MEMPERKASAKAN PENGAJIAN
TINGGI DAN MEMASYRAKATKAN ILMU
(Fikrah
Bangi: 842),
BBB: 12 Jamadil-Akhir 1442H. = 25 Januari 2021M.
(Isnin).
Dua perkara yang diharapkan kepada pengajian
tinggi,khususnya universiti, bahawa universiti
berkembang maju dan ianya memberi manfaat kepada masyarakat.
Tugas
memperkasakan universiti dengan ilmu adalah tugas hakiki uiversiti, bahawa dengan peruntukan
yang disediakan oleh pihak kerajaan dan penjanaan dari segi pendapatan yang dapat dilakukan oleh
universiti sendiri, maka universiti berusaha meningkatkan kualiti dan
pencapaian universiti. Bagi memajukan universiti, maka dari awal universiti berusaha mendapat tenaga
akademik terbaik di dalam berbagai bidang keilmuan yang ditawarkan. Misalnya
dengan adanya beberapa orang tokoh akademik – profesor yang bertaraf
antarabangsa, dan kualiti sedemikian adalah berterusan maka cukup bagi
melonjakkan imej universiti bertaraf antarabangsa. Kualiti yang dicapai
hendaklah bersama berlaku di kalangan pensyarah dan di kalangan pentadbir dan tenaga
sokongan universiti.
Pemerkasaan
universiti juga bergantung kepada mutu ilmu yang diperturunkan ke dalam kurikulum
yang dikehendaki disusun secara terbaik dan disatukan dengan kurikulum dari
berbagai bidang yang menyatukan pendekatan dari kurikulum. Soal kaedah
penyampaian juga memerlukan kaedah yang kreatif dan inovatif sehingga ianya
tidak statik, tetapi hidup, bahkan menambah minat di dalam pengajian ditambah
dengan penggunaan alat-alat teknologi terkini.
Yang
melonjakkan imej universiti ialah kemajuan di dalam bidang penyelidikan. Ilmu
sebenarnya berkembang melalui penyelidikan. Bidang ini sebenarnya lebih utama
diharapkan dari seorang tenaga akademik. Seorang tenaga pengajar tidak
sepatutnya bergantung di dalam pengajaran terhadap bahan keilmuan yang lama dan
tidak berubah, tidak bertambah dan menjemukan. Peningkatan keilmuan adalah
melalui penyelidikan. Seorang tenaga akademik yang tidak menjalankan
penyelidikan, tidak mampu membawa peningkatan keilmuan tanpa mengadakan
penyelidikan. Dengan hasil penyelidikan
memperlihatkan mutu keilmuan seorang tenaga pengajar.
Satu
tuntutan yang diharapkan dari tenaga pengajar ialah menerbitkan penulisan yang
tidak lain dari hasil penyelidikan yang dilakukan. Bahkan kenaikan pangkat bagi
seorang tenaga pengajar sebahagian besar bergantung kepada penyelidikan dan
penerbitan yang dihasilkan. Mengajar, walaupun berpuluh tahun tanpa ada
penerbitan menyebabkan seseorang tenaga pengajar tidak dinaikkan pangkat. Sebab
itu diungkapkan kepada tenaga pengajar: ` Either you publish or perish`.
Sesuatu yang diterbitkan, biasanya sebelum diterbitkan dinilai oleh beberapa
pihak sebelum diterbitkan. Kita tidak mau
seorang profesor dilantik tanpa dinilai, antaranya dari mutu penerbitan
yang dihasilkan dan kita tidak mau profesor yang tidak bermutu, sebagaimana
dikatakan oleh Tun Dr. Arshad Ayob, bahawa kita mempunyai ramai profesor,
tetapi tidak bermutu.
Walau
bagaimana melihat kepada ranking universiti-universiti di negara kita,
sebahagian daripadanya mendapat kedudukan yang baik pada taraf tempatan, Asean,
Asia dan dunia. Ini menandakan bahawa kualiti sebahagian daripada universiti kita
tidaklah tercorot berbanding dengan
universiti-universiti lain di dunia.
Melihat
kepada harapan kedua, bahawa universiti haruslah memberi khidmat kepada
masyarakat atau dalam kata lain ialah memasyarakatkan universiti. Dari aspek ini dilihat kurangnya
keterlibatan universiti kepada masyarakat. Dalam hal ini ada dua pandangan
bahawa `Ilmu adalah demi ilmu` di samping `Ilmu
Untuk Masyarakat`. Pertama melihat para ilmuan tugasnya menjanakan ilmu.
Mereka tidak mempunyai masa untuk turun melibatkan diri memperurunkan ilmu
kepada masyarakat. Tugas ini harus dilakukan oleh kalangan pelajar yang
mengikuti keilmuan yang dijanakan oleh para ilmuan. Tetapi satu pendapat atau
aliran lagi melihat dari segi utiliti, bahawa ilmu yang dihasilkan tidak memberi
makna, tanpa dijanakan kepada masyarakat.
Kedua-dua
aliran ada kebenarannya. Memang ada ilmu yang tidak memerlukan tokoh ilmuan
turun melibatkan diri dengan masyarakat. Sebaliknya keilmuan berkenaan
diperturunkan oleh pendukung dan pengikut. Keilmuan bersifat falsafah, pendita,
seniman, penyair, sufi dan bidang-bidang yang seumpamnya adalah mereka yang
mencapai tahap tinggi dalam bidang masing-masing dan biasanya tidak sama dapat diikuti oleh pendukung-pendukung, maka pada
peringkat ini dikatakan ilmunya demi ilmu, seni untuk seni`, Falsafah menurut
falsafahnya. Sememangnya sesebuah universiti bernasib baik jika dapat
melahirkan tokoh pemikir, filosof, seniman, sasterawan, penyair dan sebagainya.
Tapi ciri unggul yang sedemikian tidak mudah dicapai dan tidak ramai yang
lahir. Namun diakui apa yang dicapai adalah hasil yang mendalam dan memberi
kesan yang berkekalan.
Ilmu
pada dasarnya adalah dihasilkan bagi kegunaan masyarakat. Apa yang dilihat dari
universiti ianya adalah institusi yang dapat memberi manfaat kepada masyarakat
di dalam berbagai bidang. Memasyarakat universiti dilihat keunggulan peranan
yang diharapkan.
Sejauhmanakah
ianya berlaku pada universiti dan pengajian tinggi kita ?
Sekian.
No comments:
Post a Comment