BBB,
09 Safar 1438H. = 09 November 2016 (Rabu):
Prosa ialah karangan menurut gaya bahasa
biasa langsung dan tidak menggunakan elemen estetika seperti yang terdapat di
dalam bahasa puisi. Bentuk ini digunakan bagi menyatakan sesuatu setepat
mungkin dan relatifnya seharusnya mudah difahami. Bentuk ini digunakan bagi:
·
Menyampaikan
maklumat seperti kenyataan, makluman atau berita.
·
Menyampaikan
ilmu agar tepat dan diterima dengan tepat dan tidak mengelirukan. Misalnya
keilmuan akidah memerlukan istilah yang tepat agar tidak mengelirukan dari segi
akidah, demikian juga berhubung dengan undang-undang termasuk juga ilmu fiqh.
·
Bersifat
teknikal dan metamatik dan yang seumpamanya. Perlu menggunakan istilah yang
tepat
Pada dasarnya semua bidang keilmuan perlu
menggunakan istilah dan bahasa yang langsung dan teratur dengan laras bahasa
menurut bidang berkenaan. Pada dasarnya tasawuf juga mempunyai istilah-istilah
yang khusus dan tersendiri yang dihuraikan dengan bahasa biasa dan sepatutnya mudah
difahami. Walau bagaimana sebagaimana bahasa biasa boleh diresapi oleh
elemen-elemen estetika yang dialami oleh pengungkap-pengungkapnya, maka bahasa
biasa boleh meningkat kepada bahasa sastera seperti boleh dilihat bahasa dalam
bentuk pantun, syair, sajak, teromba,
gurindam dan sebagainya.
Demikian dengan bahasa tasawuf, pada
dasarnya menggunakan bahasa biasa, namun
pada peringkat tertentu, ia juga
boleh dipertingkat dengan elemen
estetika dan kerohanian (seni rohani) yang bahasanya pada peringkat biasa
adalah bahasa biasa, tetapi meningkat dari bahasa yang denotatif kepada bahasa
kreatif bersifat konotatif, bercabang makna dan berlapisan ertinya.
Contoh bahasa estetika, tidak semestinya di
dalam bentuk puisi.
Contoh menurut Al-Sarraj, bahawa Hasan bin
`Ali ditanya mengenai cinta, maka jawabnya ialah:
``Menggandakan kesungguhan untuk
melaksanakan apa yang dia kehendaki.``
Atau sebagaimana kata al-Junayd gerun
terhadap balasan api neraka:
``Wahai yang menyalakan api neraka dalam hatiku dengan
kekuasaan
Kiranya engkau mau memadam tiada siapa yang terdaya menghalang
Tiadalah malu kalau aku mati oleh takut
balasan dan berkewaspadaan.
Pengarangan yang bersifat prosa adalah
mementingkan rasional dan penyusunan ilmu secara teratur. Ada muqaddimah
sebagai pengenalan. Ada penyusunan sebagai sebuah kitab yang di dalamnya ada
bab-bab dan fasal-fasal secara seturut menurut perkembangan keilmuan berkenaan.
Sebagai contoh kita ambil contoh dari
sebuah kitab tasawuf yang membicarakan secara teratur dan ilmiah, iaitu Kitab
Haqa`iq al-Tasawwuf (Hakikat-Hakikat Tasawuf) – 704 halaman oleh `Abdul Qadir
bin Isa.
Kitab ini terdiri dari lima bab, iaitu:
Bab Pertama: Ta`rif tentang Tasawuf
Di bawah bab ini dibicarakan, ta`rif
tasawuf, pecahan kata tasawuf, pertumbuhan tasawuf dan kepentingan tasawuf.
Bab Kedua: Mazhab `Amali dari segi Tasawuf
Di bawah bab ini dibicarakan konsep suhbah,
dan tokoh-tokoh, bahasan al-Warith al-Muhammadi, pengambilan janji, perpindahan
izin, keilmuan, mujahadah nafsu dan pembersihannya, zikir, pecahan zikir,
muzakarah dan khulwah.
Bab Tiga: Jalan Menyampaikan kepada Allah
Di bawah bab ini dibicarakan tentang
taubah, muhasabah, khauf, raja`, sidq dan ikhlas – bersifat hal dan aspek-aspek yang berhubung dengan
maqam seperti redha, tawakkal, sabar dan sebagainya.
Bab Keempat; Ialah Hasil-hasil (Buah-buah)
tasawuf
Contoh cinta Ilahi, Ilham, karamat
al-Auliya`
Bab Kelima: Membetulkan Fikiran Tentang
Tasawuf.
Persoalan antara hakikat dan shari`at,
al-Ulum al-Islamiyyah, tokoh-tokoh sufi terkenal. Disusun berpuluh nama, tapi
antaranya seperti Al-Imam Abu Hanifah, al-Imam Malik, al-Imam Ahmad,
Al-Muhasibi, Al-Ghazali, Al-Imam al-Nawawi, al-Imam al-Shatibi, Ibn Khaldun,
Hasan nadawi, Maududi dan Muhammad Abu Zahrah.
Dengan penyusunan secara teratur dan ilmiah
memudahkan diikuti kandungan dan mudah dipelajari.
Walau bagaimana meskipun karangan prosa
menjadi keutamaan di dalam pembicaraan bidang-bidang keilmuan, termasuk
tasawuf, bentuk-bentuk puisi tidak ditinggalkan. Bagi kitab-kitab ilmiah puisi
digunakan sebagai matan bagi bidang-bidang keilmuan sebagai contoh Matan
Jauharat al-Tauhid oleh Ibrahim al-Laqani, begitu juga Matan al-Fiyah oleh Muhammad bin Malik sebagai matan
ilmu nahu dan keilmun-keilmuan yang lain.
Matan sedemikian adalah padat dengan persoalan keilmuan yang kemudian di
sharah oleh tokoh-tokoh yang lain.
Walau bagimana bagi bidang tasawuf , cara
menggunakan puisi agak berlainan. Setakut dimaklumi tiada matan khas yang
mengungkapkan kaedah ilmu tasawuf, lantaran keilmuan ini lebih bersifat
subjektif dan tidak mudah merumuskan ke dalam matan bersifat puisi secara
konkrit, lengkap dan kemas. Penggunaan puisi adalah sebagai bukti dan pengukuhan
apa yang dibicarakan, sebagai contoh banyak digunakan puisi secara selingan di
dalam kitab Al-Luma` yang dibicarakan dan di dalam banyak kitab-kitab tasawuf
yang lain termasuk Kitab Ihya` `Ulum al-Din oleh Al-Ghazali.
Sekian.
No comments:
Post a Comment