KURANGKAN KUASA
POLITIK – PENTINGKAN KUALITI
(Fikrah
Bangi: 836),
BBB: 06 Rabi`ul-Akhir 1442H. = 19 Januari 2021M.
(Selasa).
Adalah
dilihat kuasa yang ada pada orang politik terlalu besar, lantaran itu banyak
mereka yang berusaha mengejar bagi mendapat kedudukan di dalam politik. Kedudukan
di dalam politik, terutama pada pihak yang memerintah membuka banyak kesempatan
dan ruang, lantaran itu ada yang terlibat di dalam penyelewengan dan rasuah.
Sebab satu cara mewujudkan keseimbangan ialah dengan menghadkan kuasa orang
politik.
Antara
cadangan seperti yang berlaku pada setengah negara yang lain ialah menghadkan
tempoh menjadi presiden atau perdana menteri tidak lebih dari dua penggal. Ini
sebagaimana berlaku di Amerika. Dengan menghadkan tempoh seorang Presiden atau Perdana
Menteri memberi peluang lahir ramai
pemimpin yang berbakat. Tiap sepuluh tahun atau lima tahun lahir pemimpin
yang baru yang membawa pendekatan yang segar dan baharu. Di Amerika misalnya
dari tahun 1970an melahirkan berpuluh
presiden. Antaranya begitu berwibawa seperti John F. Kennedy, Jimmy Carter,
Reagan, Ford, Bush, Obama dan Joe Biden.
Keadaan yang sama berlaku di England yang melahirkan seperti Wilson, Thather, Boris Johnson dan sebagainya.
Adalah rugi bagi negara kita sepanjang setengah abad negara kita hanya
dibayangi oleh dua tiga Perdana Menteri sahaja yang prestasi , tetapi tidak
melonjak kepada peringkat antarabangsa.
Tempoh
yang melayakkan seseorang itu menjadi ahli parlimen hendaklah dihadkan tidak
lebih dari tiga penggal. Dalam tempoh sedemikian melayakkan seseorang bagi
menunjukkan prestasi mereka untuk berkhidmat. Tempoh sedemikian juga hendaklah
melibatkan seseorang itu menjadi pemimpin utama di dalam parti. Dengan demikian
memberi ruang kepada generasi muda mengambil alih kepimpinan dan menunjukkan
prestasi mereka di dalam kepimpinan dan tidaklah sepanjang setengah abad hanya
satu dua tokoh memimpin hingga ke usia yang begitu lanjut dan tidak lagi
berprestasi tinggi.
Satu
reformasi yang patut dilakukan, bahawa di dalam memberi peluang kepada parti
sahaja untuk bertanding, maka hendaklah diperuntukkan sejumlah kerusi, iaitu
10% daripada ahli parlimen hendaklah dilantik dari kalangan ahli akademik,
profesional dan kalangan mereka yang berjasa. Pada kebiasaan ahli parlimen
kurang pengalaman di dalam bidang-bidang penting. Dengan adanya kalangan yang
dilantik dapat memandu dan lebih licin dari segi pengalaman dan pentadbiran.
Wakil-wakil
dilantik adalah boleh terdiri dari tokoh wibawa dalam bidang:
1)
Akademik 2) Ekonomi 3)
NGO 4) Tentera 5) Polis
6) Koperasi 7) Kesihatan 8) Perdagangan 9) Perladangan 10)
Pelancongan
11) Belia
12) Pengangkutan 13) Pegawai
Tadbir 14) `ulama 15) Komunikasi
16) Bank
17) Sukan 18)
Karyawan 19) Pesara 20)
OKU
21)
Saintis 22) Undang-Undang.
Mereka
hendaklah bersifat berkecuali di dalam Dewan
dan membuat pertimbangan memberi sokongan secara bebas. Mereka juga
berperanan mengimbangi suara di dalam pengundian sesuatu usul dalam parlimen.
Mereka yang berkelayakan boleh dipilih menyandang jawatan menteri atau timbalan
menteri tidak lebih dari ( 5+ 5). Sebagai contoh keahlian dalam parlimen kini
terdapat beberapa orang ahli yang dilantik, mereka yang dilantik menjadi
menteri dapat menunjukkan prestasi kerja dan tindakan-tindakan yang bernas,
maka jika ada lima orang menteri yang dilantik dan berwibawa akan meningkatkan
prestasi kabinet. Ianya menjadi contoh yang perlu diikuti mereka yang hendak
menjadi ahli parlimen, bahawa mereka tidak cukup mendapat kedudukan dengan
ramai sokongan ahli parti, tetapi hendaklah menunjukkan kemampuan dari segi minda,
pelajaran dan tindakan. Adalah rugi bagi mana-mana kawasan yang menghantar wakil mereka ke parliman
sekadar memenuhi koata di parlimen dan jarang mengeluarkan pendapat dan malang
sekali jika setiap kali bercakap rakyat dapat melihat kelemahannya dari segi menampilkan hujah dan
fikiran.
Ahli-ahli
dilantik berdasarkan kepakaran mereka di dalam bidang-bidang yang penting ini
hanya untuk tempoh satu penggal sahaja. Selepas itu mereka hendaklah diganti
oleh yang lain. Jika mereka berhasrat untuk berada lebih lama bagi menyampaikan
khidmat, maka ianya hendak melibatkan diri dalam politik dan tertakluk kepada
keperluan-keperluan di dalam politik. 22 bidang di atas adalah sebagai contoh.
Jika ada bidang-bidang lain yang dilihat lebih penting, maka ianya boleh
ditukar dan diganti dengan yang lain bagi memenuhi koata yang disediakan.
Begitu juga jika sudah ada ahli parlimen yang dipilih rakyat pakar di dalam bidang
tertentu, maka bidang ini tidak perlu diisi, tetapi diganti dengan bidang yang
lain.
Keadaan
yang sama diikuti oleh pihak negeri. Misalnya tempoh dibenarkan menjadi menteri
besar adalah terhad kepada dua penggal sahaja dan tempoh seseorang boleh
menjadi wakil rakyat bagi Dewan Undangan Negeri tidak lebih dari tiga penggal.
Ada ahli yang dilantik (ini sudah ada contoh di Pahang. Cuma mungkin boleh
ditambah.
Dengan tempoh yang dihadkan bagi jawatan-jawatan
yang dibicarakan memberi peluang lahirnya pemimpin yang dapat menunujukkan
kewibawaan mereka. Oleh kerana tempoh yang diberi secara terhad, maka setiap
yang terpilih akan berusaha menunjukkan prestasi mereka yang terbaik semasa
peluang diberikan. Dengan ini ada dinamika dari segi kepimpinan dan memberi
faedah kepada negara/negeri dan rakyat.
Sekian.
No comments:
Post a Comment