KERJA BERPASUKAN
(Fikrah
Bangi: 844).
BBB:
14 Jamadil-Akhir 1442H. = 27 Januari
2021M. (Rabu).
Kerja
berpasukan atau secara jama`ah di dalam apa perkara memberi keberkatan dan
hasil yang memuaskan – termasuklah di dalam menyibarkan ilmu. Kerja berpasukan
ini dilakukan seperti melalui institusi atau secara berpersatuan. Mendirikan
sebuah universiti memerlukan kerja secara berpasukan. Misalnya memerlukan
pasukan yang menyediakan konsep, peruntukan, tapak dan infrastruktur. Paling
penting selepas penyediaan infra-struktur
ialah usaha mewujudkan tenaga pengajar yang berwibawa dan seterusnya
mendapat pelajar yang berkelayakan.
Untuk
menjadikan sesebuah universiti dan sebarang pengajian memerlukan masa yang
lama, bagi jamaah yang mengajar dapat merealisasikan falsafah, objektif, visi
dan misi sesebuah universiti. Dalam masa tersebut terserlah wibaya tenaga
pengajar. Misalnya sebagai profesor terkenal di dalam bidangnya dan semakin
ramai lahirnya profesor yang menyerlahkan bidang keilmuan di universiti dan
masyarakat, maka semakin terkenal universiti berkenaan.. Ini ditambah dengan
keluaran-keluaran dari universiti berkenaan dianggap bermutu dan diktiraf oleh
institusi-institusi yang keluaran-keluaran berkenaan berkhidmat dan diakui
masyarakat.
Jika
pun kerja-kerja perseorangan dilakukan, misalnya menghasilkan buku dan
penulisan-penulisan yang lain, individu berkenaan menghasilkan penulisan adalah
di dalam skop, fakulti, jabatan atau unit-unit di mana ia berkhidmat. Misalnya
jika ia dari bidang perundangan, maka ianya berada di dalam skop perundangan
dan ia merupakan perluasan bagi misi dan visi bagi bidang yang dilibati.
Kerja-kerja
jama`ah dapat dilihat, bahawa bagi
jabatan dan fakulti menghasilkan jurnal-jurnal secara bersiri. Jurnal
adalah terbitan bersifat ilmiah yang arikal kandungannya ditulis secara teliti
oleh setiap diberi ruang atau peluang bagi tenaga akademik untuk menulisnya.
Misalnya Jurnal Akademika diterbitkan oleh Fakulti Sains Kemasyarakatan dan
Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia. Jurnal Tenggara yang melibatkan
penulis-penulis dari Asia Tenggara yang diterbitkan oleh Jabatan Persuratan
Melayu, Universiti Kebangsaan Malaysia dan Sari, Jurnal yang diterbitkan oleh Alam dan Tamadun Melayu, Universiti
Kebangsaan Malaysia. Demikianlah bagi setiap jabatan atau fakulti dari
berbagai-bagai universiti menghasilkan jurnal masing-masing. Misalnya dalam
bidang perubatan, undang-undang, architecture, ekonomi dan berbagai-bagai lagi.
Bahan-bahan penulisan yang dihasilkan oleh tenaga-tenaga pengajar ini yang
biasanya tinggi dari segi ilmiah diguna dan diaplikasikan oleh pihak-pihak yang
berhubungan dengan meluaskan bidang-bidang berkenaan atau menterejemahkannya
kepada penghasilan. Dalam kata lain, ianya adalah satu cara memasyarakatkan
ilmu yang dihasilkan kepada masyarakat.
Selain
daripada itu di universiti sendiri ada semacam persatuan, misalnya Persatuan
Akademik Universiti yang bertujuan antaranya bergiat di dalam bidang akademik
dan kebajikan ahli. Kini terdapat Jama`ah Profesor Malaysia yang tentunya ditubuhkan bagi menyebarkan keilmuan
di tengah masyarakat. Menerbitkan buku-buku ilmiah dan kebajikan bagi ahli dan
masyarakat.
Satu
fenomena yang menarik di tengah wabak Covid-19 pelajar dan anak-anak sekolah kita sama menjadi mangsa diakibatkan
oleh Covid-19, mereka terganggu dari segi pelajaran. Setahun ketinggalan dari
segi pelajaran. Apabila persekolahan dibuka pada 20 Januari 2021 baru-baru ini,
hanya pelajar-pelajar yang akan mengambil peperiksaan SPM, STPM, STAM dan yang
setarap dengannya dibenarkan ke sekolah dengan menjaga SOP yang ditetapkan,
manakala anak-anak yang lain yang berjumlah 4 juta itu dikehendaki belajar dari
rumah secara atas talian (PdPR). Akibatnya berbagai masalah timbul, antaranya
ramai dari ibu bapa tidak berkemampuan untuk membeli komputer atau telefon bimbit
untuk digunakan oleh anak-anak. Antaranya melahirkan kekeciwaan di tempat
mereka tidak diliputi perkhidmatan jalur lebar. Tidak kurang pula ibu bapa
tidak mempunyai pengetahuan untuk membantu anak-anak mereka belajar, di samping
tidak kecukupan alat – peranti bagi yang mempunyai anak ramai yang belajar.
Semua ini oleh kerana tempoh yang dikenakan pembelajaran berkenaan secara
mengejut, tiada persediaan masa dan latihan yang sepatutnya diberikan.
Kita
dapati Persatuan Ibubapa Guru yang kerja secara jama`ah berperanan memberi
pendapat dan cadangan kepada pihak Kementerian Pendidikan menyediakan kemudahan
peranti kepada anak-anak yang dikategorikan sebagai susah. Cadangan juga dibuat
supaya dihidupkan kembali TV Pendidikan supaya mudah dikuti pelajar-pelajar.
Manakala beberapa pihak mencadangkan agar diberi peruntukan kepada pelajar
terutama B40 dengan mengeluarkan peruntukan secara kupun yang membolehkan
mereka membeli komputer atau telefon bimbit bagi membolehkan anak-anak mengikuti
pelajaran.
Keprihatinan
secara jama`ah, bahkan ada secara individu menunjukkan semua pihak menyedari
pentingnya ilmu bagi anak-anak dan masyarakat. Penyebaran secara terancang dan
tersusun adalah penting bagi memberi peluang semua dapat peluang mempelajari
ilmu dan menjadikannya sebagai panduan di dalam kehidupan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment