BBB,
04 Safar 1438H. = 04 November
2016 (Jumaat):
Haji adalah rukun Islam yang kelima
sebagaimana firman Allah yang bermaksud:
``Dan Allah mewajibkan manusia mengerjakan
ibadat haji dengan mengunjungi Baitillah, iaitu sesiapa yang mampu dan berkuasa
sampai kepadanya.`` (Ali `Imran: 97).
Firman Allah lagi bermaksud:
``Dan serukanlah manusia untuk mengerjakan
ibadat haji, nescaya mereka akan datang ke (Rumah Tuhanmu) dengan berjalan kaki
dan dengan berkenderaan berjenis-jenis unta yang kurus yang datangnya dari
berbagai jalan (dan ceruk rantau) yang jauh.`` (Al-Hajj: 27).
Dan Hadith Nabi daripada Abi `Abd al-Rahman
`Abdullah bin `Umar bin al-Khattab r.`anhuma
berkata, ``Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda (bermaksud):
``Dibina Islam di atas lima perkara,
Shahadah bahawa tidak ada Tuhan melainkan Allah dan bahawa Muhammad adalah
Rasulullah, dan mendirikan solat, dan mengeluarkan zakat, dan haji ke Baitillah
dan puasa bulan Ramadhan. Riwayat Bukhari dan Muslim.
Haji pada lughah ialah qasad, iaitu
menqasad akan sesuatu. Dan pada istilah shara`, iaitu menqasad
ke Ka`bah dengan berbuat ibadat- iaitu haji. Haji adalah difardhukan
pada tahun keenam Hijrah, tetapi tiada nabi pergi haji kemudian daripada
Hijrah, melainkan pada tahun kesepuluh.
Untuk menjaga adab-adab haji, maka perlulah
difahami terlebih dahulu dari segi syarat,
wajib, rukun juga sunat-sunat.
Adapun syarat wajib mengerjakan haji (termasuk
`Umrah) ialah Islam, mukallaf (akil baligh), merdeheka dan berkuasa untuk
mengerjakan haji. Konsep kuasa (istita`ah) melibatkan keperluan – ada bekal dan
ada kenderaan. Bagi haji ada miqat zamani, iaitu musim haji dan miqat makani,
iaitu di tanah Makkah dan luar daripadanya menurut ketentuan. Dan antara
galakan terutama bagi umrah adalah digalakkan banyak mengerjakan umrah, walaupun dalam sehari, kerana
mengerjakan `umrah adalah terlebih afdhal daripada tawaf atas qaul yang muktamad, jika masa
`umrah dan tawaf adalah memakan masa bersamaan.
Adapun rukun haji itu enam perkara, iaitu:
Pertama:
Ihram, iaitu niat masuk mengerjakan nusuk
Kedua:
Wuquf iaitu berhenti di Arafah
Ketiga:
Tawaf pada Baitillah al-Haram
Keempat: Sa`i antara Safa dan Marwah
Kelima:
Bercukur atau bergunting
Keenam:
Tartib
Antara tuntutan ialah masuk ke Makkah sebelum
dari tiba waktu wuquf, dan sunat melakukan
tawaf qudum dahulu daripada menyalin pakaian dan menyewa tempat
kediaman, disunatkan banyak membaca talbiah,dan dituntut menyaringkan
suara bagi lelaki. Sunat juga berdo`a memohon
apa yang dikehendaki dari segi kebajikan kepada Allah dan sunat jangan
berkata-kata dalam talbiah, kecuali jika di dalam kedaan mendesak (seperti
mengingatkan orang hendak jatuh dan sebagainya).
Disunatkan juga mandi bila hendak berihram,
bahkan sunat mandi ketika masuk ke tanah Haram, ketika hendak wuquf dan juga
ketika hendak masuk Madinah. Dan sunat memakai kain ihram berwarna putih.
Daripada adab dan kewajipan semasa tawaf
dengan berniat, hendaklah menutup aurat,
suci daripada hadath kecil danbesar, suci kain, badan dan tempat tawaf, dan
sunat memulai tawaf sebab datang (qudum), tawaf dengan mengiringi Baitullah
secara mengiri dan berjalan ke hadapan dan tawaf sebanyak tujuh pusingan. Tawaf
pula hendaklah di dalam masjid dan diluar ka`bah, dan mengucup hajar al-aswad
jika berkemungkian, juga istislam pada rukun yamani di dalam bertawaf. Dan
sunat menyegerakan jalan dan memendekkan langkah dan sunat ittiba` (menjadikan
pertengahan selindang ke arah ketiak kanan dan dibukakan bahu kanan dengan dua punca selindang di atas bahu kiri sama
ada semasa tawaf dan sa`i. Dan sunat dalam masa tawaf dekat dengan ka`bah dan
memudahkan istislam dan sunat bersolat dua rakaat selepas tawaf, terafdhal di
belakang maqam Ibrahim
Antara adab lagi hendaklah memperbanyakkan
zikir dan do`a.
Adapun dari segi wajib dan sunat sa`i ialah
memulai dari pertama dari Safa ke Marwah dan sebaliknya hingga sampai tujuh
kali, hendaklah yakin dengan jumlah bilangan tujuh kali, hendaklah sa`i itu selepas daripada tawaf, sunat naik ke
atas puncak safa dan marwah dan membaca do`a, semasa sa`i disunatkan berjalan
tanpa kasut, sunat sa`i dengan wudhu` dan menutup aurat, sunat berjalan
perlahan-perlahan pada permulaan dan akhir dan berlari-lari anak pada
pertengahan dan sunat membaca bacaan
yang sesuai di dalam sa`i.
Adapun
wuquf ialah berhenti di `Arafah, iaitu hadir pada satu suku daripada
hari `Arafah kemudian daripada gelincir matahari pada hari `Arafah, iaitu hari
kesembilan. Ia adalah puncak amalan dan rukun haji. Adapun adab dan sunat wuquf
itu banyak, antaranya memnghimpun antara siang dan malam di Arafah, mengucap
tahlil dan tabhil, takbir, talbiah, tasbih dan tilawah Al-Qur`an terutama Surah al-Hashr. Sunat mengucap
salawat ke atas Nabi, banyak khusyu`, tafakkur, khudhu`. Termasuk dari rukun
haji ialah bertahallul.
Adapun wajib haji ialah enam perkara,iaitu bermalam di
Muzdalifah, pada nisfu yang kedua daripada malam hari raya haji, melontar
jamrah al-`Aqabah tujuh kali, melontar jamrah yang tiga pada hari tashriq,
tiap-tiap satu jamrah tujuh kali, bermalam dimina tiga malam hari tashriq, ihram daripada miqat
dan tawaf wida` bagi yang mau keluar dari Makkah. Dan sunat takbir dan membaca
bacaan yang berkenaan bila keluar dari Makkah. Demikian juga pada bahagian
wajib-wajib ada sunat-sunat yang patut menjadi adab di dalam menyempurnakan
ibadat berkenaan.
Daripada adab yang patut diberi perhatian,
bahawa menunaikan haji ke Makkah, tidak dapat dilakukan dengan kerap, sebab
pada pemergian tersebut selain dari mengerjakan rukun, wajib dan sunat-sunat
serta adab-adab bagi haji, bahawa pada kesempatan naik haji seharusnya diambil
peluang memahami tempat dakwah nabi, keistimewaan air zam-zam dan meminumnya ,
menziarah gua Hira`, Gua Thur, kawasan Hudaibiah, gunung Uhud – tempat
peperangan uhud, kubur Baqi`, masjid Quba`
Masjid Madinah dan menziarah maqam Nabi sa.w.
Dan berbagai-bagai tempat sejarah agar
dengan itu kita dapat memahami sejarah perjuangan dan jihad Nabi s.a.w. dan
perkembangan Islam di Makkah-Madinah pada zaman Nabi Muhammad s.a.w.
Sekian.
No comments:
Post a Comment