MENGGAPAI
2021: HALANGAN DAN CABARAN – FOKUS PENGAJIAN
(
Fikrah Bangi: 818),
BBB:
17 Jamadil-Awwal 1442H. = 01 Januari 2021M. (Juma`at).
Tahun
baru 2021 tiba hari ini. Sebagaimana biasa baik dari pemimpin negara membawa
kepada individu bermuhasabah dan membina azam baru bakal dilaksanakan setahun
mendatang sambil mengucap `Selamat Menyambut Tahun Baru 2021` dan mendoakan keselamatan bagi semua.
Walau
apa jua azam, halangan paling besar
dihadapi semua adalah wabak Covid-19 yang terus meningkat. Laporan akhbar pagi
ini menunjukkan wabak Covid-19 di Malaysia mencapai peringkat tertinggi dengan kes
terbaru 2,525 dengan kematian sebanyak
471 + 8. Selangor negeri tertinggi
sebanyak 1,205 kes, Sabah 299, Melaka 239, Johor 194 diikuti dengan negeri-negeri yang
lain. Manakala pada peringkat dunia Amerika terus mendahului negara-negara lain
dengan kes 20,216,991 dan kematian
350,778, dikuti oleh India dengan kes 10,257,282 dengan kematian 148,774, diikuti Brazil dengan kes 7,619,970
dengan kematian 193,940 dan diikuti dengan negara-negara yang lain. Kesan dari
vaksin yang mula digunakan sejak pertengahn Disember 2020, terutama oleh
negara-negara maju belum menunjukkan keberhasilan yang jelas.
Hasrat
mau melihat Malaysia sebagai `Negara Berilmu` dan maju dari segi tamadun dan
peradaban menghadapi halangan dan cabaran. Halangan yang ketara bahawa
institusi-institusi keilmuan yang menjadi ketalis bagi kemajuan terencat dengan
amat teruk. Universiti yang terganggu dari segi pengajian normal sejak dari
awal tahun tidak dibuka, tetapi apabila percubaan membuka kembali dengan
kemasukan pelajar baru ada awal Oktober 2020 berlaku kekecohan, kerana pembukaan ditarik balik. Seramai 1.4 juta
pelajar terlibat dan tak jadi mendaftar. Mereka yang belum pernah mengikuti
pengajian formal diminta mengikuti pengajian `atas talian`. Bayangkan betapa
keciwa pelajar-pelajar baru yang pada awal begitu riang, kerana berpeluang
masuk ke universiti, tiba-tiba terhalang memulai pengajian di
universiti-universiti yang membuat tawaran kepada mereka. Semua berpendapat
bahawa pengajian melalui talian tidak sama dengan pengajian secara berdepan
dengan pengajar. Berita mutakhir dari Kementerian Pengajian Tinggi mengatakan
bahawa IPT akan mula dibuka mulai Februari 2021.
Bayangkan
betapa selama lebih kurang setahun bangunan-bangunan pengajian tinggi – IPT berjumlah
20 buah itu, kosong dari kehadiran pelajar. Makmal-makmal terbengkalai dari
praktikal dan perpustakaan-perpustakaan terbiar tanpa kegunaan. Para pensyarah
menyampaikan pengajaran secara ``atas talian`. Sebanyak mana sangat pengajian
yang dapat diterima, tanpa dapat membuat rujukan di perpustakaan dan tanpa
kelas tutorial untuk menghadamkan pengajian yang disampaikan. Pengajian
sekarang adalah lebih teruk dari`Pengajian Luar Kampus`
Sementara
itu, pengajian IPTS yang menghampiri jumlah IPTA di negera ini dan dahulu
banyak mendapat pelajar dari luar negara dan banyak memberi pulangan hasil
kepada negara, menghadapi kemerosotan yang amat teruk, kerana pelajar tidak
dapat datang dan tiada pertambahan pelajar baru, manakala IPTS mengharapkan
kepada yuran pelajar sepenuhnya hilang sumber pendapatan. IPTS adalah bersifat
perniagaan dan sebagaimana perniagaan yang lain menghadapi kemerosotan yang teruk, maka demikianlah IPTS
sama menghadapi kemerosotan yang teruk. Maklumat yang didapati (Sinar
12.7.2020) bagi memulihkan pengajian swasta di negara ini memerlukan dana RM10
bilion, jika tidak pengajian-pengajian yang berkenaan terpaksa ditutup.
Turut
terencat dari segi pembelajaran ialah 5.7 juta pelajar sekolah yang tergendala
dari segi pengajian sejak awal tahun 2020. Mereka juga diminta mengikuti pengajian
secara `atas talian` dengan segala kekurangan. Persekolahan cuba mula dibuka
pada 24 Jun 2020, terutama bagi mereka yang bakal menghadapi peperiksaan SPM,
STPM dan STAM. Sejumlah 500,444 kembali ke sekolah dan sekolah mulai ditutup 9
November 2020 sehingga akhir tahun dan peperiksaan SPM, STPM dan STAM dianjak
ke Mac 2021.
Dengan
perjalanan pengajian baik dari peringkat universiti, kolej, sekolah menengah
dan rendah meresah dan merisaukan para ibu bapa. Mereka tersadai di rumah.
Walaupun ada pengajian melalui `atas talian` bagi setengah anak-anak dan ibu
bapa yang tidak sangat mementingkan pengajian, mereka tidak kesah, mereka adalah sebagai anak-anak yang tidak
bersekolah. Bagi yang sedar untuk belajar, betapa sejak gangguan Covid-19
mereka terabai dan pengajian dan jika kembali belajar, betapa banyak pelajaran yang
tertinggal dan sukar untuk kembali mengikuti pengajian dengan sebahagian besar
telah tertinggal.
Kerencatan
pengajian dari peringkat rendah hingga kepada peringkat tertinggi bererti
rencatnya keilmuan yang sepatutnya dapat dicapai oleh pelajar. Bayangkan berapa
ramai yang berpotensi dan amat diharap oleh ibu bapa kecemerlangan anak-anak
mereka di dalam pelajaran dan tertinggal dalam pelajaran, manakala peluang bagi
setengah mereka untuk menyambung pengajian
ke tempat-tempat pengajian pilihan terncat dan terganggu. Ini adalah
satu kerugian, bukan saja dihadapi oleh ibu bapa, tetapi negara.
Usaha
bagi menyelamatkan pelajaran dan pengajian anak-anak perlu dilakukan agar
mereka tidak terencat dari keilmuan dan negara tidak terencat dari pembinaan tamadun dan peradaban.
Sekian.
No comments:
Post a Comment