June 24, 2011

Mempastikan Arah Kiblat Surau Al-Faizin & Melawat Pembinaan Sekolah Agama

Taman Tun Perak, Balakong, 18 Rajab = 20 Jun (Isnin):


Pagi ini jam 10.00 Adun berada di Taman Tun Perak untuk bersama pasukan dari Jabatan Mufti Negeri Selangor diketuai Ustaz Jazlan bin Ali bagi mempastikan arah kiblat Surau Al-Faizin yang dalam proses pembinaan. Pada 15 Mei 2011 yang lepas Adun sendiri telah datang merasmikan upacara pelancaran papantanda pembinaan, tetapi ukuran arah kiblat pada masa itu diukur secara kasar. Walau bagaimana kerja-kerja kontrektor Syarikat `Masih Edar` di bawah Tuan Haji Wan Huzainizam tetap berjalan.


Hadir sama mempastikan arah kiblat selain dari Adun Bangi dan Ustaz Jazlan ialah Ustaz Azmi dari Jabatan Mufti dan dua pekerjanya, Ustaz Ridhuan bersama isterinya, En. Rosmin Bendahari Surau Al-Faizin dan saudara Suhaimi selaku Setiausaha. Ukuran dibuat memakan masa 2 jam sehingga menemukan arah kiblat bagi Surau Al-Faizin ini iaitu pada:


292 darjah

033 minit

044 saat


Menurut Ustaz Jazlan bin Ali dari Jabatan Mufti negeri Selangor, jurukur di bawah Jabatan Mufti ini adalah jurukur bertauliah menurut ISO 2008 di bawah kawalan SIRIM dan menerima sijil pengiktirafan darinya. Jabatan Mufti mempunyai 4 team jurukur yang bergerak ke seluruh negeri Selangor mengukur arah kiblat surau dan masjid di negeri Selangor atas permintaan, terutama bagi masjid dan surau yang baru.


Sempena menyaksikan kerja-kerja mengukur ini, Ustaz Jazlan memberi kursus ringkas kepada kami Kaedah Semakan Arah Kiblat.Iaitu melalui Kaedah Istiwa` Utama Matahari Di Ka`bah. Menurutnya kaedah ini penting terutama bagi memastikan arah kiblat bagi rumah-rumah kediaman.


Kaedah berasaskan bulatan 360 darjah bagi satu darjah dari bulatan bersamaan 126KM dan bagi pergerakan jarum jam bagi satu minit ialah 2 KM.


Terlebih dahulu dimaklumkan dalam setahun ada dua hari yang matahari betul-betul berada di atas Ka`bah, iaitu pada 28 Mei (Jam 5.16 petang) & pada 16 Julai (Jam 5.28 petang), masa itu boleh ditegak pengukur dan bayangnya memberi arah kiblat yang benar. Adapun pada masa-masa yang lain boleh diukur dengan garis latitude dan longitude dan kedudukan arah kiblatnya . Tempat yang diambil sebagai contoh ialah di Kampong Gedansa pada bulan tertentu, maka untuk tempat-tempat yang lain ditambah menurut kejauhan. Misalnya bagi Bangi di tambah 4 minit, maka dapat ditentukan menurut jadual bulan-bulan. Turut diberi penerangan tentang Jadual Qiblat Lintasan Matahari Negeri Selangor dari Januari ke Disember (Setahun). Berpandukan penerangan ini kita boleh mempastikan arah kiblat rumah kita bila-bila masa.


Sementara itu sebelum tibanya rombongan dari Jabatan Mufti ini kami telah melihat progress pembangunan Sekolah Agama Taman Tun Perak bersebelah surau yang diukur kiblat. Adun terlibat mengusahakan bagi mendirikan Sekolah Agama Sejak awal dan diluluskan dan pembinaan 2 blok Sekolah tiga tingkat dan sebuah Dewan Makan. Tanah adalah seluas 6.5 ekar dan setengah ekar lagi berhampiran ialah tapak surau yang telah digezetkan. Kerajaan negeri Selangor mengeluarkan peruntukan bagi membina Sekolah ini ialah sebanyak RM8 juta . Bila siap Sekolah agama bersebelahan tapak adalah sekolah terbesar dan menjadi satu syiar agama dan pendidikan Islam di sini. Sekolah ini bila siap (dijangka Disember 2011 tahun ini juga) akan dapat menampung seramai 1,500 pelajar. Dengan keluasan tanah yang berbaki, kita mencadangkan agar Sekolah Agama Menengah juga didirikan di atas tanah yang masih kosong bersebelahan sekolah yang sedang di bina.


Adalah diharapkan progres pembangunan Surau Al-Faizin berdekatan Sekolah Agama selari dengan pembinaan Sekolah dan juga diharap dapat disiapkan pada Disember 2011 ini juga. Dalam masa membangunkan Surau Al-Faizin ini pihak AJK Surau juga sedang giat menghimpun dana. Sesiapa yang ingin menderma boleh menghubungi AJK berkenaan – Bendahari En. Rosmi – Tel: 0133272258.


Sekian.

1 comment:

  1. Alhamdulillah, semoga Allah mempermudahkan pelaksanaan Surau Al-Faizin mengikut jadual.

    ReplyDelete