BBB,
17 Safar 1438H. = 17 November 2016 (Khamis):
Sebuah kitab tasawuf kandungannya
seharusnya membicarakan persoalan tasawuf. Berlainan dengan kandungan kitab
`Al-Ta`arruf li Madzhab Ahli al-Tasawwuf`, selepas dari bahagian permulaan membicarakan
tentang istilah tasawuf, maksud dan asal usul dan tiga bab berikutnya
membicarakan tentang ahli-ahli tasawuf (tokoh), maka berikutnya dibicarakan
persoalan yang berhubung dengan akidah, iaitu dalam jumlah yang banyak, iaitu:
1. Bahagian permulaan istilah, asal usul dan
ta`rif tasawuf dari bab 1
hingga 4
2. Bahagian pertengahan, persoalan berhubung dengan akidah bab 5 hingga
30
3. Bahagian tiga (akhir) kembali kepada persoalan
tasawuf dari bab 31 hingga 75
Mengapa Al-Kalabadzi mengambil pendekatan
sedemikian ? Ini adalah disebabkan oleh beberapa faktor.
a) Kelahiran tasawuf mulai akhir abad ke 2H. dan
seterusnya berikut dari berlakunya pertelingkahan politik di kalangan umat
Islam dari Zaman `Ali-Mu`awiyah dan berlarutan dari abad ke 2 dan berlarutan ke
zaman kerajaan Abbasiah membawa kepada
lahirnya faham-faham yang dikenali dengan Qadariyyah, Jabariyyah, Mu`tazialh,
Shi`ah, Sunni dan pecahan-pecahan yang
lain lagi. Dari persoalan politik mereka
membicarakan persoalan akidah, misalnya tentang konsep tauhid, sifat,
Al-Qur`an, kalam, qadha` dan qadar, s*alah dan as*lah dan berbagai lagi.
Masing-masing menegak faham masing-masing dan ada yang terjebak dan tersepit di
tengah-tengah konflik fahaman dan kepelbagaian pendapat.
b) Kelahiran tasawuf antaranya diakibatkan oleh
antaranya rasa tidak senang dan tenang terhadap perpecahan dan kepelbagaian
pendapat yang sebenarnya lebih memecahbelahkan umat Islam. Kelahiran tasawuf
antaranya sebagai alternatif mengasingkan diri dan inginkan suasana yang tenang di dalam
mendekati Allah melalui ibadat, menjaga akhlak dalam hubungan dengan masyarakat.
Mereka adalah kalangan mencintai damai dan tidak berhasrat untuk merebut
kedudukan pangkat dan gelaran.
c) Oleh kerana kelahiran tasawuf berikut dari
konflik politik dan fahaman di dalam masyarakat umat, mereka sebolehnya tidak
mau campur tangan berhubung dengan persoalan-persoalan, terutamanya akidah.
Tetapi mereka berdepan dengan berbagai pendapat yang menuntut penjelasan.
Mereka tidak ada jalan pilihan, tetapi harus
berdepan dan menjawab persoalan-persoalan
- akidah terutamanya. Ini memberi
penjelasan mengapa Al-Kalabadzi memasukkan persoalan akidah di dalam kitab
`Al-Ta`arruf` bagi menjawab dan
menjelaskan tentang pendapat mereka berhubung dengan persoalan-persoalan
akidah, khususnya menurut perspektif tasawuf.
Walau
bagaimana persoalan-persoalan akidah yang terletak di bawah ilmu tauhid,
usuluddin atau ilmu kalam adalah
antaranya berbeza berbanding dengan pendekatan tasawuf yang antaranya bercampur
dengan elemen dzauq dan wujdan dan sebagainya.
Sebagai
perbandingan dan contoh perbicaraan diambil bab terawal berhubung
dengan akidah, iaitu tentang tauhid. Kata Tuan Haji Sa`id bin Haji Ibrahim di
dalam bukunya, `Aqidah Ahlu al-Sunnah wa al-Jama`aha, bahawa:
·
Aqidah
tauhid, iaitu ilmu yang menyelidiki dan memeriksa kepercayaan seseorang
berkaitan dengan ketuhanan, kerasulan dan sam`iyyat dengan dalil-dalil yaqiniyyah dan `aqliyyah
dan naqliyyah yang boleh menghilangkan semua keraguan yang ada di dalam
hati seseorang manusia.
·
`Aqidah
tauhid adalah satu ilmu yang mendedahkan kebatilan, keraguan dan pendustaan
orang-orangf musyrikin terhadap orang-orang beriman yang mempercayai Allah,
rasul-rasul, kitab-kitab Allah, hari akhirat, qadha` dan qadar.
·
`Aqidah
tauhid mempunyai peranan yang penting untuk menetapkan keimanan di dalam hati
seseorang serta meyakinkan wujud Allah dan meyakinkanNya (Haji Said Haji Ibrahim: 9-10).
Persoalan yang berhubung dengan akidah
tauhid ini dibahaskan dengan kaedah rasional akal dan diperkukuhkan dengan
dali-dalil `akli dan naqli.
Tentang akidah tauhid menurut perspektif sufi,
khusus dari ungkapan Al-Kalabadzi bahawa tauhid adalah:
``Bersepakat kalangan sufi bahawa Allah
Esa, Tunggal lagi Samad, Qadim lagi `Alim, Berkuasa lagi Hidup, Menbdengar lagi
Melihat, `Aziz lagi `Az*im, Jamil lagi Kabir, Jawad lagi Ra`uf, Mutakabbir lagi
Jabbar, Kekal lagi Awwal, Ialah Sayyid, Malik dan Rabb, Rahman dan Rahim,
Berkemahuan dan Bijaksana, Bercakap, Pencipta, Pemberi rezeki. Bersifat dengan
segala yang disifatkan diriNya dengan sifat-sifat, dengan nama dengan nama-nama
yang diberi bagi diriNya. Berterusan Qadim dengan nama-namaNya dan
sifat-sifatNya, tidak menyerupai dengan makhluk dengan sebarang wajah.
Seterusnya katanya,Dia bukan jisim, bukan
bayang, bukan gambar, tidak berorangan tidak jauhar dan tidak `aradh, tidak
berhimpun dan tidak berpecah, tidak bergerak dan tidak diam, tidak berkurang
dan tidak berlebih ... seterusnya tidak boleh dibanding, lantaran tiada sepertinya
bandingan sesuatu.
Seterusnya dikatakan tidak mendahuluinya
sesuatu dan tidak terputus selepasnya ... seterusnya apa yang mau digambarkan Dia
tetap bersalahan !
Demikian ungkapan dari perspektif kesufian
sekurang-kurang dari perspektif l-Kalabadzi.
Sedang di sana ada pendapat-pendapat sufi
yang lain tentang tauhid seperti dicatat di dalam Al-Luma` karangan Al-Sarraj, bahawa Al-Junayd ditanya tentang tauhid, maka
katanya, `` Menunggalkan olehyang
muwahhid dengan tahqiq wahdaniyyatNya dan sempurna ahadiyyatNya, bahawasanya
Ia adalah Wahid yang tidak beranak dan
tidak diperanakkan, menafikan adhdad, andad dan
penyerupaan (bandingan), tidak disembah selainNya, tanpa tashbih dan takyip,
tanpa tas*wir tanpa tamthil, Tuhan Yang Esa, Samad, Farda, tiada seumpamaNya
oleh sesuatu. Dan Dia Mendengar lagi Melihat.
Sebagai contoh lagi, menurut Al-Sarraj daripada Yusuf bin Husain al-Razi, bahawa
seorang lelaki berkata kepada Dzu al-Nun al-Misri, ``Khabarkan daku tentang
tauhid, apa dia ? Maka katanya, `` ~Engkau mengetahui bahawa kudrat Allah tidak
dicampuri oleh sesuatu, Dia mencipta sesuatu tanpa `ilaj, Dia mencipta sesuatu
tanpa `illah. Tidak ada di langit tinggi dan di bumi rendah pentadbir selain
daripada Allah, apa yang tergambar di dalam waham engkau Dia adalah bersalahan.
Dan banyak lagi pendapat kesufian tentang
tauhid.
Jelas bahawa pendapat tentang tauhid,
bahkan tentang akidah secara ilmu tauhid adalah mengikut kaedah teratur dan
rasional, tetapi pendapat kesufian menurut perspektif tasawuf yang bersifat dzauq,
wujdan dan seni kerohanian.. Itulah antara faktor Al-Kalabadzi membawa
pandangan kesufian perkara-perkara yang
berhubung dengan akidah usuluddin di dalam `Al-Ta`arruf`.
Sekian.
No comments:
Post a Comment