BBB,
02 Safar 1438H. = 02 November
2016M. (Rabu):
Sebagai Solat demikian juga zakat adalah
merupakan salah satu rukun Islam yang lima. Jika solat lebih kepada individu
dan jama`ah dalam perlakuan bersolat, maka zakat adalah melibatkan pegeluaran harta yang wajib
dikeluarkan zakat oleh pemiliknya bila cukup syarat-syarat.
Zakat pada lughah bererti, membersihkan
dari segi maknawi dan erti zakat dari segi istilah ialah membaiki, menumbuh,
menambah dan menyuburkan sebagai memberkati dari amalan kebajikan dan puji
terhadap perlakuan mulia yang rela dan seharusnya ikhlas dikeluarkan oleh
pengeluarnya dari hasil pendapatan dengan jumlah tertentu diwajibkan dan
mendapat manfaat darinya orang yang layak menerimanya. Adapun zakat pada shara`
ialah nama bagi barang yang dikeluarkan dari harta atau badan atas wajah
tertentu. Dan dinamai harta yang dikeluarkan itu dengan zakat dari kerana ia
menyucikan harta dan membaiki dia dengan bertambah berkat dan kebajikan kepada
harta dan yang mengeluarkan zakat.
Adapun dalil bagi mewajibkan zakat seperti
ayat Al-Qur`an. Antaranya bermaksud:
``Dan dirikanlah kamu akan solat dan
keluarkanlah zakat dan rukuklah kamu semua bersama orang-orang yang rukuk.``
(Al-Baqarah: 43).
Juga ayat Al-Qur`an bermaksud:
``Ambillah sebahagian daripada harta mereka
menjadi sadaqah, supaya dengannya engkau membersihkan mereka (dari dosa) dan mensucikan mereka (dari akhlak yang
buruk), dan do`akanlah untuk mereka, kerana sesungguhnya do`amu itu menjadi
ketenteraman bagi mereka. Dan (ingatlah) Allah Amat Mendengar lagi Amat
Mengetahui.`` (Al-Taubah: 103).
Manakala Hadith Rasulullah s.a.w. yang
terkenal ialah:
Daripada Abi `Abd al-Rahman `Abdullah bin
`Umar bin al-Khattab r.`anhuma berkata;
``Aku
mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda (Bermaksud): `Dibinakan Islam di
atas lima perkara, iaitu shahadah, bahawa tidak ada Tuhan melainkan Allah dan
bahawanya Muhammad itu Rasulullah, dan mendirikan solat, dan mengeluarkan zakat
dan Haji ke Baitillah dan puasa Ramadhan. Hadith riwayat Bukhari dan Muslim.
Bahawa zakat itu melibatkan:
Pertama:
Zakat Badan, iaitu zakat fitrah
Kedua: Zakat yang melibatkan lima perkara:
a) Zakat haiwan
b) Zakat tumbuh-tumbuhan
c) Zakat Naqad, iaitu emas dan perak
d) Sakat Rikaz
e) Zakat logam – Emas dan perak – termasuyk
perniagaan
Pada setiap satu ada syarat-syarat wajib . antaranya melibatka nisab dan haulnya.
Zakat ini dikeluar dan diberikan kepada
mereka yang berhak menerima zakat sebagaimana ayar Al-Qur`an yang bermaksud:
``Sesungguhnya sadaqah-sadaqah (zakat) itu,
hanyalah untuk orang-orang faqir, dan orang-orang miskin dan amil-amil yang
mengurusnya dan orang-orang muallaf yang dijinakkan hati mereka dan untuk
hamba-hamba yang hendak merdekakan diri mereka dan orang-orang yang berhutang (untuk dibelanjakan pada jalan Allah) dan
orang-orang musafir (yang keputusan) dalam perjalanan (Ketetapan hukum yang
demikian itu ialah) sebagai satu
ketetapan (yang datangnya) dari Allah. Dan (ingatlah) Allah Amat Mengetahui lagi Amat Bijaksana.
Ada kekeliruan tentang zakat dan sufi,
kerana salah tanggap, bahawa umumnya menganggap kalangan sufi adalah mereka
yang faqir kedana yang tidak kecukupan keperluan dan mereka seolah-olah orang
tidak bekerja, maka mereka adalah orang yang layak menerima zakat.
Bahawa mereka yang mempunyai jiwa kesufian tidak semestinya orang faqir yang tidak
mempunyai apa-apa. Sebenarnya jiwa kesufian sebagaimana telah diperkatakan ada
di dalam jiwa orang kaya, ada di kalangan pemimpin, ada di kalangan
intelektual, ada di kalangan usahawan, ada di kalangan tentera, ada di kalangan
guru dan berbagai-bagai profession. Mereka yang seumpama ini, bukan saja tidak
menerima zakat, bahkan kalangan merekalah yang mengeluarkan zakat.
Bahkan dilihat pada kalangan sufi
sebagaimana yang diketengahkan oleh
Al-Sarraj, walaupun mereka dari
kalangan yang tidak berada, bahkan layak menerima zakat, dari segi menjadi
adab, mereka tidak mau menerima zakat, bahkan menolak apabila diberi zakat
kepada mereka.
Menurut Al-Sarraj, adapun adab-adab jama`ah
sufi berhubung dengan zakat, mereka tidak makan dari zakat dan tidak meminta
hak dari zakat dan mereka tidak mengambilnya, walaupun diharus oleh Allah
mengambilnya. Kalau dimakan, maka adalah dari makanan yang halal lagi baik,
mereka tidak mau mereka dianggap fuqara` yang memerlukan, mereka tidak mau
dikasihani dan nampak mereka sebagai orang-orang yang berhajat.
Dikatakan Muhammad bin Mansur sahabat
kepada Abi Ya`kub al-Susi r.a., apabila
beliau diberi sesuatu atau dibawa kepadanya sesuatu dari zakat atau sadaqah dan
kaffarah yamin dan diketahuinya pemberian itu dari perkara-perkara berkenaan
dia tidak mengambilnya dan tidak juga membahagikannya kepada sahabat-sahabat fuqara` yang lain. Dia berkata, ``Sesuatu yang
aku tidak redha bagi diriku dan tidak juga bagi sahabat-sahabatku``, tetapi
jika dibawa kepadanya dan dia mengetahuinya bukan dari zakat dan sadaqah, maka
diambilnya dan dia makan dari pemberian tersebut.
Dalam hubungan dengan zakat ada empat
perkara perlu diberi perhatian yang ada hubungannya dengan adab:
Pertama: Hendaklah apa yang didapati dari
harta itu adalah halal
Kedua: Dia menghimpunkan hartanya bukan
untuk bermegah-megah, sombong dan menganggap diri lebih dari mereka yang
menerima zakat darinya.
Ketiga: Dia hendaklah berakhlak baik, suka
berbuat kebajikan kepada ahli dan keluarga.
Keempat: Menjauhi sifat megah dan menyakiti
hati orang yang menerima zakat.
Zakat memang hak bagi asnaf-asnaf yang
ditentukan. Kalangan sufi tidak semestinya faqir dan miskin. Mereka bukan saja
tidak menerima zakat. Bahkan ada kalangan mereka yang benar-benar faqir dan
miskin tidak mau menerima zakat, mereka adalah berintegriti dan kaya dengan
jiwa dan adab.
Sekian.
No comments:
Post a Comment