January 31, 2021

 

HAPUSKAN DISKRIMINASI  `KERAJAAN TEMPATAN`

(Fikrah Bangi:   848),

BBB:  18 Jamadil-Akhir 1442H. = 31 Januari 2021M. (Ahad).

Di negara kita ada tiga jenis kerajaan yang dinamakan:

1)    Kerajaan Federal.

2)    Kerajaan Negeri

3)    Kerajaan Tempatan.

Kerajaan Federal yang juga dikenali sebagai Pusat, ialah kerajaan pada peringkat Persekutuan yang dipilih oleh rakyat melalui pilihanraya bagi satu-satu sesi – 5 tahun, yang setakat ini pilihanraya telah berlaku 14 kali. (Terakhir pada 18 Mei 2018). Mana-mana parti atau gabungan parti-parti  yang memenangi majoriti (kini 220  bahagi 2 dan lebih) adalah berhak membentuk kerajaan pada peringkat Federal. Kerajaan Federal dibentuk berdasarkan kepada keputusan pilihanraya. Kerajaan Federal bermesyuarat beberapa kali setahun melalui mesyuarat  yang dikenali dengan `Sidang Parlimen`.

Kerajaan Negeri, adalah kerajaan yang memerintah berdasarkan pilihanraya negeri, biasanya serentak dengan parlimen. Bagi tiap negeri dari 14 negeri dalam Malaysia yang memperolehi lebih separuh kerusi negeri – tidak sama antara negeri dengan negeri yang lain – Selangor contohnya 56 kerusi, maka mana-mana parti  atau kumpulan parti yang mendapat majoriti kerusi bagi kerajaan negeri, maka parti atau kumpulan parti berkenaan  berhak memerintah negeri yang dimenangi. Ini bererti negeri yang dimenangi satu parti atau lebih dan memerintah, tidak semestinya sama dengan kerajaan Federal. Kerajaan negeri dibentuk adalah berdasarkan keputusan pilihanraya. Kerajaan negeri juga bermesyuarat beberapa kali setahun yang dikenali dengan Mesyuarat Dewan Undangan Negeri.

Kerajaan Tempatan adalah kerajaan yang lain dari kerajaan Federal dan lain dari kerajaan negeri. Ianya  diwujudkan di bandar-bandar di dalam sesuatu negeri, biasanya di dalam satu-satu daerah dari daerah-daerah di dalam sesuatu negeri. Keahliannya dilantik oleh pihak negeri yang memerintah dalam jumlah antara 50 orang atau lebih. Kewujudan Kerajaan Tempatan, walaupun diterima sebagai struktur pemerintahan, terutama pada peringkat bandaran menimbulkan berbagai implikasi:

1)    Tidak melalui pilihanraya

Keahlian di dalam kerajaan tempatan yang antaranya dikenali sebagai Majlis Perbandaran (nama kawasan seperti Kajang, Shah Alam dan sebagainya) dianggap tidak berauthoriti seperti Wakil Parlimen atau ADUN, kerana perlantikannya tidak didasarkan kepada pilihan rakyat. Kuasa negeri dan daerah yang melantik ahli-ahli dipersoalkan. Ada parti yang memenangi pilihanraya di dalam satu kawasan tidak dilantik wakilnya di dalam kerajaan tempatan sebaliknya bagi kawasan yang tidak menang dilantik sebagai wakil parti yang memerintah. Dalam erti kata yang lain, suara di dalam kerajaan Tempatan tidak mewakili suara rakyat yang mengundil wakilnya, tetapi tidak diberi hak mewakili parti yang menang. Ini mencerminkan tiada keadilan dari segi pemerintahan bagi Kerajaan Tempatan.

2)    Tuntut Keadilan

Bagi  yang memperjuangkan kononnya keadilan, maka lahir desakan, misalnya antara desakan antara  parti di dalam PH, mau diadakan pilihanraya bagi kerajaan Tempatan, bagi memilih wakil rakyat bagi kawasan yang biasanya di kawasan perbandaran. Resolusi berkenaan di dalam pertimbangan dan kononnya menunggu masa yang sesuai.

3)    Pembaziran – Pilihanraya serentak ?

Banyak pihak tidak menyetujui diadakan pilihanraya Kerajaan Tempatan. Antara alasan yang diberi adalah pembaziran. Jika mau menurut desakan mereka yang mau adakan pilihanraya Kerajaan Tempatan, maka bagi menyelematkan  pembaziran, maka dicadangkan juga Pilihanraya Tempatan diadakan secara serentak. Yakni pilihanraya Tempatan, Negeri dan Federal diadakan secara serentak. Maka implikasinya mungkin satu kerajaan Tempatan yang memenangi pilihanraya tidak sama dengan kerajaan Federal dan kerajaan negeri yang memerintah, maka akan terjadi diskriminasi dan masalah bagi Kerajaan Tempatan, terutama yang kurang kutipan hasil dari kawasan tempatan bagi yang memerintah.

4)    Polarisasi Kaum

Masalah yang dihadapi oleh Kerajaan Tempatan di Malaysia, bahawa Kerajaan Tempatan yang berada di bandar-bandar ini biasanya didominasi oleh satu kaum. Maka kawasan pilihanraya tempatan yang diadakan akan didominasi oleh wakil-wakil yang majoritinya dari satu kaum, maka pemerintahan Kerajaan Tempatan dan pemerintahan dilihat diwakili satu kaum dan dibimbangi bahawa polisi-polisi yang dibua adalah bias kepada satu kaum.

5)    Jurang makin mendalam

Dengan pemerintahan Kerajaan Tempatan majoritinya dari satu kaum, maka adalah dibimbangi akan berlaku jurang perbezaan yang makin mendalam. Misalnya dari segi keselesaan hidup antara bandar makin ketara, termasuk dari segi pemilikan harta, kesihatan, kemudahan pelajaran, kesihatan, komunikasi, peluang pekerjaan dan berbagai-bagai  lagi. Hasrat mau menyusun kedudukan dan penempatan kaum secara  tersusum dan berimbang tidak terhasil.

Antara cadangan, oleh kerana Kerajaan Tempatan bukan dari hasil pilihanraya, maka tidak wajar wujudnya `Kerajaan Tempatan yang antaranya dikenali `Majlis Perbandaran`.

Mekanisme pemerintahan yang lain perlu diwujudkan sebagai solusi mengatasi diskriminasi –  Ikuti perbincangan selanjutnya.

Sekian.

No comments:

Post a Comment