BBB, 19 Safar 1438H. = 19 November 2016 (Sabtu):
Dalam aqidah Sunni adalah diyakini Allah
bersifat dengan sifat-sifat kesempurnaan yang
daripadanya wajib diketahui
adalah 20 atau 13 sifat. Antara sifat-sifat berkenaan adalah qidam (sedia) dan
baqa` (kekal). Dalam sharah terhadap matan Jauharah al-Tauhid Ibrahim al-Laqani
dihuraikan Allah adalah bersifat qidam
dzati, iaitu wujud yang tiada didahului lainnya
dan baqa` dzati ialah wujud yang
tiada diakhiri lainnya. Keduanya
,menafikan qidam dan baqa` zamani dan
idafi yang dinisbahkan kepada zaman. Di
dalam kata lain wujud Allah adalah di luar dari zaman.
Abu Bakar al-Kalabadzi seolah-olah
menimbulkan bagaimana hubungan dengan
wujud sesuatu yang dicipta Allah yang dilihat pada hamba dan alam
sebagai wujud - qidam dan baqa` zamani ?
Bagaimana mau menolak ciptaan adalah bersifat zamani ? Dikatakan konsep makhluk
yang tertakluk dengan waktu dan ruang sudah pasti ada permulaan, tetapi dilihat
luar – pada Tuhan yang di luar dari konteks zaman dan ruang, maka dikatakan
bahawa Dia sentiasa di dalam ciptaan (lam yazal khaliqan), maka demikianlah
dengan sifat-sifat yang lain – berterusan, tanpa dikaitkan dengan zaman dan
ruang.
Abu Bakar al-Kalabadzi menimbulkan perkara ini dengan huraian. Kata Al-Kalabadzi,
``Jumhur daripada kaum sufi, lebih banyak
daripada `ulama yang terdahulu dan tokoh-tokoh sufi mereka berpendapat bahawa,
tidak harus disifatkan Allah Ta`ala dengan sifat yang tidak mustahak bagiNya,
tidak perlu bagi `fima lam yazal`, keadaan berterusan dikaitkan. Sepatutnya Ia
tidak perlu dipanggil Khaliq dengan ciptaanNya terhadap makhluk, dan tidak
dengan mengadakan `al-baraya` - daratan yang menjadikan dia `Al-Bari` (Yang
Mencipta), demikian tidak perlu digambarkan `Al-taswir` yang kemudian
digambarkan sebagai al-Musawwir. Jika demikian impliksinya Allah bersifat
kurang daripada kedudukan sebagai `lam yazal` –berterusan.. Ianya tidak layak bagi
Yang Maha Tinggi Yang berterusan `lam yazal`
tanpa perlu sebarang kaitan dan tiada hubungan. Namun penggunaannya secara idafi dalam konteks makhluk
semata-mata.
Bahkan kata Abu Bakar al-Kalabadzi bahwa
Allah Ta``ala adalah `lam yazal` -
berterusan Pencipta, Bari`an, musawwiran,, Ghafuran, Rahiman, Shakuran, dan
demikianlah dengan semua sifatNya dalam mana Ia mensifatkan diriNya dengannya
semuanya sejak azal, sebagaimana Dia mensifatkan dengan ilmu,, qudrat, al`izzu,
al-kibriya`, al-quwwah, demikianlah disifatkan dengan menjadikan, al-taswir,
al-Takhalluq, al-Iradah, al-Karim, al-Ghufran dan al-shukr.
Dan tidak membedakan antara yang dia
perbuatan dan antara sifat yang tidak dikatakan baginya perbuatan seperti
al`Azamah, al-Jalal, al-Ilm dan al-Qudrat.
Demikianlah, bahawasanya tatkala thabitlah
bahawasanya yang Mendengar, yang Melihat, yang Berkuasa, yang Menjadikan
al-Bari`, Musawwir, dan bahawa dipuji
baginya, maka kalau dituntut kewajipan sedemikian dengan menjadikan,
al-Musawwir, al-Mubri`u nescaya ia
berhajat kepada Khalq dan hajat membawa
kepada kefahaman baharu. Dari satu pihak lagi dengan demikian mewajibkan berlaku perubahan dan penghilangan
(zawal) dari satu hal kepada hal yang lain, dari bukan makhluk kepada makhluk,
dari tidak berkehendak kepada berkehendak. Ini adalah sebagaimana dikatakan
oleh Nabi al-Khalil Ibrahim a.s. dengan katanya (bermaksud:
``Aku tidak suka kepada yang terbenam
hilang.`` (Al-An`am: 76).
Dan al-Khaliq, al-Takwin dan al-Fi`l adalah
sifat-sifat Allah Ta`ala dan dia dengannya sejak azali disifatkan, dan
perbuatan (al-fi`l) tidak kena buat (al-maf`ul), demikianlah dengan al-takhalluq
(kejadian), al-takwin dan kalaulah kedua terhimpun sebagai satu, nescaya
mukawwanat adalah dengan dirinya, kerana ianya adalah seolah bukan dari Allah
kepadanya makna yang lain, bahawasanya dia tidak diada , tetapi ada.
Apa yang dibincangkan di atas adalah
merupakan pendapat yang utama.
Menurut
Abu Bakar al-Kalabadzi, menegah sebahagian mereka, dari mengatakan yang Allah adalah
berterusan mencipta (lam yazal
Kahliqan), sebaliknya pihak ini berkata, bahawa wajib bagi makhluk yang kena
cipta (kawn al-khalq) bersamaNya yang bersifat qidam.
Di dalam perbahasan di atas memperlihatkan
bahawa kaum sufi lebih halus bahasan
bagi mengelak dari pegangan yang boleh memberi kefahaman Allah bergantung atau memerlukan yang lain, sebagai
contoh Allah dikatakan `Al-Khaliq`. Adakah mesti Allah mencipta baru Dia
dikatakan `Al-Khaliq` ? Hakikatnya tidak semestinya Dia mengadakan alam sebagai
contohnya baru Dia dikatakan Khaliq. Dia adalah Khaliq, walaupun tidak menjadikan
alam. Secara halusnya dikatakan, bahawa jika Allah memerlukan menjadikan alam
untuk memberi identitiNya sebagai Khaliq, mencerminkan kelemahan. Hakikatnya Dia adalah Khaliq,
walaupun tanpa alam. Dia tidak memerlukan syarat yang sedemikian. Dia adalah
Kaliq Dzati Mutlaq, tanpa dikaitkan dengan sebarang ciptaan. Analogi sedemikian juga boleh dikaitkan
dengan sifat-sifat Allah yang lain seperti
qudrat, tidak semestinya Dia
mesti mencipta sesuatu bagi menunjukkan qudratNya. Bahawa Dia bersifat qudrat
secara Dzati, hakikat dan mutlak tanpa mengaitkan dengan sebarang sesuatu.
Tujuan Al-Kalabadzi membawa perbincangan di
atas yang bersifat halus itu untuk memurnikan pegangan dari segi akidah dan
membezakan antara sifat makhluk yang
bersifat nisbi mempunyai perbezaan – Misalnya
sebagai contoh dari segi qudrat, iradat dan ilmu. Dalam hal ini ada tiga
perbezaan bahawa:
1) Qudrat, Iradat dan Ilmu Allah adalah sifat
dzat, hakiki dan mutlak bagiNya.
2) Qudrat, Iradat dan Ilmu Idafi yang dikaitkan
dengan makhluk yang harus bagiNya, tetapi tidak mesti bagiNya. Dia mustahil
disifat secara karahah (dipaksa).
3) Qudrat, Iradat dan Ilmu nisbi bagi makhluk,
khususnya manusia yang tidak hakiki dan amat terhad.
Keadaan yang sama berhubung dengan
perbahasan mengenai (al-Asma`) bagi bab sembilan. Menurut Al-Kalabadzi, ``Ada
perselisihan pendapat tentang asma`, maka berkata setengah kaum sufi,
``Nama-nama Allah bukanlah dia Allah dan tidak yang lain dariNya, sebagaimana
kata mereka itu tentang sifat-sifat. Dan kata setengah mereka itu, ``Nama-nama
Allah Dialah Allah !``.
Walaupun tiada perbezaan fahaman antara
akidah Sunni dan tasawuf Sunni, tetapi ada bahasan yang halus yang dapat
memurnikan pegangan akidah berkenaan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment