BBB, 12 Safar 1438H. = 12 November 2016 (Sabtu):
Kreativiti adalah sifat yang dianugerah
oleh Yang Maha Berkuasa terhadap manusia. Ianya bertolak dari kesedaran idea
untuk mencipta dan mengolah sesuatu
dengan elemen tambahan yang bersifat kreatif secara seni yang lebih menarik
dari sesuatu yang asal yang bersifat biasa. Kreativiti berlaku pada elemen
alami dan rohani. Ianya merupakan
penambahan terhadap sesuatu yang asal ini. Kreativiti berlaku terhadap minda
dan pengungkapan bagi menyampaikan sesuatu yang bersifat kreatif hingga
menjadikannya berlainan dari yang asal, antaranya bersifat kepelbagaian dan
bercabang makna. Ini berlaku misalnya, bagi contoh yang dekat terhadap idea dan
bahasa yang mau digambarkan secara kreatif, maka terhasillah ia sebagai hasil kreativiti
dengan ungkapan bahasa yang memberi perlapisan makna dan bercabang. Contoh
dapat diambil dari estetika alami dari ungkapan fragmen puisi berikut:
Suara
1
Di malam kembara ini
Kudengar suara roda keretapi
Dan suara injin kapal
Bertemu
Di belakang rumahku
Kaki-kaki hujan membawa
Suara seorang jipsi
Yang kehilangan kudanya
Suara
seorang pendaki
Yang kehilangan gunungnya.
(Latiff Mohidin, Suara, Puisi Pemenang
Hadiah Sastera Malaysia, 1973).
Puisi alami di atas amat kreatif,
imaginatif dan konotatif sifatnya. Lihat, suara roda keretapi dan injin kapal
bertemu di belakang rumah, bukan realiti berlaku, tetapi menggambarkan ingatan
penyair dengan alam kembaranya. Ertinya makna bukan makna luaran, tetapi
bersifat konotatif yang memberi makna yang lebih dari satu menurut kewajaran
untuk ditafsirkan. Lihat juga ungkapan ``Kaki-kaki hujan`, kehilangan kuda,
kehilangan gunung`, bukan bermaksud hilang dari segi realiti, tetapi terhenti dari
kecintaannya mengembara. Pokoknya ungkapan-ungkapan Latifff amat kreatif, tinggi
daya estetik dan bersifat konotatif. Ungkapan-ungkapan seni `alami ini tidaklah menimbulkan masalah, kerana ianya
tidak melibatkan soal agama, khususnya
hukum hakam dan akidah.
Tetapi konsep seni alami ini juga berlaku kepada seni rohani yang bersifat kreatif, imaginatif dan
konotatif. Perkara ini dibicarakan juga oleh Al-Sarraj di dalam bukunya
Al-Luma`. Baik bagi bidang kreatif alami dan rohani, pada satu peringkat tiba
kepada ungkapan-ungkapan yang disifatkan sebagai shatahat yang makna luaran
lain dan dalaman lain. Perkara ini tidak menimbulkan masalah bagi persoalan
yang berhubung dengan seni alami, tetapi bermasalah jika melibatkan kepada perkara akidah. Misalnya puisi sufi
yang dipetik oleh Al-Sarraj berhubung
dengan maksud berlapisan makna dan kontoversi sifatnya. Puisi berkenaan
bermaksud:
Wahai orang yang aku cinta dan orang yang aku cinta aku
Maka apabila engkau melihat aku adalah
melihat kita
Kita adalah dua roh daripada satu jasad
Adakah tidak Allah mencipta badan kita.
Ungkapan di atas adalah keluar dari jiwa
mereka yang kemabukan rasa dan cinta.
Ianya dapat diberi beberapa maksud
tafsiran. Pertama memaksudkan kepada dua kekasih alamiah – manusia, tetapi
ianya boleh dimaksudkan dengan faham wahdatul wujud yang bercanggah dengan
faham Ahlu al-Sunnah wa al-Jama`ah. Demikian juga dengan ungkapan Hamzah
Fansuri yang mengatakan bahawa:
Hamzah Fansuri di negeri Makkah
Mencari Tuhan di Baitul Ka`bah
Dari Barus ke Kudus terlalu payah
Akhirnya mendapat di dalam rumah !
Ungkapan di atas walaupun dapat ditafsirkan
atau ditakwilkan kepada menemui Tuhan secara kefahaman akal melalui pengajian
(ilmu) , tapi ia mencerminkan faham wahdatul wujud Hamzah Fansuri
Kedua-dua petikan puisi di atas, jelas dari
aliran wahdatul wujud yang tidak selari dengan faham Ahlu al-Sunnah wa
al-Jama`ah.
Namun begitu ada ungkapan-ungkapan dari
tokoh sufi Sunni yang memberi konotasi makna, lantaran itu perlu diberi
tafsiran.
Sesungguhnya di dalam Al-Qur`an sendiri terdapat ayat-ayat yang
mutashabihat, seperti firman Allah
bermaksud:
``Allah jualah yang memiliki timur dan
barat,maka ke mana saja kamu arahkan wajahmu, maka arah yang diredhai Allah.``
(Al-Baqarah: 115)
``Dan Kami lebih dekat kepadaNya dari urat
leher.`` (Qaf: 16)
Dan ayat bermaksud:
``Dan Dia bersama kamu di mana kamu
berada.`` (Al-Hadid: 4).
Ertinya di dalam Al-Qur`an ada ayat-ayat
mutashabihat yang mempunyai makna bercabang bersifat konotatif dan perlu kepada
takwil dan huraian.
Aspek-aspek ini juga menjadi aspek pembelajaran
kerohanian di dalam tasawuf yang perlu kepada
kefahaman dan huraian yang teliti.
Sekian.
Assalamualaikum.wr.wb. perkenalkan nama saya Ibu Anita Tki Malaysia, saat menulis ini saya teringat memory masa lalu.saya sangat tergugah hati melihat coretan hati yang Ibu tulis. saya jadi teringat tentang masa-masa sulit dulu,karena iktiar dan usaha , seolah2 menjadi dendam bukan lagi motivasi, cuma satu tujuan saya pada saat bagaiman caranya untuk bangkit..singkat kata berbagai macam iktiar dan cara yang saya lalui, mengingat pada saat itu hutang saya 1,2m yang tidak sedikit, belum lagi bunga renternir yang bertambah. karena usaha, kesungguhan hati, akhirnya menemukan jalan /solusi . saya percaya ALLAH ITU TIDAK DIAM MAHA PENYAYANG , cobaan itu bukan lah ujian tapi hadiah yang tersilmut untuk kebahagiaan yang sebenar2nya. Sudah banyak para normal yg kami mintai angka togel dan uang gaib cuma Ki Witjaksno yg berhasil alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus. jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi Ki Witjaksno:+62852_2223_1459. ingat kesempatan tidak akan datang untuk yang kedua kalinya
ReplyDeleteKLIK-> PESUGIHAN TOGEL