BBB, 28 Safar 1438H. = 28 November 2016
(Isnin):
Tentang manusia dilihat dari segi lahir
yang mempunyai fizikal yang dikenali dengan `tubuh badan` sebenarnya tidak
mempunyai perbedaan dari kehidupan yang lain – contoh binatang. Manusia dan
binatang sama dilahirkan dan struggle menghadapi penghidupan yang perlu kepada
makan-minum bagi meneruskan penghidupan. Pada peringkat tertentu manusia perlu
bertarung dengan apa yang dinamakan musuh dan kadang-kadang menemui maut bagi
mempertahankan sumber survival dan keselamatan bagi kehidupan.
Tetapi manusia bukan saja sekadar mau hidup
dan mengatasi keperluan fizikal bagi kehidupan fizikal, tetapi dia berjuang
kerana kemanusiaan, mempertahankan keyakinan dan bagi membina dan mempertahankan
ketamadunan dan peradaban manusia itu sendiri. Manusia dalam perkembangannya mencari makna
kehidupan, arah, tujuan dan puncak
kehidupan. Hal ini dibicarakan melalui ilmu dan ma`rifat sebagaimana telah
dibicarakan. Ilmu dalam erti kata yang luas meningkatkan darjat manusia
sebagaimana firman Allah yang bermaksud:
``Allah mengangkatkan mereka yang beriman daripada kalangan kamu dan yang diberi
ilmu kepada darjat-darjat.`` (Al-Mujadalah: 11).
sebagaimana kata Socrates yang tidak
menyimpang dari falsafah dan tujuan di dalam Islam, bahawa hidup tanpa
penelitian terhadap diri (diri dalam maksud yang luas) tidak memberi erti kehidupan. Sebenarny a dalam semangat mau mengetahui
rahsia alam dan kandungan menggerak manusia meneroka berbagai bidang ilmu
pengetahuan yang membawa mereka mencapai kemajuan dan tamadun ke tahap kini.
Namun manusia tidak saja mempunyai akal, tetapi rasa kemanusiaan yang dilambang
dengan hati nurani. Manusia yang menerokai melalui aspek ini melihat keluhuran,
kekaguman dan keterpesonaan terhadap ciptaan Tuhan yang indah dan menawan, menimbulkan rasa seni dan kehalusan, merasa kasihan belas
dan pembelaan. Ianya memberi kesan kepada gaya hidup, peralatan, perlindungan
yang dipengaruhi oleh elemen kemanusiaan
dan seni yang memartabatkan manusia oleh elemen hati nurani dan seni. Ianya
menjadi budaya dan cara hidup manusia yang membentuk berbagai-bagai jenis
peradaban yang menandakan kemajuan manusia di dalam bidang kemanusiaan.
Pun bagaimana manusia maju di dalam bidang
keilmuan, peradaban dan kemanusiaan, manusia masih merasa kekosongan selagi
satu lagi aspek diri manusia yang belum dipenuhi. Iaitu aspek rohani.
Aspek ini sebenarnya lebih subjektif dan
tinggi dari aspek hati nurani.. Bahkan
ianya aspek yang tidak mampu manusia
mencapainya sebagaimana dicapai melalui akal dan hati nurani. Firman Allah
bermaksud:
``Akan mereka bertanya kepada engkau (wahai Muhammad) tentang roh, katakanlah, roh
ialah adalah daripada perkaraku. Dan tidaklah diberi kepada kamu daripada ilmu
melainkan sedikit.`` (Al-Isra`: 85).
Walaupun persoalan roh adalah rahsia Allah,
namun ianya cuba didekati dari segi
kerohanian dan bidang tasawuf ialah bidang yang paling rapat membicarakan persoalan
yang memuncak kepada aspek kerohanian yang sebenarnya bukan dirindui oleh
golongan sufi sahaja, tetapi dirindui oleh
semua yang mencintai kerohanian.
Aspek yang sukar dimengerti apa lagi lebih sukar mencapainya adalah
menjadi kemesraan membicarakannya. Dan
dilhat berbagai tanggapan diungkapkan aspek-aspek-yang berhubung dengannya
dengan penuh kemesraan dan kerinduan.
Al-Kalabadzi memetik pendapat tentang roh ini
bahawa berkata Al-Junayd tentang roh:
``Roh sesuatu memberi kesan pada keinginan
tahuan yang hakikatnya Allahlah yang mengetahui tentangnya. Tidak ada seorang
mengetahui hakikatnya dan bagaimana mengibaratnya dengan tepat, lantaran Allah
berfirman, ``Roh adalah dari perkaraku (Al-Isra`: 85). Lantaran itu ada berbagai-bagai andaian.
Misalnya berkata Abu `Abdullah al-Nabaji,
`` Roh adalah sesuatu yang latif di luar
dari sentuhan rasa, tidak termampu diungkap dengan sebarang yang maujud.``
Berkata Ibn `At*a`, Allah menjadikan roh sebelum jasad kerana
firman Allah Ta`ala bermaksud:
``Sesungguhnya Kami menciptakan kamu (ya`ni
roh), dan Kami membentukkan kamu (ya`ni jasad).``(Al-A`raf: 11).
Bersepakat secara berjama`ah kalangan sufi
kata Al-Kalabadzi, bahawa roh adalah berada di dalam jasad.
Ada yang berpendapat bahawa roh ialah sesuatu
yang lembut berada di dalam diri. Contoh
kelembutan dalam diri seperti penglihatan yang dengan kelembutan (pantulan
cahaya) memungkinkan penglihatan, tetapi roh tentulah lebih halus, bahkan lebih
misteri..
Berkata yang lain, roh ialah sebagai
hembusan yang lembut di dalam diri yang
dengannya hidup manusia, bernafas, hangat yang menggerakkan diri, menenang bahkan
membangkitkan nafsu syahwat.
Demikianlah berbagai pendapat mengenai roh
daripada semurni-murninya yang sifatnya bagaikan malaikat. (Al-Ruh juga
dimaksudkan kepada malaikat Jibril). Di dalam skema sufi roh dilihat sebagai
puncak perjalanan kualiti diri yang bersifat fizikal yang melalui pembersihan
(ketaatan dan ibadat) boleh meningkat dan melepas diri dari tahap nafsu ammarah
kepada mulhamah, kepada lawwamah, kepada mutmainnah, radhiah dan mardhiah.
Daripada tahaf nafsu kepada ketenangan kalbu dan kepada kemurnian roh dan dari
roh digunakan istilah rohani kontra dengan alam jasmani.
Walau apa pun, dengan pencarian manusia dalam
bidang akli, hati dan rohani menggerakkan manusia meneroka yang memajukan mereka dalam bidang
fizikal sebagaimana yang dicapai kini, tetapi dilihat bukanlah bererti kemajuan,
jika hanya pada tahap fizikal semata-mata, lantaran manusia bukan bersifat
jasad yang menghasilkan tamadun semata-mata,.
Di dalamnya ada hati nurani yang lebih murni yang melalui nya meninggikan
manusia dengan nilai-nilai kemanusiaan yang dengan dengannya mengindahkan manusia
dengan nilai-nilai adab, akhlah dan keluhuran yang dikenali sebagai nilai
peradaban. Pun dengan kedua-dua bidang manusia tidak mencapai kesempurnaan
dengan meninggalkan satu aspek dalaman diri, iaitu kerohanian yang memantapkan
manusia dengan pegangan dan keyakinan dan dengan nilai dalaman – kerohanian dan
elemen jasad dan hati nurani membuka ruang kepada nilai kemurnian dan
kebahagian yang sebenar yang dijanjikan oleh Yang Abadi.
Roh adalah suatu yang mistri yang
mengasyikkan pencari di dalam menuju Ilahi.
Sekian.
No comments:
Post a Comment