BUDAYA ILMU: CIRI DAN IDENTITI NEGARA ?
(Fikrah
Bangi: 640),
BBB: 10 Jamadil-Akhir 1442H. = 23 Januari
2021M.(Sabtu).
Selepas mengalami penurunan dari segi
pendidikan, ekonomi dan kehidupan sosial,
akibat dari Covid-19, adalah
menjadi harapan bagi negara kita, bahkan seluruh dunia yang semuanya mengalami
wabak Covid-19, akan bangkit semula bukan saja di dalam bidang-bidang yang
disebutkan, bahkan di dalam semua bidang. Kita berharap kali ini kita tidak
perlu berkiblatkan ke timur, barat atau selatan, tetapi adalah berdikari dan
berdiri di atas kaki kita sendiri dan bagi yang perlu kerjasama, maka kita
bangkit secara bersama seperti sesama Asean, Kerjasama Negara-Negara di Lembang
Pasifik dan sebagainya. Kita perlu bangkit dengan ciri dan identiti kita
sendiri.
Faktor
utama yang dapat menggerakkan kebangkitan dan kemajuan tidak lain daripada
ilmu. Kemampuan berilmu sebenarnya tidak membedakan antara barat, timur dan
selatan. Pencapaian dari segi berilmu terpulang kepada usaha negara dan
kesungguhan rakyatnya. Runtuhnya Jepun selepas Peperangan Dunia ke II, tetapi
selepas 75 tahun (kini), Jepun bangkit sebagai sebuah negara maju dari segi
ekonomi dan teknologi bukan saja menyamai, bahkan mengatasi negara-negara
barat.
Selepas
50 tahun (kini) yang dapat disifatkan sebagai zaman renaissance bagi Malaysia, kita telah
maju di dalam pelajaran yang sepatutnya menjadi faktor bagi kemajuan negara. Kini kita
mempunyai 20 universiti awam dan 10 buah universiti swasta. Daripada jumlah
universiti di negara kita 15 daripadanya adalah dikategorikan sebagai
universiti bertaraf dunia. Antaranya Universiti Malaya, Universiti Kebangsaan
Malaysia, Universiti Putera Malaysia, Universiti Teknologi Malaysia, Universiti
Teknologi Petronas, Universiti Tenaga Nasional, Universiti Kuala Lumpur,
Universiti Malaysia Perlis, Universiti Malaysia Sarawak, Universiti Multi
Media, Universiti Teknikal Malaysia, Melaka, Universiti Teknologi Mara dan
Universiti Tunku Abdul Rahman. Manakala
16 top universiti, termasuk
sebahagian dari universiti pilihan di negara kita di bawah 200 terbaik di dunia. Namun
terkehadapan dari universiti-universiti adalah Oxford, Stanford University,
Harvard, California Institute of Technology dan Matsachusets Institute of
Technology. (The Star, 5 September 2020: 6). Ia adalah merupakan ranking bagi 1,527 universiti dari 93 negara di
dunia. Negara kita yang mempunyai lebih dari 32 juta
penduduk menawarkan kemasukan pelajar ke universiti secara tahunan adalah
seramai 1.14 juta pelajar, iaitu seramai 510,000 ke IPTA dan 633,344 tawaran ke
IPTS. (Sinar, 5.10.2020: 1). Ini bererti setiap 30 orang pelajar di negara ini seorang mendapat peluang menyambung pengajian
di universiti.
Dari
kenyataan ini negara kita hebat dan mempunyai kesedaran tinggi dari segi pelajaran.Negara
kita menurut Tun Dr. Arshad Ayob Bekas
Pengarah UITM bahawa negara kita sekarang mempunyai seramai 2,500 profesor. Maklumat ditambah oleh
Pengarah Eksekutif Majlis Profesor negara Prof. Datuk Dr. Redzuan Che Rose adalah
seramai 3,200. (Menurutnya sebahagian telah meninggal dan kini berjumlah 2,900
orang). Manakala jumlah pensyarah di
negara kita kini adalah seramai 65,000 orang.
Dengan
jumlah universiti yang agak banyak, profesornya berjumlah dalam lengkongan
3.000 orang bersama tenaga pensyarah berjumlah 65,000 orang dapat diambil
kesimpulan awal bahawa negara kita adalah negara maju dari segi ilmu pengetahuan
yang sepatutnya maju juga dari segi pembangunan dan pencapaian di dalam
berbagai bidang. Apakah realitinya sedemikian ?
Satu masa dahulu, iaitu sekitar tahun 1960an
kita memandang rendah negara-negara seperti Korea Selatan dan Vietnam. Dalam
pertandingan bola sepak kita sering mengalahkan mereka. Mereka tidaklah maju
pada masa itu dari segi teknologi dan ekonomi. Kita menganggap kalau pun tidak
rendah daripada kita mereka adalah setaraf dengan kita, tetapi hari ini Korea
Selatan jauh lebih maju dari segi ekonomi dan juga sukan. Vietnam yang dulu memang
lemah daripada kita,tetapi di dalam setengah hal seperti sukan, bahkan ekonomi mulai
mengatasi kita. Di dalam hal ini, kita
bertanya, apakah negara kita yang dapat disifatkan sebagai maju dan mementingkan pelajaran itu sebagai
negara maju ? Apakah kita maju seperti Singapura ? seperti Korea Selatan ? dan adakah kita maju seperti Jepun ? Sebenarnya kita seperti tidak bergerak dan
terus berada pada tahap lama, di manakah silapnya ?
Tun
Arshad Ayob melontarkan pendapatnya dengan menilai tahap yang paling tinggi
dari segi pelajaran, bahawa profesor-profesor kita yang sepatutnya menjadi
penggerak kemajuan sebenarnya menurutnya `Tidak Berkualiti`. Pendapat ini sama
dengan pendapat Profesor Dr. Syed Hussain al-`Attas yang pada satu masa menggelarkan sebahagian dari profesor adalah sebagai
`Profesor Kangkung`. Profesor Datuk Dr. Redzuan Che` Rose dalam wawancara
melalui TV 501, pada 21 Januari 2021 yang lepas cuba mempertahankan kelompok
profesor universiti yang diketuainya. Hakikatnya ini adalah permasalahan
kualiti pelajaran yang dihadapi negara kita dan kita berharap Menteri Pengajian
Tinggi negara kita menganggapnya sebagai perkara yang serius dan berharap dapat
menyelesaikan masalah kualiti yang dihadapi. Ia bukan saja pada tahap profesor,
tetapi juga pensyarah, bahkan lulusan dan pelajar pengajian tinggi kita.
Kita
memang mengharapkan mereka yang dikategorikan sebagai golongan genius ini dapat
memimpin bukan saja universiti, tetapi masyarakat dan negara menjadi sebagai
negara berimu dan maju.
Apakah
harapan ini dicapai ?
Sekian.
No comments:
Post a Comment