November 4, 2016

ADAB BERPUASA - IBADAT ISTIMEWA


BBB,  03 Safar 1438H. = 03 November 2016M. (Khamis):
Abu Nasr al-Sarraj membicarakan tentang adab berpuasa dengan menyebut bahawa ianya adalah ibadat istimewa. Keistimewaan ini adalah berdasarkan Hadith Nabi yang diriwayatkan oleh Anas r.a bahawa Rasulullah s.t.`a.l.w.  bersabda bermaksud:
``Puasa adalah perisai, maka janganlah dia bercakap perkara yang keji dan jangan dia jahil diri, jika seseorang  mengancam dengan sesuatu atau  memakinya, maka hendaklah dia berkata, bahawasanya `aku puasa` – dua kali. Demi yang diriku di tanganNya sentiasalah bau mulut orang yang berpuasa itu lebih harum di sisi Allah daripada bauan kasturi. Dia meninggal makannya dan minumnya dan syahwatnya kerana Aku. Puasa adalah bagiKu. Dan Akulah yang membalas dengannya. Dan kebaikan dibalas dengan sepuluh gandaan.``
Menurut Al-Sarraj, jika ditanya apakah makna istimewanya puasa berbanding dengan ibadat-ibadat yang lain, sesungguhnya kita ketahui bahawa semua ibadat bagiNya dan Dia yang membalas dengannya. Dan makna, `` Puasa bagiku dan Aku mebalasnya.``Maksudnya ada dua makna
Puasa secara khusus di antara segala ibadat yang difadhukan, kerana semua ibadat yang difadhukan bergantung pada gerak anggota, sedang puasa bukan pada gerak anggota.
Maksud ``Puasa Bagiku`. Bermakna yang ditumpu (al-Samad) ialah yang tidak takut baginya dan dia tidak berhajat kepada makan dan minum. Siapa yang berakhlak dengan akhlakku, maka diganda pahala  yang tidak terlintas di hati manusia.`
Dan makna ``Dan Aku membalasnya`, maka sesungguhnya Allah Ta`ala telah berjanji segala perbuatan hasanah ialah pahala bermula dari satu kepada sepuluh kali ganda hingga tujuh ratus kali ganda, melainkan orang yang berpuasa – dan orang yang berpuasa adalah mereka yang sabar. Sedang Allah Ta`ala berfirman bermaksud:
``Sesungguhnya dibalas orang yang sabar itu dengan pahala yang tidak terhisab.`` (Al-Zumar: 10).
Puasa yang dilakukan adalah menurut aturan-aturan iaitu mematuhi dari segi rukunnya, iaitu berniat pada malamnya, menahani diri dari segala perkara yang membatalkan puasa dan orang yang berpuasa itu sendiri, manakala syarat puasa ialah, Islam, berakal dan suci daripada haidh dan nifas. Dan syarat orang  puasa pula ialah berakal,, baligh, Islam dan kuasa berpuasa pada hissi dan shar`i.
Manakala perkara-perkara sunat yang lebih dekat dengan adab-adab berpuasa  banyak, antaranya, sunat bersahur  (takkhir) dan sunat berbuka  (bersegera) dengn rutab atau sesuatu yang manis, membaca do`a sebelum berbuka, mengelak dari berkata-kata yang tidak berfaedah apa lagi berdusta dan mengumpat, meninggalkan daripada keinginan yang mubah seperti mendengar nyanyian yang harus, dan mengelak diri dari berbekam, memasukkan ubat kepada tubuh dengan menyucuk, meninggalkan diri daripada merasa makanan, misalnya bagi perempuan yang memasak, meninggalkan dari istimta` dengan isteri, tidak bersugi selepas dari gelincir matahari.  Sunat yang lain ialah berbanyak iktikaf di dalam masjid, membanyak membaca Al-Qur`an, bertahajjud dan mendirikan berbagai-bagai amalan solat sunat seperti tarawih dan solat-solat sunat yang lain dan menghidupkan malam  untuk mendapat laylatul Qadr.
Lebih daripada itu daripada menjaga adab-adab puasa kata Al-Sarraj menjaga anggota dari melakukan perkara yang sia-sia. Sebaliknya perlu gunakannya  pada perkara yang memberi kebajikan seperti gotong royong menyiapka moreh masjid  atau surau, tidak membelanjakan bagi mendapat makanan untuk berbuka dengan berlebih-lebihan hingga menyebabkan membazir, sebaliknya jika ada kelebihan makanan, atau sengaja membeli makanan maka  sedekahkan kepada faqir miskin, hantar ke masjid surau dan memberi kepada jiran tetangga.
Daripada sunat yang menjadi  adab yang baik bahawa mulut selain dari bertilawah Al-Qur`an hendaklah basah dengan zikir kepada Allah dan salawat kepada Rasulullah.
Disebut oleh Al-Sarra, bahawa  jika di dalam jamaah sufi, bahawa daripada adab yang patut dijaga bahawa jika jamaah berpuasa, maka seeloknya sama-sama dalam jamaah berpuasa. Ini memudahkan dari segi pengurusan, tetapi dari adab mereka, bahawa seorang tidak berpuasa secara bersendirian daripada jamaah, jika dia ingin berpuasa berseorangan secara adabnya hendaklah memaklum dan mendapat  izin dari sahabat-sahabat jamaah, dengan alasan, kerana jika dia berpuasa menjadikan hati yang lain tidak senang – misalnya bila dia makan atau berbuka berseorangan, sedang semua mereka tidak mengetahui. Jika puasa seorang dan tidak jamaah , jika makanan didatangkan, maka dirasa tidak manis pula jamaah makan sedang yang berpuasa tidak makan, jika tidak makan mungkin ada kalangan jamaah perlu makan dan tidak wajar bagi yang banyak menunggu waktu berbuka seorang yang berpuasa.. Tidak wajar pula seorang yang berpuasa mengambil sebahagian daripada makanan untuk disimpan bagi berbuka bila tiba masanya. Berpuasa berseorangan di tengah jamaah adalah juga dibimbangi timbul perasaan  semacam lebih diri kalau pun tidak takabbur dan ghurur yang boleh menghilangkan pahala berpuasa.
Puasa dilihat dari segi khusus  adalah amalan yang menggarap diri dan rohani bagi mendekati Allah. Dengan berpuasa membersih jiwa dari sifat-sifat keji seperti sifat tamak dan  tabiat makan berlebihan, dapat melatih diri dengan sifat sabar, mengurangkan syahwat dan keinginan yang bersifat nafsu, dapat membentuk di dalam jiwa rasa keinsafan, khususnya terhadap orang yang lapar dan tidak mempunyai wang untuk menampung keperluan. Dengan demikian  menggerak diri kepada menolong mereka yang susah seperti membantu mereka yang faqir, miskin, anak-anak yatim dan mereka yang sakit. Dengan demikian memupuk rasa kasih sayang di antara manusia dan rasa kemanusiaan. Dengan demikian banyak perkara kebajikan dapat dilakukan.
Peranan puasa  am juga dibicarakan dari segi fizikal, bahawaianya dapat mengeluarkan elemen-elemen toksik di dalam badan, mengembalikan keseimbangan tubuh badan, misalnya tidak berlebihan dari segi berat badan.Selain dari itu memberi kerehatan kepada anggota perut yang biasa menghadamkan makanan pada waktu siang kepada waktu lain. Ia juga sebagai tarapi kepada mereka yang mengalami darah tinggi dan kolestrol berlebihan.
Berpuasa tidak saja bersifat ibadat dan  kerohanian, tetapi juga bersifat  kemasyarakatan, bahkan  juga berfungsi dari segi kesihatan dan perubatan. Puasa menjadi lebih indah dan menarik jika ianya dipertingkatkan dengan adab-adab yang meningkat dari segi pahala – Insya Allah.

Sekian.

No comments:

Post a Comment