DEWAN NEGARA: PERTINGKAT KUALITI SIDANG
(Fikrah
Bangi: 837).
BBB: 07 Jamadil-Akhir 1442H. = 20 Januari 2021M.
(Rabu).
Dengan namanya sebagai Dewan Negara, maka
sepatutnya ianya lebih tinggi daripada Dewan Rakyat. Sememangnya hirakinya sedemikian.
Tapi dari segi praktikalnya dan menjadi persepsi umum, kelihatan ianya lebih
rendah daripada Dewan Rakyat. Keahliannya dilantik dari mereka yang dipilih
mewakili pemerintah dan pembangkang menurut jumlah kerusi parlimen yang
dimenangi di dalam pilihanraya. Pemilihan kelihatan sebagai membalas jasa
kepada pihak kerajaan dan juga pembangkang (lebih kecil) dan biasanya mereka
ini adalah dari kalangan veteran-veteran yang dianggap berjasa.
Format sidang adalah sebagaimana sidang di
mana pihak kerajaan menjawab soalan-soalan yang dikemukakan oleh ahli Dewan
Negara, usul-usul dan rumusan. Kebiasaan sidang lebih pendek dan menyokong apa yang terhasil dari sidang Dewan
Rakyat, walaupun ada kalanya berlaku luar biasa sidang menolak apa yang diputuskan di dalam
Dewan Rakyat dan diminta dibuat kajian semula – Ketika suara Dewan Negara
dikuasai mereka yang dilantik kerajaan terdahulu.
Walau
apa pun Dewan Negara perlu direformasikan dan ditingkatkan kualiti sidangnya.
Dewan Negara hendaklah benar-benar berada pada
tahap tertinggi berbanding dengan Dewan Rakyat. Jika ianya sekadar `rubber
stamp`, maka lebih baik ditiadakan saja Dewan Negara. Jumlah keahlian di dalam
Dewan Negara hendaklah separuh dari jumlah keahlian Dewan Rakyat. Keahliannya
separuh dari pihak kerajaan dan wakil-wakil dari setiap negeri dan separuh lagi
ialah dari ahli akademik, profesional, para tenokrat dan mereka yang berwibawa
di dalam bidang masing-masing. Format persidangan hendaklah diubah dari pihak
kerajaan – Para menteri yang `bersifat
serbatahu` dan menjawab segala persoalan
yang dikemukakan oleh ahli Dewan Negara yang dilantik, tetapi ianya hendaklah
diubah kepada para menteri dengan bidang-bidang masing-masing adalah pihak yang
disoal, bertanggungjawab serta membentang jawapan apa yang disoalkan oleh para
profesional yang dilantik.
Misalnya
seorang menteri kewangan ditanya oleh pakar kewangan yang dilantik dari segi
bajet yang dikemukakan dalam Dewan Rakyat, bagaimanakah unjuran perbelanjaan
yang dilakukan, apakah ada ketirisan dan setakat itu apakah kemajuan yang
dicapai dan apakah dijangka mencapai objektif. Misalnya dalam musim Covid-19,
Menteri Kewangan diminta menjawab dari manakah punca kewangan yang
diperuntukkan begitu banyak, pengagihan yang dibuat. Adakah ianya mencapai
objektif. Apakah implikasi dari perbelanjaan mengatasi kewajaran Keluaran Dalam
Negara Kasar. Bagaimanakah cara bagi memulihkan kewangan yang merosot.
Menteri
Pengajian Tinggi misalnya dikehandaki menjawab apakah perancangan bagi meningkatkan
kualiti semua pengajian tinggi. Apakah yang diharapkan dari
universiti-universiti yang berada pada tahap ranking tinggi. Apakah
penyelidikan yang dihasilkan yang memberi manfaat kepada negara. Sejauhmanakah
universiti dapat memberi cadangan bagi mengatasi penganggur-penganggur lulusan
universit dan sebagainya. Pendeknya pada tahap Dewan Negara para menteri adalah
berdepan dengan soalan dan jawapan yang mencerminkan prestasi yang dicapai oleh
kementerian masing-masing.
Format
soal jawab yang memakan masa dalam tempoh lima dan sepuluh minit sahaja perlu
diubah. Kalau satu hari atau lebih memerlukan jawapan dan pembentangan dari
satu kementerian, maka berikan masa yang cukup untuk dijawab dan dibentang,
bahkan kalau perlu turun padang. Sekarang berbagai-bagai alat teknologi dan
komunikasi dapat digunakan dalam penerangan dan jawapan yang dapat digunakan, bukan secara lisan
berterusan. Persidangan mungkin bersifat seminar, dialog, foram, koloqium dan
sebagainya sehingga apa yang dijawab dan dibentangkan memuaskan hati. Untuk
keterangan yang mendalam tokoh-tokoh ilmiah dan profesional dari luar boleh
dijemput untuk membentangkan pendapat dan mencari solusi dan jawapan. Kiranya
apa yang dibentangkan oleh para menteri tidak memuaskan dan mencerminkan ketidakfahaman
atau tidak menguasai bidang persoalan, maka jawapan dan rumusan
yang dicapai di dalam Dewan Rakyat boleh ditolak dan diminta diperhalusi dan
dikemukakan kembali. Dalam erti kata yang lain Ahli Dewan Negara yang berwibawa
adalah bersifat peneliti, penilai apa yang dilakukan oleh semua kementerian,
bahkan berhak disoal dan diminta jawapan oleh ahli Dewan Negara yang profesional
dan berwibawa apa juga persoalan yang soalan berkenaan telah diberi tempoh
secukupnya untuk persediaan bagi jawapan di Dewan Negara. Ahli Dewan Negara
misalnya berhak bertanya, misalnya mengapa berlakunya kerosakan alam sekitar di
negeri Perak. Bagaimanakah kerosakan begitu parah berlaku tidak sampai ke
pengetahuan kepada pihak negeri. Perlu diminta siasatan dilakukan kiranya ada
pihak yang bersekongkol, terutama dari pihak pentadbiran, sehingga apabila
ianya didedahkan,maka seolah-olah perkera ini tidak diketahui.
Persoalan-persoalan penting yang lain boleh saja dibangkit untuk dijawab,
misalnya masalah rasuah yang berlaku di kalangan ahli politik, soal lompat
parti dan jatuh menjatuhkan kerajaan dan sebagainya.
Pendek
kata Dewan Negara adalah bersifat audit yang berani dan berkuasa bagi mempersoalkan
segala perkara yang dijalankan di dalam pemerintahan, sama ada pada peringkat
negara, negeri dan sebagainya.
Dengan
taraf sedemikian Dewan Negara tidak dilihat sebagai Dewan yang rendah fungsi, rubber
stamp dan sebagainya, sebaliknya Dewan yang berwibawa berfungsi bagi memperbetulkan segala yang menyeleweng,
bertindak terhadap yang salah dan mempastikan perjalanan pemerintahan di atas
landasan yang betul dan bergerak secara licin dan maju.
Sekian.
No comments:
Post a Comment