BBB,
13 Safar 1438H. = 13 November
2016M. (Ahad):
Daripada perbincangan, huraian dan pengolahan terhadap kandungan kitab Al-Luma`
oleh Abu Nasr al-Sarraj al-Tusi dapatlah dibuat kesimpulan bahawa Kitab
Al-Luma` adalah kitab terawal melengkapi ruang lingkup tasawuf berbanding
dengan kitab-kitab sebelumnya iaitu Kitab Al-Zuhd wa al-Raqa`iq oleh `Abdullah al-Mubarak (m.
181H.), Kitab al-Zuhd dan Kitab al-Wara` yang kedua-duanya oleh Abu `Abdullah Ahmad
bin Muhammad bin Hanbal al-Shaibani (164-241H.), Kitab al-Ri`ayah Li Huquq Allah dan A`mal al-Qulub wa al-Jawarih yang kedua-duanya
dihasilkan oleh Abu `Abdullah al-Harith bin Asad al-Muhasibi (243H.).
`Melengkapi` boleh dilihat dari segi format
(termasuk teknik) pendekatan dan
kandungan serta tujuan. Sama ada secara sengaja atau tidak sengaja, bahawa apa
yang dibincangkan di dalam kitab-kitab tasawuf akan datang secara asasnya
didekati dan ada di dalam kitab Al-Luma`.
Dari segi format Al-Sarraj menampilkan sebuah kitab yang bercirikan
tasawuf terlepas dari bentuk yang sebelumnya yang lebih mendekati kitab Hadith sebagaimana kitab
al-Zuhd dan Al-Wara` oleh Ahmad bin Hanbal, walaupun konsep riwayat masih
kedapatan, tetapi tidaklah seperti kitab Hadith. Abu Nasr al-Sarraj juga
menyusun kitabnya secara bab-bab yang
setiap bab bertemakan tasawuf.
Pengarangan dan penghuraian kandungan
adalah berasaskan ayat-ayat Al-Qur`an dan Hadith-Hadith Nabi, biarpun setengah
Hadith tidak lengkap dengan rawinya,
kemudian dikukuhkan dengan pendapat-pendapat tokoh-tokoh sufi.
Adapun dari segi pendekatan dan kandungan,
sebagaimana telah diperkatakan Al-Luma` adalah kitab yang mula-mula menampilkan istilah tasawuf.
Bukan saja menampilkan istilah tetapi dibicarakan dengan panjang lebar (lebih
kurang 100 hlm.) tentang asa l usul, ta`rif tasawuf, huraian mengenai tasawuf,
ciri dan sifat, madzhab dan tabaqat,
hujah-hujah tasawuf sebagai bidang keilmuan yang bersifat rohani dan menolak pihak-pihak yang menolak
tasawuf.
Satu pendekatan ketasawufan yang besar dan
penting yang ditampilakan oleh
Al-Sarraj yang dapat dinilai dari
segi perjalanan dan peningkatan serta dapat diukur, walaupun secara subjektif
bahawa Al-Sarraj mengemukakan pendekatan yang diistilahkan sebagai maqam dan hal yang
diberi huraian dan perbezaan antara maqam dan hal.
Al-Sarraj menyusun dari segi maqam, iaitu
maqam taubah, wara`, zuhud, faqr, sabar,
tawakkal dan redha. Manakala bagi hal pula ialah ialah al-qurb, al-mahabbah,
khauf, raja`, shauq, al-uns, tama`ninah, mushahadah dan yaqin. Dengan kewujudan
maqam-maqam dan hal-hal ini memudahkan kefahaman dan dapat dilihat dari segi pergerakan
kualiti rohani dan menilaikannya, walaupun kaedah peneilaian begitu subjektif dan mungkin tidak berlaku seturut
sebagaimana yang disusunkan.
Al-Sarraj dari segi pendekatannya, mau
menegas dan menunjukkan bahawa tasawuf yang dibicarakan dan pendekatan serta
kandungannya adalah tidak bercanggah dengan akidah dan pegangan Ahlu al-Sunnah
wa al-Jama`ah lantaran pendekatan tasawuf yang dibicarakan adalah berasaskan
prinsip-prinsip Al-Qur`an dan
sememangnya di dalam setiap bab bahkan
dimana saja yang releven pembicaraan adalah berasaskan kepada ayat-ayat
Al-Qur`an dan selepas daripada sumber pertama diikuti dengan pembuktian dan
tempat bertolak ialah juga dari Hadith-Hadith Rasulullah s.a.w., bahkan ditekanklan bahawa Baginda Rasulullah s.a.w. adalah menjadi uswah dan
qudwah.
Bagi pendekatan tasawuf, sebagaimana juga
di dalam pendekatan akidah, bahawa selepas Rasulullah s.a.w. mereka yang
menjadi ikutan dan diambil pendapat dan contoh tauladan mereka ialah para
sahabat Rasulullah s.a.w. Dari kalangan
sahabat ini yang berkedudukan utama ialah para khulafa` al-Rashidin yang empat,
diikuti dengan kalangan Ahlu al-Suffah
yang berjumlah 300 orang dan diikuti dengan sahabat-sahabat yang lain.
Akhlak adalah aspek yang utama di dalam tasawuf, bahkan ada yang melihat bahawa
tasawuf Islam tidak lain daripada akhlak. Al-Sarraj tidak membicarakan secara
langsung tentang akhlak, tetapi yang dibicarakan ialah aspek adab yang merupakan sebahagian
daripada tasawuf. Melalui adab dibicarakan persoalan adab yang berhubung dengan
ibadat – termasuk semua adab bagi semua rukun Islam. Di dalam bidang adab ini juga
diberi penekanan tentang adab faqir, bersahabar, mencari ilmu,, makan, musafir,
berpakain, perbelanjaam, mncari rezeki, adab menziarah orang sakit. Adab dengan
guru dan murid dan persediaan menghadapi maut. Al-Sarraj tidak seperti
Al-Ghazali yang melihat persoalan akhlak
berpunca dari `Hati` yang menjadi induk bagi perlakuan manusia yang jika hati bersih,
maka baiklah akhlak dan jika kotor, maka buruklah akhlak. Al-Sarraj melihat
adab adalah hasil dari didikan, khususnya dari keyakinan dan pancaran dari
hasil kepatuhan kepada Allah, terutama melalui kepatuhan dan amalan terhadap
rukun Islam.
Satu aspek yang tersendiri dan khusus Al-Sarraj
membicarakan tentang penulisan, lantaran pada zamannya mulai berkembangnya
tradisi penulisan. Pembicaraan aspek penulisan ini bukan terhad kepada
penulisan yang bersifat ilmu dan pengajaran yang berkait dengan bidang-bidang
keilmuan yang berkenaan. Apa yang ditekan dan diberi perhatian oleh Al-Sarraj
ialah bidang penulisan yang bersifat seni yang berciri kreatif. Sebagai bidang
seni terpancar dari mereka
ungkapan-ungkapan yang bersifat kreatif, konotatif yang berlapis dan bercabang
makna. Keadaan tidak menimbulkan masalah jika yang diungkap secara kreatif
inovatif sesuatu yang alamiah. Sebagaimana diperkatakan bahawa tasawuf
mempunyai elemen seni rohani yang jika teradun dengan seni kreatif, dibimbangi
terkeluar ungkapan-ungkapan yang menyimpang dari kebiasaan menyentuh soal akidah yang boleh membawa kepada
kontroversi. Ungkapan-ungkpan sedemikian berlaku kepada kalangan sufi yang
nama-nama mereka disebutkan, sebab itu aspek
ini dibicarakan secara teliti agar ianya
tidak menimbulkan percanggahan dengan pegangan dan kemurnian Islam.
Apa yang dapat difahami, bahawa Al-Sarraj
dengan penuh sedar membawa misi, bahawa keilmuan tasawuf adalah merupakan satu
dimensi yang menjadi keperluan diri manusia, jika akidah dapat memenuhi
keperluan minda di dalam Islam dan ianya dihurai secara rasional sesuai dengan
keperluan minda, dan fiqh atau shari`ah Islam lebih kepada peraturan-peraturan
lahiri bagi mengatur dan mengawal kehidupan di dalam mematuhi perintah Allah dan
rasul, maka bagi Al-Sarraj tasawuf adalah dimensi yang perlu bagimemenuhi
tuntutan dalaman dan bersifat rohani bagi diri manusia. Pembaikan dan pemurnian
dalaman memberi kesan kepada pemurnian luaran, bahkan melengkapi kepada keperluan
minda, lahiri dan dengan tasawuf melengkapi bagi diri,minda dan roahani manusia
itu. Pendekatan tasawuf bukan saja murni, tetapi seni rohani yang indah dan
melengkapi.
Sekian.
Assalamualaikum.wr.wb. perkenalkan nama saya Ibu Anita Tki Malaysia, saat menulis ini saya teringat memory masa lalu.saya sangat tergugah hati melihat coretan hati yang Ibu tulis. saya jadi teringat tentang masa-masa sulit dulu,karena iktiar dan usaha , seolah2 menjadi dendam bukan lagi motivasi, cuma satu tujuan saya pada saat bagaiman caranya untuk bangkit..singkat kata berbagai macam iktiar dan cara yang saya lalui, mengingat pada saat itu hutang saya 1,2m yang tidak sedikit, belum lagi bunga renternir yang bertambah. karena usaha, kesungguhan hati, akhirnya menemukan jalan /solusi . saya percaya ALLAH ITU TIDAK DIAM MAHA PENYAYANG , cobaan itu bukan lah ujian tapi hadiah yang tersilmut untuk kebahagiaan yang sebenar2nya. Sudah banyak para normal yg kami mintai angka togel dan uang gaib cuma Ki Witjaksno yg berhasil alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus. jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi Ki Witjaksno:+62852_2223_1459. ingat kesempatan tidak akan datang untuk yang kedua kalinya
ReplyDeleteKLIK-> PESUGIHAN TOGEL