BBB, 27 Safar 1438H. =
27 November 2016 (Ahad):
Persoalam `Ma`rifat` adalah persoalan
popular di dalam `aqidah dan tasawuf, tetapi kedudukan dan pendekatan adalah
berbeza dalam `aqidah dan tasawuf.
Di dalam skema keilmuan `aqidah, `Ma`rifat` berada pada peringkat permulaan,
manakala kedudukan `Ma`rifat` berada pada peringkat akhir dan puncak bagi
ketasawufan.
Di dalam pendekatan ilmu aqidah adalah
dikatakan: `Seawal-awal yang wajib bagi insan (muslim) yang `aqil, baligh. Ialah ma`rifat (mengenal
Allah).
Berkata
Ibrahim al-Laqani di dalam Matan Jauharah dan Sharinya;
``Ya`ni wajib atas segala orang yang baligh
lagi `aqil itu mengenal (ma`rifat) yang yaqin barang yang wajib bagi Allah
Ta`ala dan barang yang mustahil bagi Allah Ta`ala dan yang ja`iz, dan wajib pula atas orang itu mengenal yang
yaqin kepada barang yang wajib dan barang yang mustahil dan ja`iz yang bagi
Rasulullah s.a.w.. Syahadan ma`rifat kepada Allah Ta`ala itu hendaklah ada ia
wujud empat perkara. Pertama hendak yaqin, kedua hendak dengan dalil yang yaqin, dan iaitu baharunya
alam ini, ketiga hendaklah kekal. Keempat hendak ada permulaan ma`rifat itu
kemudian daripada `aqil baligh.``
Dan tiada wajib ma`rifat kanak-kanak
sebelum sampai baligh seperti kata Imam Abu al-Hasan, maka iaitu qawl yang
rajih. (Dan kata) Imam Abu Mansur Maturidi, dan kanak-kanak sebelum sampai
baligh itu wajib ma`rifat akan Allah Ta`ala, jikalau ada mempunyai akal ia, dan
jikalau mati sebelum ma`rifat akan Allah Ta`ala maka disiksa oleh Allah
Subhanahu wa Ta`ala di dalam neraka.
Jelas apa yang dimaksudkan dengan ma`rifat
bagi ilmu `aqidah, ialah bermaksud ilmu, iaitu ilmu aqidah yang harus
dipelajari dengan secara teratur.
Adapun ma`rifat yang dimaksudkan dengan
ilmu tasawuf, maka dfianggap tahap tertinggi yang dicapai di dalam bidang
kerohanian, tetapi tidak semua mencapainya. Jalan ke arah ma`rifat di dalam
bidang tasawuf, bukan melalui kaedah ilmu secara rasioanal, tetapi melalui
pencapaian dari segi kerohanian dan juga sering bersifat intuitif, dzauq dan
wujdan
Berkata Shaykh Abu Qasim al-Junayd tentang
ma`rifat dalam ungkapannya.:
``Ma`rifat di sisi mereka itu satu sifat
daripada cara mengenali yang Haqq dengan namaNya dan sifatNya. Kemudian dia
melaksanakan perintah Allah di dalam muamalatnya,. Kemudian bersih dari akhlaknya
yang keji dan hina, kemudian dia berlamaan pendiriannya dan berterusan hatinya
bersama i`ktikafnya, dia mendekati Allah
dengan kecantikan pembawaannya, Allah membenarkan dengan segala ahwalnya, terputus dari bisikan hati
kecilnya yang mengganggu dan hatinya tidak berpaling dari tumpuan kepada Allah,
dia berterusan bermunajat kepada Tuhannya dengan tahqiq pada setiap lahzah
perkembalian kepadanya. (Lisan al-Din bin
al-Khatib, Raudat al-Ta`rif, tt. 418).
Menurut Abu al-`ula `Affifi, Ma`rifat ialah puncak cinta Ilahi.
Dia bukan hasil dari taakul akli, tetapi
hasil dari kekuatan yang lain yang mengatasi akal, iaitu melalui dzauq, wujdan.
Bahkan kata Affifi, ``Adalah kalangan sufi menghimpunkan antara ma`rifat dan
cinta Ilahi sebagai sesuatu yang satu dan haqiqat yang satu. Bahkan dikatakan
`Al-Ma`ruf` dan Al-Mahbub adalah dua nama bagi sesuatu yang satu dan ma`rifat
dan al-hubb dua wajah bagi hakikat yang satu. (Affifi, Al-Tasawwuf al-Thaurat
al-Ruhiyyat fi al-Islam, 1963: 246-247).
Abu Bakar al-Kalabadzi tidaklah
menerangkan tentang konsep dan ma`rifah,
sebaliknya yang diutarakan ialah pendapat-pendapat tokoh berhubung dengan
`pengenalan Allah` Menurut Al-Kalabadzi, berpendapat secara jama`ah kalangan
sufi bahawa tentang keesaan Allah yang kata mereka sebenarnya tidak memerlukan
dalil dari yang baharu, kerana yang baharu tidak mampu membuktikan yang kekal.
Sebab itu katanya, apabila Al-Nuri ditanyakan, ``Apakah dalil yang membuktikan
ada Allah ?``. Maka dijawabkan ``Allah`!. Apabila ditanya tentang akal, maka
katanya, ``Akal adalah lemah, dan tiap-tiap yang lemah tidak menunjukkan,
melainkan kepada kelemahan sepertinya.
Berkata Ibn `Ata`, ``Akal adalah alat
bagi ubudiyyah, bukan pembuktian bagi Rububiyyah.``.
Kata Abu Bakar al-Qaht*i, ``Akal setakat mnengithbat, bukan pembuktian
kebenaran.``
Al-Junayd berkata, ma`rifat ialah
`ma`rifat` secara ta`rif dan ma`rifat sebenar ma`rifat. Ta`rif ialah memberi
huraian bagi pengenalan, sedang ma`rifat sebenar yang diistilah sebgai ma`rifat
khas, ``Tidak dapat mengenaliNya secara hakikat, melainkan denganNya.``
Berkata kalangan sufi terkenal, ``Kami
kenal Allah Ta`ala diriNya dengan DiriNya. Dan menunjukkan kami ma`rifat
dirinya dengan diriNya.``
Berselisih pendapat tentang ilmu dan
ma`rifat. Kata Al-Junayd,``Ma`rifat membuktikan kejahilan (ilmu) engkau selepas
engkau mengetahuinya.``
Berkata Sahl bin Abdullah, ``Ma`rifat ialah
mengenal kejahilan (ilmu) engkau tentang
ma`rifat.`` Tambah Sahl, ``Ilmu thabit dengan ma`rifat, dan akal thabit dengan
ilmu, adapun ma`rifat, maka sesungguhnya dia thabit dengan dzatnya.``
Berkata yang lain, ``Nyata sesuatu secara zahir
dengan ilmu dan secara batinnya ialah dengan ma`rifat.``
Ditanya Dzu al-Nun al-Misri, ``Dengan apa
engkau mengenal Tuhan ? Katanya, ``Tatkala aku terlintas perkara ma`siat, dia
mengingatkan daku kebesaran Allah Jalla Jalalah menjadikan aku malu
kepadaNya.``. Ma`rifat baginya jalan mendekati Allah yang menunjukkan ma`rifatnya
denganNya.
Demikian berbagai pendapat mengenai ma`rifat yang begitu subjektif dan begitu
theosofik yang tidak ada satu ta`rif yang konkrik. Pendapat-pendapat yang
dikemukakan oleh kalangan sufi menurut persepsi, pengalaman, tanggapan, dzauq dan wujdan
mereka, sehingga Sahl bin `Abdullah
mengungkapkan tabhil begitu indah merupakan pancaran dari hati nuraninya
sendiri, katanya,
Subhanallah, tidak mampu hamba memahami ma`rifat
Mencerminkan kelemahan hamba mencapai ma`rifat !
Sekian.
No comments:
Post a Comment