (khayal dan angan-angan kosong). Dan bahawa mereka memperkatakan apa
yang mereka tidak melakukannya.
Kecuali orang-orang beriman dan beramal
salih (dari kalangan penyair-penyair itu), dan mereka pula mengingati Allah
banyak-banyak.`` (Al-Shu`ara` = 224-227).
Lantaran itu kata Sahl bin `Abdullah.,
bahawa setiap wujdan yang tidal disaksikan
dengan al-Kitab dan al-Sunnah,
maka adalah batal.
Jadi szauq dan wujdan – estetika rohani
seharusnya mempunyai arah dan berpanduan ke arah kebaikan dan kesedaran Ilahi.
Sekian.
Assalamualaikum.wr.wb. perkenalkan nama saya Ibu Anita Tki Malaysia, saat menulis ini saya teringat memory masa lalu.saya sangat tergugah hati melihat coretan hati yang Ibu tulis. saya jadi teringat tentang masa-masa sulit dulu,karena iktiar dan usaha , seolah2 menjadi dendam bukan lagi motivasi, cuma satu tujuan saya pada saat bagaiman caranya untuk bangkit..singkat kata berbagai macam iktiar dan cara yang saya lalui, mengingat pada saat itu hutang saya 1,2m yang tidak sedikit, belum lagi bunga renternir yang bertambah. karena usaha, kesungguhan hati, akhirnya menemukan jalan /solusi . saya percaya ALLAH ITU TIDAK DIAM MAHA PENYAYANG , cobaan itu bukan lah ujian tapi hadiah yang tersilmut untuk kebahagiaan yang sebenar2nya. Sudah banyak para normal yg kami mintai angka togel dan uang gaib cuma Ki Witjaksno yg berhasil alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus. jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi Ki Witjaksno:+62852_2223_1459. ingat kesempatan tidak akan datang untuk yang kedua kalinya
ReplyDeleteKLIK-> PESUGIHAN TOGEL