November 9, 2016

PUISI SEBAGAI MEDIUM SENI ROHANI


BBB, 08 Safar 1438H. = 08 November 2016 (Selasa):
Salah satu bentuk penulisan yang digunakan di dalam persuratan sufi ialah penggunaan bentuk-bentuk puisi.  Bentuk puisi tidak asing, terutama di dalam bahasa `Arab. Bentuk ini popular sebelum kedatangan Islam. Penyair-penyair zaman Jahiliyyah adalah disanjung dan mereka menjadi jurucakap kabilah. Sebelum Islam pertandingan-pertandingan menggubah puisi secara tahunan diadakan di Pasar `Ukkaz dan mana-mana puisi yang menang digantung dan ditayangkan di dinding Ka`bah sebagai penghormatan terhadap puisi-puisi yang bermutu dari penggubah-penggubah yanbg berwibawa. Antara penyair-penyair zaman Jahiliyyah seperti Al-Shinfari, Ta`abbata Sharran dan  mereka yang puisi digantung di Ka`bah seperti Imra`ul Qays, Tarfah bin al-`Abd, Zuhayr bin Abi Salma, Labid bin Abi Rabi`ah, `Amru bin Kalthum, Al-Hirth bin Hillizah dan `Antarah bin Shaddad. Tema-tema puisi berkisar pada kemegahan kabilah, peperangan, dendam, kecaman dan sebagainya.
Kedatangan Islam yang sama membawa Al-Qur`an, meruntuhkan ego kalangan mereka yang bermegah-megah dengan keindahan puisi mereka, lantaran tidak  mampu berdepan dengan keindahan dan ke dalaman Al-Qur`an. Ini tidak bererti bentuk-bentuk puisi tidak digunakan. Sebaliknya selepas Islam puisi digunakan  sebagai medium pengungkapan bidang-bidnag ilmu, antaranya digunakan bagi pengungkapan bidang tasawuf. Puisi di dalam persuratan `Arab tidak sama dari segi ciri dan bentuk dengan puisi Melayu. Kalau dalam puisi Melayu tradisional seperti pantun  ada timbangan dari segi rentak dan berhujung dengan  ab, ab,  dan puisi syair dalam bahasa  Melayu,  dikira dari segi rentak dan sukukata dan berakhir dengan a,a,a,a. Adapun syair dan nazam di dalam bahasa `Arab  adalah tertakluk pada ukuran wazan-wazan yang tidak semestinya berhujungkan a, a, a, a.  walaupun ianya menjadi salah satu kriterianya.
Puisi sebagaimana disebutkan menjadi salah satu medium bagi pengungkapan tasawuf. Ada elemen yang intim antara puisi dan ketasawufan. Puisi adalah bahasa yang diungkap secara berseni dan merupakan pancaran kehalusan jiwa pengungkapnya tentang sesuatu yang diungkapkan, dan tasawuf adalah merupakan seni rohani, iaitu ianya merupkan kehalusan jiwa terhadap sesuatu yang bersifat rohani, maka assilimasi antara dua bidang seni, iaitu satu yang bersifat  seni  alamiah dan hati nurani dan satu lagu bersifat seni yang bersifat rohani, biasanya akan menghasilkan seni yang tinggi mutunya. Dalam kata lain seni puisi yang diungkapkan bersama elemen seni rohani adalah biasanya menghasilkan hasil perpuisian yang tinggi mutunya. Hal ini dapat disaksikan bahawa puisi Islam yang tinggi mutunya adalah puisi yang ada di dalamnya elemen rohani termasuklah ketasawufan. Misalnya ramai penyair Islam terbilang adalah penyair-penyair yang mengungkapkan puisi-puisi rohani ketasawufan seperti Hafiz, Firdausi, Sa`di, Jalaluddin Rumi, Jami, Iqbal, Amir Hamzah dan lain-lain lagi.
Abu Nasr al-Sarraj dengan sedar menampilkan bahawa puisi juga adalah menjadi medium pengucapan kesufian. Sebagai contoh ungkapan tangis perpisahan antara sesama sufi.
Kata Al-Sarraj, aku mendengar Ja`far al-Khaldi r.h.a. berkata,, ``Aku mendengar Junayd r.h.a.t. berkata, Sari al-Saqati menyerahkan sehelai  ungkapan, sambil berkata, ``Inilah tempat yang memungkinkan engkau menunaikan hajatku, maka dibuka lembaran, padanya termaktub, ``Aku mendengar sedu di pinggiran padang pasir dengan sendu mengungkapkan,
``Aku menangis, tahukah engkau apa yang membuat aku menangis ?
Aku menangis  oleh kejauhan akan selamanya memisahkan
Perpisahan memutuskan hubungan hijrah dariku kasih sayang !
Contoh puisi tabhil Dhu al-Nun al-Misri yang amat sesuai jika didzikir dan diulang-ulang:
Siapa ladzat dengan Allah berjaya dengan Allah
Meresap kejiwanya  laluan  qadha`   Allah
Jikalau tidak diriku dalam genggaman Allah
Bagaimana aku boleh mengelak hukum Allah
Bagi Allah larian nafas-nafasku  untuk Allah
Tiada daya bagiku padanya selain dari Allah.
Berpuisi Abu Hafs  al-Shumshati di Ramlah tentang hidayah diperolehi kawannya, katanya:
Sesungguhnya nyatalah jalan menjadi tujuan
Tiada siapa yang diperlukan untuk ditunjukkan
Bila musim sejuk engkaulah  perlindungan
Bila musim panas engkaulah teduhan bayang
Al-Junayd r.h.a. yang sentiasa memenuhi waktunya dengan ibadat, dikatakan sering menghiburkan hatinya dengan ungkapan berikut:
Tiada waktu siang tiada waktu malam kelawasan
Aku tak peduli sama ada pendek  malam atau panjang.
Berkata  Abu al-`Abbas bin `Ata` tentang syukur katanya:
Bagaimana sepatutnya bersyukur kepada lumrah pemberi
Darinya  hujan  turun tak terkawal lempahan  budi
Shukur hanya  mesra kasih dari  hati nurani
Ikhlas  tiada sama dengan kurniaan melebihi.
Terlalu banyak puisi-puisi sufi yang tinggi mutunya ditampilkan oleh Al-Sarraj, yang lemah adalah diri yang tidak mampu menterjemah setepat mungkin, lebih-lebih lagi lemah untuk melengkapkannya dengan daya estetika lebih-lebih lagi bersifat rohaniah.
Apa yang dapat dikatakan elemen rohaniah mampu meningkatkan bidang seni, khususnya puisi. Mempunyai jiwa seni adalah satu anugerah yang patut disyukuri, lebih-lebih lagi jika mempunyai  sentuhan seni rohani yang memungkinkan kemampuan menggubah puisi-puisi yang rohani sifatnya. Paling tidak dengan persediaan pada diri kemampuan seni ditambah dengan elemen rohani membolehkan diri menanggapi seni rohani secara lebih mendalam.

Sekian.

No comments:

Post a Comment