BBB, 15 Safar 1438H. = 15
November 2016 (Selasa):
Al-Kalabadzi mengambil pendekatan bagi
permulaan kitabnya `Al-Ta`arruf` dengan membicarakan tentang istilah tasawuf
dan berhubung dengannya - asal usul, maksud dan sebagainya. Berikutnya
dibicarakan, tokoh-tokoh sufi, iaitu
bagi bab tiga dibicarakan tentang tokoh-tokoh yang dari mereka tercermin pendapat, tanggapan dan citra ketasawufan mereka.
Dikatakan pendapat-pendapat mereka selain dari diluahkan secara lisan, juga
adalah melalui surat-surat dan karangan-karangan (kitab-kitab), namun tidak
pula disebut tentang kitab yang dihasilkan yang menjadi petikan dan rujukan
bagi Al-Kalabadzi.
Bagi bab tiga ini Al-Klabadzi menyebut
seramai 18 orang sufi. Nama –nama ini
disebut secara seturut sebagaimana nama-nama yang diberi di dalam bab dua,
iaitu tokoh-tokoh sufi. Bagi penerangan tentang mereka, iaitu Mahmud al-Nawawi yang mengkaji dan membuat kata
pengantar membuat catatan kaki bagi tokoh-tokoh berkenaan dan menyertakan
pendapat mereka tentang aspek-aspek kesufian.
Tokoh terawal bagi bab ketiga ini ialah
Al-Junayd yang nama penuhnya ialah Abu al-Qasim al-Junayd bin Muhammad bin
al-Junayd al-Baghdadi. Keterangan lanjut pada catatan kaki, bahawa ayahnya
seorang peniaga kaca di Baghdad. Dia mendalami bidang tasawuf dan
menjadi imam bagi bidang berkenaan. Dia dianggap pembawa tasawuf beraliran
Sunni. Al-Junayd meninggal pada tahun
297H.Antara kata-katanya berhubung dengan tasawuf ialah, ``Allah Ta`ala
menjadikan ikhlas di dalam hati seseorang menurut kadar ikhlas hatinya
mengingati Allah – lihatlah apa yang ada di dalam hati engkau.``
Inilah format huraian pada cartatan kaki bagi
18 tokoh berkenaan (Antaranya tiada maklumat bagi tokoh yang mungkin tidak
diketahui).
Sebagai tambahan dari Al-Sulami di dalam Tabaqat
al-Sufiyyat, bahawa Al-Junayd adalah pemimpin bagi jama`ah pengikutnya dan
mengeluarkan fatwa kepada mereka. Dia bersahabat dengan Sari al-Saqati,
Al-Harith al-Muhasibi, Muhammad bin `Ali al-Qassab dan lain-lain. Dia dianggap pemimpin
yang diterima oleh berbagai pihak. Terdapat 36 riwayat menurut gaya Hadith yang
merujuk kepada Al-Junayd. Misalnya::
``Aku mendengar Muhammad bin al-Hasan
al-Baghdadi berkata [Aku mendengar al-Junayd] Dia disoal, `Siapa dia al-`Arif
?``, maka katanya, ``Orang yang bercakap tentang rahsia dalaman engkau dan
engkau diam.`` Demikian dengan contoh-contoh yang lain.
Tokoh lain ialah Abu al-Husain Ahmad bin
Muhammad bin `Abdul Samad al-Nuri (m. 295H.) (terkenal dengan panggilan Ibn al-Baghawi). Maklumat tentang kata-katanya mengenai tasawuf yang juga dipetik dari Al-Tabaqat oleh
Al-Sulami, ``Bukanlah tasawuf dengan penerangan dan kaedah keilmuan, tetapi dia
adalah akhlak !``.
Tokoh seterusnya ialah Abu Sa`id Ahmad bin `Isa al-Khazzar (m.
278H.). Menetap di Baghdad dan bersahabat dengan Dzu al-Nun al-Misri dan Sari l-Saqati. Dia digelar
`Lidah Sufi` dikatakan orang yang awal bercakap tentang konsep al-fana` dan
al-baqa`. Dia berkata, ``Terikat hati
kasih kepada orang yang membuat baik kepadanya. Wahai pelik, kalau orang yang
tidak melihat kebaikan dari Allah, bagaimana dia tidak cenderung kepadaNya
dengan keseluruhan dirinya. ``
Manakala Abu Muhammad Ruym bin Muhammad (m.
303H.). Menetap di Baghdad. Antara katanya, ``Jangan engkau biarkan saudaramu
di dalam kesilapan semata-mata untuk menjaga hatinya.``
Berikutnya Abu al-`Abbas
Ahmad bin Muhammad bin Sahl
bin al-`At*a` al-Baghdadi (m. 309H.)
bersahabat dengan Al-Junayd. Abu Sa`id
al-Kharraz berkata tentangnya, ``Tasawuf adalah akhlak, aku tidak melihat
ahlinya melainkan pada Al-Junayd dan Ibn `At*a`.``
Antara mereka lagi ialah Abu `Abdullah
`Amrin `Uthman al-Makki (m. 291H.) Bersahabat dengan Al-Junayd dan Abu Sa`id
al-Kharraz. Antara kata-katanya, ``Taubat adalah fardhu baik kepada orang yang ta`at
apa lagi yang melakukan ma`siat. Sama ada kecil atau besar dosa. Tiada keuzuran
dari melakukan taubah. Terutama selepas melakukan ma`siat.`` (Dari
Tabaqatal-Sulami).
Manakala Abu Ya`qub Yusuf bin Hamdan
al-Susi bersahabat dengan Al-Junayd dan Abu Ya`kub al-Nahrajuri (tiada
keterangan lanjut). Maka Abu Ya`kub
Ishak bin Muhammad bin Ayyub al-Nahrajuri (m. 330H.) bersahabat antaranya
dengan Al-Junayd dan Amrin bin `Uthman
al-Makki. Antara kata-katanya,
``Benar adalah muwafakat dengan yang hak,
sama ada secara rahsia dan nyata. Dan hakikat benar ialah berkata dengan hak,
walaupun pada tempat yang merbahaya.``
Manakala bagi Abu Muhammad al-Hasan bin Muhammad al-Jariri (m. 311H), antara
kata-katanya ialah.
``Dalil sesuatu tentang Allah ada tiga,
KekuasaanNya yang nyata, TadbiranNya pada pemilikannya dan kalamNya yang merangkumi segala sesuatu.``
Manakala Abu `Abdullah Muhammad bin `Ali
al-Kattani (m. 322H.), dia bersahabat dengan
Al-Junayd dan Al-Kharraz. Antara kata-katanya, ``Apabila engkau memohon taufik
dari Allah maka hendaklah beserta dengan
amal.``
Abu Ishak Ibrahim bin Ahmad al-Khawass (m.
291H.) adalah sahabat bagi Al-Junayd. Dia berpendapat dan berkata, ``Bahawa ilmu
adalah bagi yang mengikutinya, beramal dan menurut sunnah, walaupun dengan
sedikit ilmu.``
Manakala bagi Abu `Ali al-Aurakhi, Abu Bakar Muhammad bin Musa al-Wasiti (m.
320H.), Abu `Abdullah al-Hashimi dan Abu `Abdullah Haikal al-Qurashi (Tidak dibericatatan maklumat tentang mereka).
Abu Bakar (al-Wasiti) adalah sahabat
al-Junayd dan Al-Nuri. Antara kata-katanya ialah, ``Kasih membawa kepada shauq
dan shauq membawa kepada uns. Siapa yang tiada shauq dan uns tiada kecintaan
baginya.``
Adapun `Ali al-Rudzbari (m. 322H.) alim,
faqih dan arif dengan ilmu tariqah dan menghafal Hadith. Bersahabat dengan
Al-Junayd dan Al-Nuri. Antara ungkapannya, ``Murid ialah yang tidak mau bagi
dirinya melainkan dia mau apa yang dimau Allah baginya.``
Abu Bakar al-Qahti (tiada maklumat diberi)
dan terakhir iaitu Abu Bakar al-Shibli (m.
334H.). Nama sebenar ialah Dulap bin Jahdar berasal dari Parsi. Bersahabat
dengan Al-Junayd. Dia alim dan faqih menurut madzhab Maliki. Antara katanya, ``Ikhlas
menepati yang dicakap dengan dalaman diri.``
Demikian jama`ah dari kalangan sufi yang
kebanyakannya sezamana dengan Al-Junayd.
Tidak ada karangan, tetapi kata-kata mereka diingat dan dicatat dan menjadi
ikutan.
Sekian.
Assalamualaikum.wr.wb. perkenalkan nama saya Ibu Anita Tki Malaysia, saat menulis ini saya teringat memory masa lalu.saya sangat tergugah hati melihat coretan hati yang Ibu tulis. saya jadi teringat tentang masa-masa sulit dulu,karena iktiar dan usaha , seolah2 menjadi dendam bukan lagi motivasi, cuma satu tujuan saya pada saat bagaiman caranya untuk bangkit..singkat kata berbagai macam iktiar dan cara yang saya lalui, mengingat pada saat itu hutang saya 1,2m yang tidak sedikit, belum lagi bunga renternir yang bertambah. karena usaha, kesungguhan hati, akhirnya menemukan jalan /solusi . saya percaya ALLAH ITU TIDAK DIAM MAHA PENYAYANG , cobaan itu bukan lah ujian tapi hadiah yang tersilmut untuk kebahagiaan yang sebenar2nya. Sudah banyak para normal yg kami mintai angka togel dan uang gaib cuma Ki Witjaksno yg berhasil alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus. jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi Ki Witjaksno:+62852_2223_1459. ingat kesempatan tidak akan datang untuk yang kedua kalinya
ReplyDeleteKLIK-> PESUGIHAN TOGEL