BBB, 23 Safar 1438H. =
23 November 2016 (Rabu):
Berhubung dengan perbuatan (fi`l) hamba ada tiga istilah yang
berhampiran maksudnya digunakan oleh Abu Bakar al-Kalabadzi dan juga oleh
Ibrahim al-Laqani dan Sharihnya di dalam bahasa Melayu (Jawi) yang sengaja tidak
mau memperkenalkan namanya.
Maksud usaha yang istilah di dalam bahasa
`Arabnya adalah `kasb`. Menurut Ibrahim Al-Laqani:
Di sisi kami bagi hamba `kasb`
ditaklif dengannya tapi tidak memberi kesan hendaklah arif
Iaitu kepada madzhab Ahlu al-Sunnah wa
al-Jama`ah wajib bagi orang yang mukallaf itu `kasb` yang menjadi taklif ia
dengan dia, tetapi tiada memberi bekas sekali-kali. Kata pengarang pendapat ini
bagi menolakkan akan i`tiqad kaum
Jabariyyah dan kaum Qadariyyah yang tindakan adalah dari diri mereka (memberi
bekas).
Di dalam memberi huraian mengenai `kasb`
kata Imam Ash`ari r.a., erti `kasb` mukallaf itu, recana daripada menyerta
qudrat yang Qadim dengan qudrat yang baharu ada dalam meta`alluqnya halnya
tiada memberi bekas qudrat yang baharu, melainkan menjadi kenyataan bagi Qudrat
yang Qadim. Kata Qadhi Baqillani, iaitu
menyertai qudrat yang baharu dan meta`alluqnya, ya`ni Qudrat yang Qadim itu
ta`alluq dalam asal fi`il dan qudrat yang baharu itu ta`alluq dalam sifat fi`il daripada ta`at
atau ma`siat.
Kata Ustadz Abu Ishaq r.a. menyertai qudrat
yang baharu yang telah dijadikan Allah Ta`ala bagi hambanya dengan qudrat yang
Qadim, bahawasanya ta`alluq dua qudrat itu dalam asal perbuatannya serta
memberi bekas kedua di dalam asal fi`il.
Kata Ibn al-Hammam, iaitu recana daripada
azam mus*ammim (kuat), ya`ni yang sahaja yang putus atas mengerjakan barang
yang suatu atau meninggalkan dia, dan demikian itu hasil dengan qudrat yang
baharu jua yang tiada dijadikan oleh Allah `Azza wa Jalla sekali-kali dan iaitu
yang mengesahkan taklif shara` kepada orang yang mukallaf.
Kata Shaykh `Abdul Rahman al-Ajhuri, iaitu
recana daripada yang mus*ammim jua dalam
mengerjakan barang suatu atau meninggalkan dia, ya`ni Allah Ta`ala itu
menjadikan dalam orang yang mukallaf itu tamakkan atas azam yang mus*ammim.
Kata Imam al-Haramayn, iaitu recana
daripada qudrat yang telah dijadikan oleh Allah Ta`ala dalam orang yang mukallaf atas tuntut dan imtina` yang
menyalahinya jikalau wujud syaratnya dan nafi mani`nya.
Kata Shaykh `Abdul Salam, iaitu recana
daripada baharu yang thabit di dalam dzatnya orang yang mukallaf serta tiada
memberi bekas seperti naz`ar kita, dan fikir dan harakah dan sukun.
Pendapat di atas adalah berlaian
daripendapat kaum Jabariyyah yang mengatakan sekalian perbuatan hamba itu
dengan Qudrat Iradat Allah jua, tiada sekali-kali menyertai dengan qudrat yang
baharu.
Adapun konsep `Istita`ah` dikemukakan oleh
Abu Bakar al-Kalabadzi, menurutnya,
Bersependapat secara jama`ah, bahawa
manusia tidak dapat bernafas dengan satu nafas dan tidak dapat berkejip dengan satu kejip dan tidak boleh bergerak
dengan satu gerak, melainkan dengan kekuatan yang dijadikan Allah, pada mereka
ialah istita`ah yang dijadikan oleh Allah kepada mereka itu bersama perbuatan
mereka itu, tidak mendahului dan tidak mengakhiri daripadanya dan dia tidak
mendapat perbuatan melainkan dengannya dan klau tidak sedemikian nescaya mereka
itu dengan sifat Allah, mereka membuat apa
yang mereka kehendaki dan menghukum mengikut kemahuan , nescaya sedemikian
bererti Tidaklah Allah kuat lagi berkuasa. Pada hal Allah Subhanahu wa Ta`ala
berfirman bermaksud:
``Dan Allah melakukan apa yang
dikehendaki.`` (Ibrahim: 27).
Bersependapat secara jama`ah sufi, bahawa
bagi manusia perbuatan dan usaha (iktisab) secara hakikat, dengan demikian
mereka diberi pahala di atas perbuatan mereka yang baik dan disiksa di atas
perbuatan mereka yang jahat. Dengan demikian adanya arahan yang bersifat suruh dan larang, janji
baik (wa`ad) dan janji jahat (wa`id).
Menurut Abu Bakar al-Kalabadzi, makna usaha
(iktisab) ialah, bahawa sesuatu yang dilakukan dengan kekuatan yang baharu.
Kata setengah yang lain iktisab ialah,
iaitu melakukan perbuatan bagi menarik manfaat atau menolak mudaharat.
Sebagaimana firman Allah bermaksud:
``Allah tidak memberati seseorang,
melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang
diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya.``
(Al-Baqarah: 286).
Mereka juga bersetuju secara jama`ah bahawa
manusia memilih (ikhtiar) bagi iktisab yang dikehendakinya. Mereka tidklah tidak
berdaya (majbul) dan mereka juga tidak dikerasi
(majbur). Dan tidak juga dipksa (dikarahah).
Menurut
Sayed Sabiq di dalam bukunya `Aqidah Islam, manusia diberi akal dan
membuat pilihan dan memilih jalan mana yang patut diikut. Allah berfirman
bermaksud:
``Sesungguhnya kami memberinya pertunjuk
kepada – sama ada jalan syukur atau jalan kufur (Al-Insan: 3).
Kata Sayed Sabiq, jelaslah Allah Ta`ala
sudah memberikan pertunjuk dan bimbingan, ada yang menjurus ke arah yang haq
dan ada yang ke arah batil, maka manusia itu membuat pilihan (dari segi zahir).
Adapun manusia sendiri pada hakikatnya
tidak mengetahui apa yang sebenarnya yang telah ditentukan baginya. Tindakannya
dan hasilnya memang tidak lari dari ketentuan Allah sejak azali. Namun di sini
terletaknya significant, bahawa manusia itu mempunyai pilihan, berusaha ke arah
melaksanakan harapan dengan ikhtiar dan juga doa`. Demikian juga berusaha
mengelak dari kejahatan dan perkara-perkara negatif. Ikhtiar adalah usaha
luaran bagi manusia bagi menjayakan harapan yang sudah pasti diketahui dan
dipastikan Tuhan.
Dapat dikatakan kehendak, istit*a`ah dan
ikhtiar adalah usaha luaran bagi manusia, yang hakikat dan kepastian diketahui dan ditentu Allah.
Sekian.
No comments:
Post a Comment